Hylla
Författare/Namn
Titel Förskolans demokratifostran i ett föränderligt samhälle
Utgivning, förlag, etc.
Upplaga
Omfång
Term
Ämnesord
Medarbetare
ISBN
Antal i kö:
*000 cam a i 4500
*001338351
*00520221130132241.0
*008170504s2017 sw |||||||||||000 0|swe|d
*020 $a9789140695895$qhäftad
*035 $a(BOKR)9789140695895
*035 $a(SE-LIBR)20798323
*041 $aswe
*08204$a372.21$2237swe
*1001 $aHägglund, Solveig,$d1945-
*24510$aFörskolans demokratifostran i ett föränderligt samhälle /$cSolveig Hägglund, Annica Löfdahl Hultman & Nina Thelander.
*250 $aFörsta upplagan
*264 1$aMalmö :$bGleerups,$c[2017]
*300 $a101 sidor$c21 cm
*650 7$aFörskolan
*650 7$aBarnuppfostran
*650 7$aDemokrati
*653 $aförskolor
*653 $aBarnuppfostran
*653 $aDemokrati
*653 $aFacklitteratur för förskolan
*7001 $aLöfdahl Hultman, Annica, $d1960-$4aut$0https://libris.kb.se/wt7bhkdf54t1xb6#it
*7001 $aThelander, Nina,$d1962-$4aut$0https://libris.kb.se/p5z53g7gmk31cm2k#it
*8528 $cEm
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
1. En förskola i samhället 9 Förskolan, förskolläraren och det demokratifostrande uppdraget 13 Motsägelsefulla idéer 15 2. En teoretisk modell som visar relationen mellan förskola och samhälle 19 Fyra fält 19 Kulturella determinanter 24 3. Barnsyn och demokratifostran 29 En barnsyn i förändring 30 Från barn med arvsynd till 1900-talets kompetenta barn 31 Från samhällets och förskolans barn till marknadens och det förskole-lösa barnet 35 4. Förskolans styrdokument och demokratifostran 43 Styrdokument i tid och rum 44 Att som förskollärare förhålla sig till förskolans uppdrag 47 Den demokratiska värdegrunden och barns mänskliga rättigheter 48 Uppdragets politiska karaktär 51 Mål-Resultat 53 Kollektiv-Individ 54 5. Förskollärarens professionella vardagsverksamhet 57 Exemplet med bonden i vår by - en utmaning i spänningsfältet mellan individ och kollektiv 57 Leken som arena för demokratisk fostran? 60 Kollektiv-Individ? 61 Demokratifostran och progression i förskolans verksamhet - en utmaning i spänningsfältet mellan omsorg och lärande 64 Utmaningen - att förhålla sig kritisk och ha en professionell beredskap 67 6. Kamratkulturer 69 Kamratkulturer, kollektivt lärande och demokratifostran 71 "Alla människors lika värde"? 73 Innehåll i kamratkulturers värden och normer - både kamratsocialisation och en del av uppdraget 77 7. Didaktiska utmaningar i ett föränderligt samhälle 79 Omvärldshändelser som didaktisk utmaning 80 Att göra val och ha inflytande - visioner om demokratifostran i praktiken 83 Det fria fruktvalet 86 Minoritetsval 87 Rösträtt och majoritetsval 89 8. Förskolan som samhällsarena för demokratifostran 93 Modellen och determinanterna 94 Demokratifostran som samhällsuppdrag 97 Referenser 99