Webbsök

Från papp till app : om digitala läromedel och lärande
Komihåglistan är tom
Vis
Hylla
  • Eab
Författare/Namn
Titel
  • Från papp till app : om digitala läromedel och lärande
Utgivning, förlag, etc.
  • NA förlag, Malmö : [2021]
SAB Klassning
Upplaga
  • Första upplagan
Omfång
  • 193 sidor illustrationer 21 cm
Anmärkning: Innehållsbeskrivning, sammanfattning
  • När läromedel digitaliseras byts inte bara de traditionella verktygen, såsom penna, papper och linjal, till tangentbord, skärm och mus, utan hela inlärningsmiljön förändras i grunden. De motoriska scheman som behövs för att rita och skriva för hand blir mindre nödvändiga, men gör också att minnesfunktioner och beslutssystem inte får samma kognitiva stöd. Rättning och feedback automatiseras (på ett mer eller mindre bra sätt) och elevens kunskap går från att bli handfast och påtaglig – i form av synliga och bläddringsbara häften och böcker – till att lagras (och ibland gömmas) i digitala filsystem och appar. Överblickbarheten minskar, samtidigt som intelligensen, spårbarheten och smidigheten ökar. I Från papp till app belyser Eva-Maria Ternblad skillnaderna mellan digitala och fysiska läromedel, såväl när det gäller grundläggande färdighetsträning inom språk och matematik som mer avancerad problemlösning. Boken tar upp ett antal exempel på applikationer som är mer eller mindre lyckade ur utbildningssynpunkt och redogör för hur val av representationer, design av feedback samt vilka interaktionsmöjligheter som erbjuds kan påverka lärande och förståelse på olika sätt. Eva-Maria Ternblad är doktorand i kognitionsvetenskap vid Lunds universitet och har tidigare arbetat som ingenjör och utbildare inom näringslivet. Hennes forskargrupp, the Educational Tehnology Group, undersöker och utvecklar digitala lärverktyg som sedan används som forskningsinstrument. En viktig del av forskningen berör utformning och anpassning av automatiserad feedback och användandet av upplärningsbara agenter (sk Teachable Agents) i olika typer av lärspel.
Term
ISBN
  • 9789188229632
Antal i kö:
  • 0 (0)
*000     cam a        i 4500
*001342532
*00520230612135354.0
*008210420s2021    sw |||||||||||000 0|swe|d
*020  $a9789188229632$qhäftad
*035  $a(BOKR)9789188229632
*035  $a(SE-LIBR)9p7xkj9t7s440vqn
*041  $aswe
*08204$a371.334$223/swe
*084  $aEabx$2kssb/8
*084  $aEaac$2kssb/8
*1001 $aTernblad, Eva-Maria,$d1969-
*24510$aFrån papp till app :$bom digitala läromedel och lärande /$cEva-Maria Ternblad.
*250  $aFörsta upplagan
*264 1$aMalmö :$bNA förlag,$c[2021]
*300  $a193 sidor$billustrationer$c21 cm
*520  $aNär läromedel digitaliseras byts inte bara de traditionella verktygen, såsom penna, papper och linjal, till tangentbord, skärm och mus, utan hela inlärningsmiljön förändras i grunden. De motoriska scheman som behövs för att rita och skriva för hand blir mindre nödvändiga, men gör också att minnesfunktioner och beslutssystem inte får samma kognitiva stöd. Rättning och feedback automatiseras (på ett mer eller mindre bra sätt) och elevens kunskap går från att bli handfast och påtaglig – i form av synliga och bläddringsbara häften och böcker – till att lagras (och ibland gömmas) i digitala filsystem och appar. Överblickbarheten minskar, samtidigt som intelligensen, spårbarheten och smidigheten ökar.  I Från papp till app belyser Eva-Maria Ternblad skillnaderna mellan digitala och fysiska läromedel, såväl när det gäller grundläggande färdighetsträning inom språk och matematik som mer avancerad problemlösning. Boken tar upp ett antal exempel på applikationer som är mer eller mindre lyckade ur utbildningssynpunkt och redogör för hur val av representationer, design av feedback samt vilka interaktionsmöjligheter som erbjuds kan påverka lärande och förståelse på olika sätt.  Eva-Maria Ternblad är doktorand i kognitionsvetenskap vid Lunds universitet och har tidigare arbetat som ingenjör och utbildare inom näringslivet. Hennes forskargrupp, the Educational Tehnology Group, undersöker och utvecklar digitala lärverktyg som sedan används som forskningsinstrument. En viktig del av forskningen berör utformning och anpassning av automatiserad feedback och användandet av upplärningsbara agenter (sk Teachable Agents) i olika typer av lärspel.
*650 7$aLäromedel
*650 7$aDigitala medier
*650 7$aDatorstödd undervisning
*8528 $cEab
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här för att vara den första som skriver ett omdöme.
Vis
Lukk
Ex.namnStatusFörfallodagTillhörHylla
L ex 1Tillgängligt Lomma vuxenavdelningEab
B ex 1Tillgängligt Bjärred vuxenavdelningEab