Hylla
Författare/Namn
Titel Rätt att leka! : hur barn med autism kan erövra leken hemma, i förskolan och i skolan
Utgivning, förlag, etc. Pavus utbildning, Enskededalen : cop. 2013
SAB Klassning
Omfång
Term
Ämnesord
Medarbetare
ISBN
Antal i kö:
*00008381cam a2201561 a 4500
*001338348
*00520170309182741.0
*008131204s2013 sw ||||e||||||000 0|swe|d
*020 $a9789197666077$qspiralh.
*035 $a(BOKR)9789197666077
*035 $a(SE-LIBR)14843113
*041 $aswe
*08204$a618.9285882$223/swe
*084 $aEuc$2kssb/8
*084 $aVlada$2kssb/8
*100 $aDillner, Maggie,$d1958-
*24510$aRätt att leka! :$bhur barn med autism kan erövra leken hemma, i förskolan och i skolan /$c[Maggie Dillner, Anna Löfgren].
*264 1$aEnskededalen :$bPavus utbildning,$ccop. 2013
*300 $a215 s.$bill.$c24 cm
*650 7$aLek
*650 7$aBarn med autism
*650 7$aSpecialundervisning
*650 0$aSpecial education
*650 0$aPlay
*650 0$aAutistic children
*653 $aBarn med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning
*653 $aAutism
*653 $aSpecialpedagogik
*653 $aFacklitteratur för förskolan
*7001 $aLöfgren, Anna,$d1967-$0https://libris.kb.se/nl039z665h7x4mn#it
*8528 $hEu
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Hur det började 1. Lek i teorin 13 Vad är lek? 14 Vad lär man sig i lek? 19 Barn med autismspektrumtillstånd 20 Flickor med autismspektrumtillstånd 22 Speciella barn och lek 25 2. Lek, autism och barns utveckling 31 Greenspans modell 33 Lekmetodens områden 36 3. Perception och autism 47 Våra olika sinnen 48 Olika sinnen, olika barn och olika aktiviteter 49 4. Autism, relationer och affekter 59 Affekter 60 Mentalisering 63 Anknytningsteorin, intersubjektivitet och spegelneuroner 64 5. Att guida i lek 69 Integrerade lekgrupper 73 6. Ska vi leka? Lek i praktiken. 79 Lekens innehåll och nivå 82 Några "komihåg" 83 Exempel 85 7. Vanliga frågor 99 8. Lekar och aktiviteter 105 Vara tillsammans 106 Samspela tillsammans 107 Skapa tillsammans 107 Reflektera tillsammans 108 Lekar som passar en annorlunda perception 109 9. Vad barn med autism behöver för att orka, förstå och göra sig förstådda 117 Utveckla kommunikation 119 Schema 119 Tydliggöra tid 120 Uppleva egna känslor och förstå andras 120 Ritprat (seriesamtal) och sociala berättelser 124 Flano - eller flanellograf 125 Dockor och andra besjälade saker 126 Kreativitet och symboler 127 Självkännedom 127 Autisminsikt 128 Energinivåer 129 Strategier vid problemskapande beteenden 131 Mobil och lärplatta 132 Förhållningssätt 133 10 Förskolan och skolan 137 Den pedagogiska grundsynen 137 Teoretiska perspektiv 139 Inkludering 141 Föräldrasamarbete 146 Kunskap 148 Resurs/verksamhetsstöd 149 De "duktiga" barnen 150 Relation, kommunikation, lek och sociala koder 151 Situationer som utmanar 152 11. Att vara förälder 157 Diagnos 160 vårt val av intervention 162 Be om hjälp 167 Släktingar och vänner 168 Fostra, guida, förtydliga och att vara en social tolk 170 Vårt val av skola 172 Fritidsaktiviteter 173 Ojämnheter 174 Val 174 12. Familjer hos Speciella: Alda 177 13. Familjer hos Speciella: Elias 191 14. Snipp, snapp snut - nu är boken (snart) slut! 203