Hylla
Författare/Namn
Titel Normkritisk pedagogik : för den högre utbildningen
Utgivning, förlag, etc. Studentlitteratur, Lund : 2014
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Anmärkning: Allmän Upplaga 1:2, 2015 Pliktex. 2. tr., 2015
Anmärkning: Innehåll Inledning -- Den högre utbildningen som institutionellt fält -- Om identitet: kategorier, normer och intersektioner -- Mot en normkritisk pedagogisk praxis
Term
Ämnesord
ISBN
Antal i kö:
*00017906cam a2203253 a 4500
*001332463
*00520190612134540.0
*008141010s2014 sw ||||e||||||001 0|swe|c
*020 $a9789144084107
*035 $a(BOKR)9789144084107
*035 $a(SE-LIBR)17024665
*041 $aswe
*08204$a370.115$223/swe
*084 $aEpaaa$2kssb/8
*084 $aOhj$2kssb/8
*1001 $aKalonaityté, Viktorija,$d1978-
*24510$aNormkritisk pedagogik :$bför den högre utbildningen /$cViktorija Kalonaityté.
*250 $a1. uppl.
*264 1$aLund :$bStudentlitteratur,$c2014
*300 $a169 s.$bill.$c23 cm
*500 $aUpplaga 1:2, 2015
*500 $5Li$aPliktex.
*500 $5Umdp$a2. tr., 2015
*5058 $aInledning -- Den högre utbildningen som institutionellt fält -- Om identitet: kategorier, normer och intersektioner -- Mot en normkritisk pedagogisk praxis
*650 7$aNormer
*650 7$aNormkritik
*650 7$aHögskolan
*650 7$aKritisk pedagogik$xmetodik
*65022$aUniversities
*65022$aSocial Norms
*65022$aSocial Discrimination
*65012$aTeaching$xmethods
*650 7$auniversities
*650 7$ateaching methods
*650 7$asocial values
*650 0$aUniversities and colleges
*650 0$aSocial norms
*650 4$aKritisk pedagogik
*650 4$aMetodik
*650 4$aNormer
*650 4$aHögskolan
*650 4$aCritical pedagogy
*650 4$aMethodology
*650 4$aSocial norms
*650 4$aUniversities and colleges
*653 $aCheckpoint
*653 $aHögskolepedagogik
*653 $aNormer
*653 $aHögskolan
*653 $aHigher education
*653 $aTeaching methods
*653 $aEquality
*653 $aSocial norms
*653 $aSocial identity
*698 $5Z$bUtbildning
*8528 $cEp
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord 5 1 Inledning 7 1.1 Normer och normativitet 9 1.2 Normkritisk pedagogik 13 1.3 Den högre utbildningen 16 Olikhet och kollektiv identitet inom den högre utbildningen 18 1.4 Om bokens målgrupp, begränsningar och avgränsningar 23 1.5 Bokens disposition 25 2 Den högre utbildningen som institutionellt fält 27 2.1 Likabehandling och jämställdhetsintegrering 28 Lagstiftningen 29 Lagtextens pedagogiska tillämpningar 33 2.2 Anställningsbarhet och marknadsanpassning 39 Akademisk kapitalism 40 Marknadsanpassade kunskaper 43 Studenter som konsumenter 45 Kollektiv identitet och social rättvisa 47 2.3 Mot en kritisk pedagogisk hållning 49 Den samhällsförpliktigande pedagogiken 52 Paulo Freire och befrielsens pedagogik 56 Frankfurtskolan och emancipatoriskt kunskapsintresse 62 2.4 Sammanfattning 65 3 Om identitet: kategorier, normer och intersektioner 69 3.1 Kategorisering och normativitet 73 Kategorisering och identitet 72 Genus och könsöverskridande identitet 74 Sexuell läggning 80 Etnicitet och ras 84 Funktionsförmåga 92 3.2 Intersektionella teman: från kroppens yta till planetens gränser 96 Kroppen och erfarenheten 96 Staten och biopolitiken 102 Samhällsklass och intersektionalitet 104 Hållbarhet och de planetära gränserna 108 3.3 Sammanfattning i12 4 Mot en normkritisk pedagogisk praxis 117 4.1 Element i en normkritisk pedagogisk praxis 118 Ett steg framåt eller två steg åt sidan: hur blir normer synliga? 120 4.2 Normkritiska interventioner 124 Queer läskunnighet 126 Normkritiska motberättelser 128 Den hållbara platsens pedagogik 131 Performativa(auto)etnogrfier 134 Kollaborativ undervisning 137 Men jag undervisar om formler och kalkyler ... vad gör jag då? 139 4.3 Bearbetningsprocessen 140 Samtalsmetodik 141 Fördelning av talarutrym 142 Motvilja och motstånd 145 Hur förhålla sig till motvilja och motstånd? 151 4.4 Lärande 152 4.5 Några ord på vägen ... 154 Källförteckning 157 Person- och sakregister 167