Hylla
Författare/Namn
Titel Socialpedagogik : pedagogiskt socialt arbete
Utgivning, förlag, etc. Liber, Stockholm : [2017]
SAB Klassning
Upplaga
Omfång 208 sidor illustrationer 21 cm
Term
Ämnesord
Medarbetare
ISBN
Antal i kö:
*00016196cam a2202845 i 4500
*001335728
*00520200115111745.0
*008170310s2017 sw ||||e||||||000 0|swe|
*020 $a9789147113385$qhäftad
*035 $a(BOKR)9789147113385
*035 $a(SE-LIBR)20141526
*041 $aswe
*08204$a361.3$223/swe
*084 $aOhf:dd $2kssb/8
*084 $aOaa$2kssb/8
*084 $5Eshs$aOhf$2kssb/8
*100 $aCederlund, Christer,$d1952-
*24510$aSocialpedagogik :$bpedagogiskt socialt arbete /$cChrister Cederlund & Stig-Arne Berglund.
*250 $aUpplaga 2
*264 1$aStockholm :$bLiber,$c[2017]
*300 $a208 sidor$billustrationer$c21 cm
*650 7$aSocialpedagogik
*653 $aSocialpedagogik
*7001 $aBerglund, Stig-Arne,$d1953-$4aut$0https://libris.kb.se/fcrv01rz3w7c9tn#it
*8528 $cOhf
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord 6 Inledning 10 Syfte/avstamp 11 Definitioner/begrepp/utgångspunkter 13 Socialpedagogiska utgångspunkter 16 Beskrivning av bokens kapitel och struktur 17 1. Socialpedagogikens historia 24 Socialpedagogikens rötter 24 Den socialpedagogiska utbildningens framväxt i Sverige 26 En internationell jämförelse 31 Exempel på socialpedagogisk forskning i Sverige 34 2. Socialpedagogikens förändring 36 Från barn till ett bredare fält 36 Normalitet - avvikelse 40 Inkluderad - exkluderad 41 Gränslös tillvaro 43 Förändrade förutsättningar - nya krav 47 Nya arenor för socialpedagogiskt arbete 50 3. Socialpedagogik som kunskapsområde 55 Teoretiska utgångspunkter 57 Problemregi och stämpling 62 Undvika stämpling och exkluderingar 65 Socialpedagogiska pedagoger 67 Socialpedagogiska förhållningssätt går upptäcktens väg 71 Socialpedagogiskt förhållningssätt som metod 75 Bildningens betydelse i socialpedagogiskt arbete 79 Den rörliga kunskapen om sådant som faller utanför ramarna Leta fel hos individer eller förstå system och sammanhang 84 Kvalifikation 88 4. Vändpunkter och positiva förändringsprocesser 92 Om uppbrott och förändring 95 Vändpunkter som sociala konstruktioner 100 Det som ges betydelse får betydelse 102 5. Pedagogiskt socialt arbete 107 Varför betona det pedagogiska i socialt arbete? 109 Socialpedagogiska utgångspunkter 112 Modell-förebild 115 Aspekter på socialpedagogiskt utredningsarbete 116 Sammanfattning 119 6. Hur vardagen och aktiviteter kan användas i socialt förändringsarbete 121 Vardagens struktur 122 Användandet av aktiviteter i socialt förändringsarbete 125 Hur aktiviteter kan skapa förutsättningar för möten 133 Aktiviteter som utmaning eller som ersättning 135 Djur som pedagogiska agenter 138 Sammanfattning 141 7. Sociala metoder med betoning på det pedagogiska 143 Pedagogiskt socialt arbete med grupper 143 Självhjälpsgrupper 146 Intensivgrupper 147 Miljöterapi 148 Lösningsinriktat arbete - resurstänkandets möjligheter 151 Familjearbete - familjepedagog 153 Nätverkskarta - sociogrammets möjligheter 154 Rollspel som metod 156 Sjön som metod 159 På rätt köl - ett positivt exempel på tillämpad socialpedagogik 161 Skapande som metod 164 Arbetsuppgifter som kan ge mer än tidsfördriv 165 Organiseringens betydelse 166 8. Betydelsen av metodval och relationer 167 Betydelsen av samarbetsallianser 173 Socialpedagogiska förhållningssätt och professionella färdigheter 174 Professionella färdigheter som att ... 175 9. Mot ett meningsskapande socialt arbete 182 Samhällets gemenskaper 183 Tillhörighetsgemenskap 184 Värdegemenskap 186 Arbetsgemenskap 189 Medborgargemenskap 191 Gemenskapens betydelse 192 10. Socialpedagogisk handlingskompetens 195 Referenser 200