Webbsök

Lärande genom skönlitteratur : djupläsning, förståelse, kunskap
Komihåglistan är tom
Vis
Hylla
  • Eab
Författare/Namn
Titel
  • Lärande genom skönlitteratur : djupläsning, förståelse, kunskap
Utgivning, förlag, etc.
  • Studentlitteratur, Lund : [2020]
SAB Klassning
Upplaga
  • Andra upplagan
Omfång
  • 288 sidor illustrationer 23 cm
Anmärkning: Allmän
  • Härtill kompletterande material på Internet (aktiveringskod krävs)
Anmärkning: Innehållsbeskrivning, sammanfattning
  • Läsning och arbete med skönlitteratur i skolan förknippas ofta starkt med svenskämnet. I den här boken lyfter författaren fram skönlitteraturens roll i kunskapsutveckling och lärande även i andra ämnen än svenska. Här beskrivs bland annat läsningens grundförutsättningar – textsamtal och omläsning – som tillsammans skapar den djupläsning som leder till gediget lärande. Med avstamp i litteraturdidaktisk teori om läsning och litterära föreställningsvärldar resonerar författaren om hur lärare och elever i ett antal svenska och amerikanska klassrum arbetar med skönlitterära texter med historiskt innehåll och med fokus på migration, miljö och etik. Barns och ungdomars läsglädje är grundläggande, och genom välstrukturerade textsamtal, goda lässtrategier och engagerande ämnen väcks elevernas läslust och kunskapandet tar fart. I denna andra, reviderade upplaga av boken har tre helt nyskrivna kapitel tillkommit. I dessa ger författaren ett totalupplägg för textarbete och boksamtal som lärare kan använda direkt i klassrummet i åk F–3, 4–6 och 7–9. Lärande genom skönlitteratur vänder sig till lärarstuderande och verksamma lärare i grundskolans olika ämnen, inte minst samhällsorienterande och naturorienterande ämnen.
Term
ISBN
  • 9789144136172
Antal i kö:
  • 0 (0)
*00008537cam a2201369 i 4500
*001329317
*00520200325091004.0
*008200122s2020    sw ||||e||||||000 0|swe|d
*020  $a9789144136172$qhäftad
*035  $a(BOKR)9789144136172
*035  $a(SE-LIBR)7kc2f5zp5vhsmkjj
*041  $aswe
*08204$a372.4$223/swe
*084  $aEab.02$2kssb/8
*084  $aG.092$2kssb/8
*1001 $aIngemansson, Mary,$d1951-
*24510$aLärande genom skönlitteratur  :$bdjupläsning, förståelse, kunskap /$cMary Ingemansson.
*250  $aAndra upplagan
*264 1$aLund :$bStudentlitteratur,$c[2020]
*300  $a288 sidor$billustrationer$c23 cm
*500  $aHärtill kompletterande material på Internet (aktiveringskod krävs)
*520  $aLäsning och arbete med skönlitteratur i skolan förknippas ofta starkt med svenskämnet. I den här boken lyfter författaren fram skönlitteraturens roll i kunskapsutveckling och lärande även i andra ämnen än svenska. Här beskrivs bland annat läsningens grundförutsättningar – textsamtal och omläsning – som tillsammans skapar den djupläsning som leder till gediget lärande.   Med avstamp i litteraturdidaktisk teori om läsning och litterära föreställningsvärldar resonerar författaren om hur lärare och elever i ett antal svenska och amerikanska klassrum arbetar med skönlitterära texter med historiskt innehåll och med fokus på migration, miljö och etik. Barns och ungdomars läsglädje är grundläggande, och genom välstrukturerade textsamtal, goda lässtrategier och engagerande ämnen väcks elevernas läslust och kunskapandet tar fart.   I denna andra, reviderade upplaga av boken har tre helt nyskrivna kapitel tillkommit. I dessa ger författaren ett totalupplägg för textarbete och boksamtal som lärare kan använda direkt i klassrummet i åk F–3, 4–6 och 7–9.   Lärande genom skönlitteratur vänder sig till lärarstuderande och verksamma lärare i grundskolans olika ämnen, inte minst samhällsorienterande och naturorienterande ämnen.
*650 7$aLäsning$9Fack
*650 7$aInlärning$9Fack
*650 7$aLitteratur$9Fack
*650 7$aGrundskolan$9Fack$9Skon
*650 0$aLearning
*650 0$aEducation, Elementary
*650 0$aElementary schools
*650 0$aReading
*650 0$aLiterature
*8528 $cEab
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här för att vara den första som skriver ett omdöme.
Vis
Lukk
Ex.namnStatusFörfallodagTillhörHylla
B ex S 1Tillgängligt Bjärred BjärehovEab