Hylla
Författare/Namn
Titel Perspektiv på specialpedagogik
Utgivning, förlag, etc. Studentlitteratur, Lund : [2020]
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Anmärkning: Innehållsbeskrivning, sammanfattning Olika grundläggande frågor om specialpedagogik står i centrum för den här boken: Hur ska vi förstå olikhet och avvikelse? Vad betyder det att diagnostisera barn i svårigheter? Behövs specialpedagogik eller ska vi kräva av den ”vanliga” pedagogiken att hantera barns olikheter inom ramen för sina ordinarie verksamheter? Hur vi svarar på denna typ av frågor beror på vilket perspektiv på specialpedagogik vi anlägger. I boken urskiljs och presenteras tre olika forskningsperspektiv på specialpedagogisk verksamhet: ett kompensatoriskt perspektiv, ett kritiskt perspektiv och ett så kallat dilemmaperspektiv. I denna tredje upplaga har ambitionen varit att göra boken mer lättillgänglig. Således finns det nu instuderingsfrågor till varje kapitel, några avsnitt har flyttats eller utgått och ett kapitel med konkreta exempel på vad perspektiven har för implikationer för skolors verksamhet har lagts till. Boken är främst avsedd för utbildning inom universitet och högskola. Den passar utmärkt som introduktion till ämnesområdet för blivande lärare, specialpedagoger, psykologer och andra med intresse för grundläggande frågeställningar om undervisning, olikhet och normalitet.
Term
ISBN
Antal i kö:
*00010600cam a22016937i 4500
*001330862
*00520200427103441.0
*008200409s2020 sw ||||e||||||000 0|swe|d
*020 $a9789144138626$qhäftad
*035 $a(BOKR)9789144138626
*035 $a(SE-LIBR)3fk5gflz1h3rmmfm
*041 $aswe
*08204$a371.9$223/swe
*084 $aEu$2kssb/8
*084 $aEaa$2kssb/8
*1001 $aNilholm, Claes ,$d1957-
*24510$aPerspektiv på specialpedagogik /$cClaes Nilholm.
*250 $aUpplaga 3
*264 1$aLund :$bStudentlitteratur,$c[2020]
*300 $a148 sidor
*520 $aOlika grundläggande frågor om specialpedagogik står i centrum för den här boken: Hur ska vi förstå olikhet och avvikelse? Vad betyder det att diagnostisera barn i svårigheter? Behövs specialpedagogik eller ska vi kräva av den ”vanliga” pedagogiken att hantera barns olikheter inom ramen för sina ordinarie verksamheter? Hur vi svarar på denna typ av frågor beror på vilket perspektiv på specialpedagogik vi anlägger. I boken urskiljs och presenteras tre olika forskningsperspektiv på specialpedagogisk verksamhet: ett kompensatoriskt perspektiv, ett kritiskt perspektiv och ett så kallat dilemmaperspektiv. I denna tredje upplaga har ambitionen varit att göra boken mer lättillgänglig. Således finns det nu instuderingsfrågor till varje kapitel, några avsnitt har flyttats eller utgått och ett kapitel med konkreta exempel på vad perspektiven har för implikationer för skolors verksamhet har lagts till. Boken är främst avsedd för utbildning inom universitet och högskola. Den passar utmärkt som introduktion till ämnesområdet för blivande lärare, specialpedagoger, psykologer och andra med intresse för grundläggande frågeställningar om undervisning, olikhet och normalitet.
*650 7$aSpecialundervisning
*650 7$aElever med särskilda behov
*650 7$aPedagogisk psykologi
*650 0$aSpecial education
*650 0$aEducational psychology
*8528 $cEu
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.