Hylla
Författare/Namn
Titel De yngre barnens läroplanshistoria : didaktik, dokumentation och bedömning i förskola
Utgivning, förlag, etc. Studentlitteratur, Lund : 2011
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Term
Ämnesord
ISBN
Antal i kö:
*00011369cam a2202029 a 4500
*001334707
*00520181030230000.0
*008100224s2011 sw ||||e||||||000 0|swe|c
*020 $a9789144055541
*035 $5Bo$a(Bo)480253
*035 $a(SE-LIBR)11775226
*041 $aswe
*08204$a372.1909485$222/swe
*084 $aEab-c.01$2kssb/8
*084 $aEab-c.021$2kssb/8
*084 $aEa:k$2kssb/8
*100 $aVallberg Roth, Ann-Christine,$d1960-
*24513$aDe yngre barnens läroplanshistoria :$bdidaktik, dokumentation och bedömning i förskola /$cAnn-Christine Vallberg Roth.
*250 $a2., [rev.] uppl.
*264 1$aLund :$bStudentlitteratur,$c2011
*300 $a200 s.$c23 cm
*650 7$aLäroplaner $xhistoria$zSverige$y1800-talet$y1900-talet
*650 7$aFörskolan$xpedagogik$xhistoria$zSverige
*650 7$aFritidspedagogik$xhistoria$zSverige
*653 $aHistoria
*653 $aförskolor
*653 $aLäroplaner
*8528 $cEab
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förlagsinformation: Boken ger en introduktion i de yngre barnens läroplanshistoria från mitten av 1800-talet till det första decenniet på 2000-talet. Det är dokument som styr mål och innehåll för barn i förskola som står i centrum. I denna reviderade upplaga av boken rör sig innehållet kring läroplansdidaktiska frågor från mitten av 1800-talet och framåt medan dokumentation och bedömning i förskola fokuseras i nutid. I boken används ett vidgat läroplansbegrepp som ger möjlighet för analys och speglingar av innehållet i olika typer av pedagogiskt riktgivande texter. Läroplansteoretisk och didaktisk kompetens betraktas som ett uttryck för lärarprofessionalism. Lärare behöver också få kunskap och reflexivt förhålla sig till didaktiska frågor relaterade till dokumentation och bedömning. Förändringar i utbildningssystemet medför ett vidgat professionellt läraransvar som innefattar lokal måltolkning, dokumentation, utvärdering och utveckling av verksamheten. En läroplanshistorisk studie, med inriktning på förskolan och de yngre barnen, kan bidra med empiriskt underlag, kunskap och summerande begrepp, vilka kan hjälpa oss att få syn på, kritiskt reflektera och kvalificera samtal omkring läroplansdidaktiskt arbete, dokumentation och bedömning. Boken vänder sig till studerande och verksamma lärare i förskola, förskoleklass och grundskolans årskurs 1 3. Den är också intressant för forskare, skolledare, beslutsfattare och andra med intresse för de yngre barnens läroplanshistoria.
Förord 5 KAPITEL 1 Inledning och teoretisk orientering 7 Läroplansteori som resurs 10 Läroplansforskning 10 Slutsats inför detta arbete 19 Problemformulering, läroplansmönster och kapitelanvisning 20 KAPITEL 2 Guds läroplan 25 Några nyckeltexter och huvudaktörer 25 Guds rum och skolapparater 30 Gudomligt innehåll och arbetssätt 36 Guds läroplansperiod 45 Sammanfattning och fördjupning 45 KAPITEL 3 Hemmets och hembygdens läroplan 53 Några nyckeltexter och huvudaktörer 53 Det goda hemmets rum och material 57 Det goda hemmets och hembygdens innehåll och arbetssätt 62 Hemmets och hembygdens läroplansperiod 73 Sammanfattning och fördjupning 73 Varför? - sociohistoriskt sammanhang 74 KAPITEL 4 Folkhemmets läroplan 81 Några nyckeltexter från centrala huvudaktörer 81 Folkhemmets rum och material 85 Folkhemmets innehåll och arbetssätt 88 Från hem och hembygd till omsorg, samspel, naturvetenskap och social omvärldsorientering 88 Folkhemmets läroplansperiod 99 Sammanfattning och fördjupning 99 KAPITEL 5 Världsbarnets läroplan 107 Mångfald av dokument och aktörer på olika nivåer 107 Mångfald av textkonstruktörer på olika nivåer och formuleringsarenor 112 Världsbarnets rum och material 121 Från folkhem till profilerade lärorum 123 Världsbarnets läroinnehåll och form 126 Från innehållsområden till målpunkter - nationell nivå 126 Dokumentation och bedömning 140 Bedömning och dokumentation i läroplansteoretiskt perspektiv 140 Bedömningens didaktik 141 Dokumentation och bedömning på individnivå 144 Världsbarnets läroplan 159 Sammanfattning och fördjupning 159 Varför? - sociohistorisk kontext 161 Varför dokumentation och bedömning? 164 KAPITEL 6 Läroplansdidaktiskt bidrag 173 Spegling i tidigare läroplansteoretiska konstruktioner 177 Litteratur 181