Hylla
Författare/Namn
Titel Tid för skrivutveckling : vid läs- och skrivsvårigheter
Utgivning, förlag, etc. Studentlitteratur, Lund : [2020]
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Anmärkning: Innehållsbeskrivning, sammanfattning Många lärare uttrycker att de behöver mer tid för sina elever och studenter i lärandesituationen. Lärares kunskap om läs- och skrivutveckling och avsaknaden av tid påverkar möjligheten att utveckla en god skrivförmåga hos individen som i sin tur gör det möjligt att leva ett gott liv. Det kan innebära att vara en del av samhället, att kunna uttrycka sina tankar i skrift och att kunna kommunicera med sin omgivning på ett tillfredsställande sätt. Individer i läs- och skrivsvårigheter behöver tid för att utveckla sin skrivförmåga genom att lärare får tid till att möta sina elever eller studenters behov av stöttning. Ulrika Örtenberg har i många år mött individer på olika stadier i sin skrivutveckling , inom såväl grundskola och gymnasium som på folkhögskola och universitet. Författaren har även en bakgrund som språk-, läs- och skrivutvecklare på huvudmannanivå och har utformat en handlingsplan för att upptäcka läs- och skrivsvårigheter hos elever. Hon undervisar på lärarprogrammen och är också föreståndare för Språkcentrum på universitetet, som arbetar förebyggande med att utveckla studenters läs- och skrivförmåga. Språkcentrum möter också de behov av kompetensutveckling inom läs- och skrivsvårigheter som verksamma lärare efterfrågar. Boken riktar sig till både blivande och erfarna lärare i grundskolan, gymnasiet och på universitet och högskola som vill få redskap till att utveckla och stötta elevers och studenters skriftliga förmåga.
Term
ISBN
Antal i kö:
*00007933cam a2201189 i 4500
*001329967
*00520200422105624.0
*008200227s2020 sw ||||e||||||000 0|swe|d
*020 $a9789144131405$qhäftad
*035 $a(BOKR)9789144131405
*035 $a(SE-LIBR)p10svgq6ms33x4x4
*041 $aswe
*08204$a371.9144$223/swe
*084 $aEue$2kssb/8
*084 $aEaaca$2kssb/8
*1001 $aÖrtenberg, Ulrika,$d1964-
*24510$aTid för skrivutveckling :$bvid läs- och skrivsvårigheter /$cUlrika Örtenberg.
*250 $aUpplaga 1
*264 1$aLund :$bStudentlitteratur,$c[2020]
*300 $a166 sidor$c22.3 cm
*520 $aMånga lärare uttrycker att de behöver mer tid för sina elever och studenter i lärandesituationen. Lärares kunskap om läs- och skrivutveckling och avsaknaden av tid påverkar möjligheten att utveckla en god skrivförmåga hos individen som i sin tur gör det möjligt att leva ett gott liv. Det kan innebära att vara en del av samhället, att kunna uttrycka sina tankar i skrift och att kunna kommunicera med sin omgivning på ett tillfredsställande sätt. Individer i läs- och skrivsvårigheter behöver tid för att utveckla sin skrivförmåga genom att lärare får tid till att möta sina elever eller studenters behov av stöttning. Ulrika Örtenberg har i många år mött individer på olika stadier i sin skrivutveckling , inom såväl grundskola och gymnasium som på folkhögskola och universitet. Författaren har även en bakgrund som språk-, läs- och skrivutvecklare på huvudmannanivå och har utformat en handlingsplan för att upptäcka läs- och skrivsvårigheter hos elever. Hon undervisar på lärarprogrammen och är också föreståndare för Språkcentrum på universitetet, som arbetar förebyggande med att utveckla studenters läs- och skrivförmåga. Språkcentrum möter också de behov av kompetensutveckling inom läs- och skrivsvårigheter som verksamma lärare efterfrågar. Boken riktar sig till både blivande och erfarna lärare i grundskolan, gymnasiet och på universitet och högskola som vill få redskap till att utveckla och stötta elevers och studenters skriftliga förmåga.
*650 7$aSkrivutveckling
*650 7$aLäs- och skrivsvårigheter
*650 0$aReading disability
*8528 $cEu
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.