Hylla
Titel Föräldrar, förskola och skola : om mångfald, makt och möjligheter
Utgivning, förlag, etc. Studentlitteratur, Lund : 2013
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Term
Ämnesord
Medarbetare
ISBN
Antal i kö:
*00013251cam a2202353 a 4500
*001337527
*00520170616173209.0
*008130110s2013 sw ||||e||||||000 0|swe|c
*020 $a9789144079523
*035 $5Bo$a(Bo)514519
*035 $a(SE-LIBR)13753655
*041 $aswe
*08204$a371.192$223/swe
*084 $aEmia-c.02$2kssb/8
*24510$aFöräldrar, förskola och skola :$bom mångfald, makt och möjligheter /$cAnne Harju, Ingegerd Tallberg Broman (red.).
*250 $a1. uppl.
*264 1$aLund :$bStudentlitteratur,$c2013
*300 $a244 s.
*650 7$aFörskolan
*650 7$aLärare och föräldrar
*650 7$aGrundskolan
*650 7$aFöräldrainflytande
*650 0$aEducation, Elementary
*650 0$aElementary schools
*650 0$aEducation ¡ Parent participation
*650 0$aEducation, Preschool
*650 0$aParent-teacher relationships
*653 $aUtvecklingssamtal
*653 $aFöräldrainflytande
*653 $aGrundskolan
*653 $aförskolor
*7001 $aHarju, Anne,$d1965-$4edt$0https://libris.kb.se/zw9dlt7h4bhczk7#it
*700 $aTallberg Broman, Ingegerd,$d1944-$4edt$0https://libris.kb.se/nl02zqq6040k8dd#it
*8528 $cEm
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förlagsinformation: Jag var rätt skeptisk till hela dagisverksamheten från början så det&& var viktigt för mig att inskola. Det jag var rädd för hände aldrig ,&& säger en av de intervjuade papporna medan en av de intervjuade&& skolledarna i en grundskola framhäver: Föräldrarna är det viktigaste&& vi har, och vi har inte föräldrarna . I den här boken belyser författarna föräldrasamverkan, föräldrastöd&& och förhållande mellan föräldrar och förskola/skola i mångfaldens&& samhälle utifrån intervju- och observationsstudier, statistik, skönlitteratur,&& webbsidor, grundutbildningskurser och styrdokument.&& Författarna framhåller den snabba förändringen i synsätten på föräldrars&& delaktighet och inflytande och diskuterar det som ett uttryck&& för styrning mot gemensamt ansvar och delade normer och värden&& i ett samhälle som präglas av ökad segregation och heterogenitet. De belyser också det förändrade föräldraskapet och hur olika sociala&& och ekonomiska villkor påverkar föräldrars förhållande till förskola&& och skola. Bokens författare presenterar egen och andras forskning om inskolning,&& utvecklingssamtal, föräldrautbildning, föräldrasajter, komplementära&& skolor och väcker diskussionsfrågor som syftar till att stärka förutsättningarna&& för en likvärdig och positiv kontakt mellan föräldrar,&& förskola och skola. Boken riktar sig till lärarstuderande och verksamma lärare samt&& till alla intresserade av frågor kopplade till barn, elever, föräldrar,&& förskola och skola.