Webbsök

Det rutiga klassrummet : serier, multimodalitet och litteracitet
Komihåglistan är tom
Vis
Hylla
  • Eab
Författare/Namn
Titel
  • Det rutiga klassrummet : serier, multimodalitet och litteracitet
Utgivning, förlag, etc.
  • Studentlitteratur, Lund : [2020]
SAB Klassning
Upplaga
  • Upplaga 1
Omfång
  • 142 sidor illustrationer 24.5 cm
Anmärkning: Innehållsbeskrivning, sammanfattning
  • Serien är en bred populärkulturell fiktion som de allra flesta kommer i kontakt med och knyter olika upplevelser till. En del kastar sig över Katten Gustaf och Nemi i dagstidningarna, andra är trogna prenumeranter på Kalle Anka eller Fantomen och några samlar de absoluta Batman-favoriterna på bästa plats i bokhyllan. Överallt i samhället möter vi serier – och ändå finner vi dem nästan ingenstans i skolans läroplaner. Att arbeta med serier är en multimodal praktik, en praktik som innefattar flera sinnen, där kombinationen av de olika modaliteterna är avgörande för tolkningen – om det ena förändras eller tas bort så förändras förståelsen av det andra. Som fiktion ligger serien kanske närmast till hands för svenskläraren, men även andra ämnen kan med fördel fångas i rutnätsform. Det kan gälla allt ifrån klimatförändringar och teknikens utveckling till värdegrundsfrågor om makt, genus och utanförskap. Den här boken ger grundläggande kunskap om serier ur ett skolperspektiv. Författaren redogör för forskning som gjorts om serier i skolan och beskriver hur lärare kan använda serieläsning i sin undervisning, men också hur de kan låta elever skapa egna serier för att lära och förstå. Boken vänder sig till såväl lärarstuderande som verksamma lärare i grundskolans alla ämnen.
Term
ISBN
  • 9789144128962
Antal i kö:
  • 0 (0)
*00006287cam a2200985 i 4500
*001330591
*00520200513105200.0
*008200313s2020    sw ||||e||||||000 0|swe|d
*020  $a9789144128962$qhäftad
*035  $a(BOKR)9789144128962
*035  $a(SE-LIBR)3ffzm5nj1d766nnz
*041  $aswe
*08204$a371.39$223/swe
*084  $aEabg$2kssb/8
*1001 $aWallner, Lars,$d1983-
*24514$aDet rutiga klassrummet  :$bserier, multimodalitet och litteracitet /$cLars Wallner.
*250  $aUpplaga 1
*264 1$aLund :$bStudentlitteratur,$c[2020]
*300  $a142 sidor$billustrationer$c24.5 cm
*520  $aSerien är en bred populärkulturell fiktion som de allra flesta kommer i kontakt med och knyter olika upplevelser till. En del kastar sig över Katten Gustaf och Nemi i dagstidningarna, andra är trogna prenumeranter på Kalle Anka eller Fantomen och några samlar de absoluta Batman-favoriterna på bästa plats i bokhyllan. Överallt i samhället möter vi serier – och ändå finner vi dem nästan ingenstans i skolans läroplaner. Att arbeta med serier är en multimodal praktik, en praktik som innefattar flera sinnen, där kombinationen av de olika modaliteterna är avgörande för tolkningen – om det ena förändras eller tas bort så förändras förståelsen av det andra. Som fiktion ligger serien kanske närmast till hands för svenskläraren, men även andra ämnen kan med fördel fångas i rutnätsform. Det kan gälla allt ifrån klimatförändringar och teknikens utveckling till värdegrundsfrågor om makt, genus och utanförskap. Den här boken ger grundläggande kunskap om serier ur ett skolperspektiv. Författaren redogör för forskning som gjorts om serier i skolan och beskriver hur lärare kan använda serieläsning i sin undervisning, men också hur de kan låta elever skapa egna serier för att lära och förstå.   Boken vänder sig till såväl lärarstuderande som verksamma lärare i grundskolans alla ämnen.
*650 7$aTecknade serier
*650 7$aBarn och tecknade serier
*650 7$aUndervisning
*650 7$aPedagogisk metodik
*650 0$aTeaching - Methodology
*650 0$aComic books and children
*650 0$aTeaching
*650 0$aComic books, strips, etc.
*852  $cEab
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här för att vara den första som skriver ett omdöme.
Vis
Lukk
Ex.namnStatusFörfallodagTillhörHylla
L ex 1Tillgängligt Lomma vuxenavdelningEab