Webbsök

De yngre barnens läroplanshistoria : didaktik, dokumentation och bedömning i förskola
Komihåglistan är tom
Vis
Hylla
  • Eab
Författare/Namn
Titel
  • De yngre barnens läroplanshistoria : didaktik, dokumentation och bedömning i förskola
Utgivning, förlag, etc.
  • Studentlitteratur, Lund : 2011
SAB Klassning
Upplaga
  • 2., [rev.] uppl.
Omfång
  • 200 s. 23 cm
Term
Ämnesord
ISBN
  • 9789144055541
Antal i kö:
  • 0 (0)
*00011369cam a2202029 a 4500
*001334707
*00520181030230000.0
*008100224s2011    sw ||||e||||||000 0|swe|c
*020  $a9789144055541
*035  $5Bo$a(Bo)480253
*035  $a(SE-LIBR)11775226
*041  $aswe
*08204$a372.1909485$222/swe
*084  $aEab-c.01$2kssb/8
*084  $aEab-c.021$2kssb/8
*084  $aEa:k$2kssb/8
*100  $aVallberg Roth, Ann-Christine,$d1960-
*24513$aDe yngre barnens läroplanshistoria :$bdidaktik, dokumentation och bedömning i förskola /$cAnn-Christine Vallberg Roth.
*250  $a2., [rev.] uppl.
*264 1$aLund :$bStudentlitteratur,$c2011
*300  $a200 s.$c23 cm
*650 7$aLäroplaner$xhistoria$zSverige$y1800-talet$y1900-talet
*650 7$aFörskolan$xpedagogik$xhistoria$zSverige
*650 7$aFritidspedagogik$xhistoria$zSverige
*653  $aHistoria
*653  $aförskolor
*653  $aLäroplaner
*8528 $cEab
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här för att vara den första som skriver ett omdöme.

Förlagsinformation: Boken ger en introduktion i de yngre barnens läroplanshistoria från mitten av 1800-talet till det första decenniet på 2000-talet. Det är dokument som styr mål och innehåll för barn i förskola som står i centrum. I denna reviderade upplaga av boken rör sig innehållet kring läroplansdidaktiska frågor från mitten av 1800-talet och framåt medan dokumentation och bedömning i förskola fokuseras i nutid. I boken används ett vidgat läroplansbegrepp som ger möjlighet för analys och speglingar av innehållet i olika typer av pedagogiskt riktgivande texter. Läroplansteoretisk och didaktisk kompetens betraktas som ett uttryck för lärarprofessionalism. Lärare behöver också få kunskap och reflexivt förhålla sig till didaktiska frågor relaterade till dokumentation och bedömning. Förändringar i utbildningssystemet medför ett vidgat professionellt läraransvar som innefattar lokal måltolkning, dokumentation, utvärdering och utveckling av verksamheten. En läroplanshistorisk studie, med inriktning på förskolan och de yngre barnen, kan bidra med empiriskt underlag, kunskap och summerande begrepp, vilka kan hjälpa oss att få syn på, kritiskt reflektera och kvalificera samtal omkring läroplansdidaktiskt arbete, dokumentation och bedömning. Boken vänder sig till studerande och verksamma lärare i förskola, förskoleklass och grundskolans årskurs 1 3. Den är också intressant för forskare, skolledare, beslutsfattare och andra med intresse för de yngre barnens läroplanshistoria.

Ex.namnStatusFörfallodagTillhörHylla
B ex 1Tillgängligt Bjärred vuxenavdelningEab