Webbsök

Förskollärares egen forskning : praktiska exempel
Komihåglistan är tom
Vis
Hylla
  • Em-c
Titel
  • Förskollärares egen forskning : praktiska exempel
Utgivning, förlag, etc.
  • Studentlitteratur, Lund : [2020]
SAB Klassning
Upplaga
  • Upplaga 1
Omfång
  • 183 sidor illustrationer
Anmärkning: Innehållsbeskrivning, sammanfattning
  • Författarna till denna bok har deltagit i den nationella forskarskolan i kommunikation och relationer som grundläggande för barns lärande (FoRFa). Bokens kapitel behandlar en rad ämnesområden såsom undervisning, ­lärande, lek, utvärdering, dokumentation, värdegrundsarbete, boksamtal och berättande. Boken innehåller härtill en diskussion om förskollärar­yrkets vetenskapliga bas och relationen mellan forskning om, och verksamhetsutveckling av, förskolan. Några studier som tas upp: ?• hur förskolepersonalen gör för att göra barn delaktiga i olika kamrat­gemenskaper ?• hur man får barn delaktiga i en central kulturell praktik – att berätta ­berättelser ?• hur förskollärare, i förskolan och förskoleklassen, arbetar med att göra barn delaktiga i skriftspråket ?• hur undervisning i teknik och estetik kan gestalta sig i förskolan ?• hur lärarna behöver lära sig hur de kan undervisa i relation till hur barnen förstår det aktuella innehållet. Sammantaget visar bokens studier – av förskollärare för blivande och verksamma förskollärare – på många centrala utmaningar, dilemman och frågor som förskollärare kan ställas inför i det dagliga arbetet. För att förskol­lärarna ska kunna utveckla kollektiv agency, det vill säga bli en stark mångfald av röster i diskussioner om vilka frågor som bör ställas och hur dessa kan besvaras för att utveckla förskolans verksamhet, behöver de få tillgång till och ta över begreppsliga resurser med vilka systematisk granskning och undersökning kan genomföras. Texterna är skrivna på ett sådant sätt och med sådant fokus att de ska vara användbara för verksamma förskollärare och givande för förskol­lärar­studenter i utbildning.
Term
Medarbetare
ISBN
  • 9789144140599
Antal i kö:
  • 0 (0)
*00007813cam a22011297i 4500
*001331132
*00520200617141936.0
*008200326s2020    sw ||||e||||||000 0|swe|d
*020  $a9789144140599$qhäftad
*035  $a(BOKR)9789144140599
*035  $a(SE-LIBR)5hkkwrqm3fqs29jv
*041  $aswe
*08204$a372.21072$223/swe
*084  $aEm-c.01$2kssb/8
*084  $aEa:b$2kssb/8
*24510$aFörskollärares egen forskning :$bpraktiska exempel /$cIngrid Pramling Samuelsson, Niklas Pramling (red.).
*250  $aUpplaga 1
*264 1$aLund :$bStudentlitteratur,$c[2020]
*300  $a183 sidor$billustrationer
*520  $aFörfattarna till denna bok har deltagit i den nationella forskarskolan i kommunikation och relationer som grundläggande för barns lärande (FoRFa).   Bokens kapitel behandlar en rad ämnesområden såsom undervisning, ­lärande, lek, utvärdering, dokumentation, värdegrundsarbete, boksamtal och berättande. Boken innehåller härtill en diskussion om förskollärar­yrkets vetenskapliga bas och relationen mellan forskning om, och verksamhetsutveckling av, förskolan.   Några studier som tas upp:   ?•  hur förskolepersonalen gör för att göra barn delaktiga i olika kamrat­gemenskaper   ?•  hur man får barn delaktiga i en central kulturell praktik – att berätta ­berättelser   ?•  hur förskollärare, i förskolan och förskoleklassen, arbetar med att göra barn delaktiga i skriftspråket   ?•  hur undervisning i teknik och estetik kan gestalta sig i förskolan   ?•  hur lärarna behöver lära sig hur de kan undervisa i relation till hur barnen förstår det aktuella innehållet.   Sammantaget visar bokens studier – av förskollärare för blivande och verksamma förskollärare – på många centrala utmaningar, dilemman och frågor som förskollärare kan ställas inför i det dagliga arbetet. För att förskol­lärarna ska kunna utveckla kollektiv agency, det vill säga bli en stark mångfald av röster i diskussioner om vilka frågor som bör ställas och hur dessa kan besvaras för att utveckla förskolans verksamhet, behöver de få tillgång till och ta över begreppsliga resurser med vilka systematisk granskning och undersökning kan genomföras.   Texterna är skrivna på ett sådant sätt och med sådant fokus att de ska vara användbara för verksamma förskollärare och givande för förskol­lärar­studenter i utbildning.
*650 7$aFörskolan
*650 7$aForskning
*650 7$aFörskolepedagogik
*650 0$aResearch
*650 0$aEducation, Preschool
*650 4$aPraktiknära forskning
*7001 $aPramling Samuelsson, Ingrid,$d1946-$4edt$0https://libris.kb.se/97mpqd0t2pf0g05#it
*7001 $aPramling, Niklas,$d1973-$4edt$0https://libris.kb.se/jgvz23122gnq8h3#it
*8528 $cEm-c
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här för att vara den första som skriver ett omdöme.
Vis
Lukk
Ex.namnStatusFörfallodagTillhörHylla
B ex 1Tillgängligt Bjärred vuxenavdelningEm-c
L ex 1Tillgängligt Lomma vuxenavdelningEm-c