Hylla
Författare/Namn
Titel Systematiska analyser för utvärdering och utveckling i förskolan : hallå, hur gör man?
Varianttitel
Utgivning, förlag, etc. Liber, Stockholm : [2017]
SAB Klassning
Upplaga
Omfång 312 sidor illustrationer 21 cm
Term
Geografiskt namn
ISBN
Antal i kö:
*000 cam a i 4500
*001345260
*00520180907081405.0
*008170401s2017 sw |||||||||||000 0|swe|c
*020 $a9789147122530$qhäftad
*035 $a(BOKR)9789147122530
*035 $a(SE-LIBR)20217362
*041 $aswe
*08204$a371.009485$223/swe
*084 $aEab.01$2kssb/8
*084 $aEm-c.01$2kssb/8
*1001 $aEidevald, Christian, $d1973-
*24510$aSystematiska analyser för utvärdering och utveckling i förskolan :$bhallå, hur gör man? /$cChristian Eidevald.
*24618$a-Hallå, hur gör man?
*250 $aAndra upplagan
*264 1$aStockholm :$bLiber,$c[2017]
*300 $a312 sidor$billustrationer$c21 cm
*650 7$aKvalitetsarbete
*650 7$aFörskolan
*650 7$aUtvärdering$xmetodik
*651 7$aSverige
*8528 $cEab
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord till andra upplagan 6 Inledning 9 Förskolans systematiska kvalitetsarbete 11 Dokumenterad verksamhetsutveckling 22 "Åh, nej, inte en grej till!" 24 Bokens upplägg 25 DEL I - Förskolans förstärkta uppdrag 27 Kapitel 1. Förskolans uppdrag 28 Förskolans läroplan 28 Förskolans tradition av att dokumentera och utvärdera 29 Revidering av läroplan och ny skollag 32 En verksamhet som vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet 36 Observationer av barns individuella prestationer 38 Kapitel 2. Olika inriktningar inom förskolepedagogik 40 Kort historisk tillbakablick 40 Olika pedagogiska inriktningar 42 (Social)konstruktionism och utvecklingspedagogik - kompletterande eller konkurrerande inriktningar? 45 Bedömning och dokumentering inom svensk förskola 49 Kapitel 3. Dokumentation - ett begrepp med många innebörder 54 Dokumentera vad barn lärt 59 Dokumentera hur barn lär 61 Dokumentation av hur eller vad? 64 En pedagogisk "dragkamp" 66 Faktorer förframgångsrikt lärande 75 Dokumentation utifrån i förväg bestämda mål eller som process 76 Standardiserat kvalitetsarbete? 78 Dokumentation för ökad valfrihet 79 Kapitel 4. Systematiska analyser utifrån förskolans uppdrag - ett synsätt (av många) 81 Tidigare erfarenheter av systematiskt kvalitetsarbete medfilmade sekvenser 83 Syn på kunskap 84 Kvalitet - allt annat än ett neutralt ord 86 Språkets funktion 88 Teknik och förskolans miljö som "subjekt" 89 Teknikens möjlighet att "registrera" kvalitet 91 Nätverk av barn, kunskap, kamera, pedagoger... 93 Det går inte längre att falla tillbaka på universell kunskap 95 Ett systematiskt kvalitetsarbete - allt annat än systematiskt? 97 Kapitel 5. Att kontrollera verksamhetens kvalitet och att identifiera utvecklingsområden 99 Kvalitetsmätning som styrning 100 Bedömning genom olika metoder 103 Analys av resultat i de olika metoderna 123 Följa upp, utvärdera och utveckla 124 Dokumentera, observera och analysera 129 Identifiera utvecklingsområden och kontrollera kvaliteten 131 Det individuella barnets utveckling och lärande 132 Var är vi, vart ska vi, hur gör vi och hur blev det? 134 Hur vet man att man nått dit man ville? 135 Kapitel 6. Att organisera systematiskt kvalitetsarbete - två exempel 140 Exempel 1 - Verksamhetsplan och pedagogiskt årshjul 141 Formativ utvärdering 147 Summativ utvärdering 147 Verksamhetsplan (gruppnivå) 148 Pedagogiskt årshjul 151 Exempel2 - Levande verksamhetsplan 155 Arbetslagens kvalitetsarbete 161 Undervisning och (annan) pedagogisk verksamhet 176 Att tänka på när man organiserar det systematiska kvalitetsarbetet 183 DEL II Systematiska analyser i förskolan 187 Kapitel 7. Att spela in som underlag for systematiska analyser 188 Regnbågensförskola 189 Regnbågens tre avdelningar 190 Första mötet med tekniken - att packa upp, filma och se på första inspelningen 191 Känslan inför att bli filmad och höra och se sig själv 196 Att välja kamerans placering 198 Att välja och uppskatta längd på sekvenser 200 Att få tid till filmning, analys och reflektion 201 Teknikens inverkan på de inspelade situationerna 204 Kapitel 8. Att tänka på inför och under filminspelning 207 Teknikens närvaro 207 Organisationens roll 213 Exempel på inspelningssituationer 214 Kapitel 9. Analyser som underlag för att utvärdera och utmana verksamheten 217 "Bara" att titta på inspelade sekvenser sätter igång tankar 217 Vad kan gå fel - om känslan av att bli analyserad 219 Ett år senare: frustration 221 Kapitel 10. Systematiska analyser - åtta exempel 225 Exempel 1 - Öppna och slutna frågor 226 Exempel 2 - Öppna och slutna frågor (genus 1) 231 Exempel 3 - Att skriva ner vilka frågor pedagogen ställer till barnen (genus 2) 239 Exempel 4 - Barnen och datorn 244 Exempel 5 - Att göra spaltdokumentation 251 Exempel 6 - Utflykt 255 Exempel 7 - Att skriva ner berättelser 260 Exempel 8 - Pedagogisk dokumentation 269 DEL III Vad är en analys 279 Kapitel 11. Det finns inga neutrala beskrivningar 280 Analysens uppgift och innehåll 280 Att se med medmänskligt intresserad eller felsökande blick? 282 Vad analyseras i en analys av förskolans verksamhet? 284 Hur gör man? 287 Förslag på organisering av en analyssituation 288 Referenser 292 Register 305