Hylla
Titel Lärare som ledare : i och utanför klassrummet
Utgivning, förlag, etc. Studentlitteratur, Lund : [2020]
SAB Klassning
Upplaga
Omfång 399 sidor illustrationer 23 cm
Anmärkning: Innehållsbeskrivning, sammanfattning I denna bok beskrivs olika perspektiv på lärare som ledare och hur ledarskapet utövas i klassrumsmiljön i samverkan med eleverna. Hur skolarbetet kan och bör ledas beror på den enskilda lärare ns bedömning av lärandemiljön i det egna klassrummet, men också på faktorer som har att göra med skolan som arbetsplats, organisation och institution. Ytterst vilar ledarskapet på hur lärare förstår, förhåller sig till och hanterar skolans olikartade uppdrag. Områden som behandlas i boken är: ? - ??ledarstilar och psykologiska teorier ? - ??aspekter på ledarskap i klassrummet ? - ??elevinflytande och eget arbete ? - ??ledarskap i grupparbete ? - ??undervisning och lärande i helklass ? - ??ledarskap, skolorganisation och skolkultur ? - ??fritidslärare s ledarskap ? - ??specialpedagogiska insatser ? - ??lärare s gemensamma ledarskap ? - ??lärare och rektorer i samverkan. Lärare som ledare vänder sig till lärare på alla nivåer samt till alla med intresse och engagemang i skolfrågor. Boken är speciellt relevant som kurslitteratur i grundlärar- och ämneslärarutbildningarna samt i förskollärar- och rektorsutbildningen. Andra upplagan är omarbetad och innehåller ett nytt kapitel om ledarskap i fritidshemmets verksamheter.
Term
Medarbetare
ISBN
Antal i kö:
*00011679cam a2201873 i 4500
*001330170
*00520200423065720.0
*008200227s2020 sw ||||e||||||000 0|swe|d
*020 $a9789144133423$qhäftad
*035 $a(BOKR)9789144133423
*035 $a(SE-LIBR)5hg8bx6x3psv1g74
*041 $aswe
*08204$a371.1024$223/swe
*084 $aEmia$2kssb/8
*24510$aLärare som ledare :$bi och utanför klassrummet /$cGunnar Berg, Frank Sundh, Christer Wede (red.).
*250 $aAndra upplagan
*264 1$aLund :$bStudentlitteratur,$c[2020]
*300 $a399 sidor$billustrationer$c23 cm
*520 $aI denna bok beskrivs olika perspektiv på lärare som ledare och hur ledarskapet utövas i klassrumsmiljön i samverkan med eleverna. Hur skolarbetet kan och bör ledas beror på den enskilda lärare ns bedömning av lärandemiljön i det egna klassrummet, men också på faktorer som har att göra med skolan som arbetsplats, organisation och institution. Ytterst vilar ledarskapet på hur lärare förstår, förhåller sig till och hanterar skolans olikartade uppdrag. Områden som behandlas i boken är: ? - ??ledarstilar och psykologiska teorier ? - ??aspekter på ledarskap i klassrummet ? - ??elevinflytande och eget arbete ? - ??ledarskap i grupparbete ? - ??undervisning och lärande i helklass ? - ??ledarskap, skolorganisation och skolkultur ? - ??fritidslärare s ledarskap ? - ??specialpedagogiska insatser ? - ??lärare s gemensamma ledarskap ? - ??lärare och rektorer i samverkan. Lärare som ledare vänder sig till lärare på alla nivåer samt till alla med intresse och engagemang i skolfrågor. Boken är speciellt relevant som kurslitteratur i grundlärar- och ämneslärarutbildningarna samt i förskollärar- och rektorsutbildningen. Andra upplagan är omarbetad och innehåller ett nytt kapitel om ledarskap i fritidshemmets verksamheter.
*650 7$aLärare och elever
*650 7$aLedarskap
*650 7$aLärarrollen
*650 0$aLeadership
*650 0$aTeacher-student relationships
*7001 $aBerg, Gunnar,$d1947-$4edt$0https://libris.kb.se/nl022rd61rdv8xj#it
*7001 $aSundh, Frank,$d1951-$4edt$0https://libris.kb.se/hftx4691559dn6b#it
*7001 $aWede, Christer,$d1957-$4edt$0https://libris.kb.se/gdsw35803gw9g1b#it
*8528 $cEm
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.