Hylla
Författare/Namn
Titel Kommunikation och konflikthantering : en introduktion
Utgivning, förlag, etc. Studentlitteratur, Lund : 1998
SAB Klassning
Omfång
Ämnesord
ISBN
Antal i kö:
*000 nam 3
*00156570
*008 1998 e ||| 0|swe
*020 $a9144008082swe
*035 $a56570
*035 $5Bo$a(Bo)359625
*035 $5Lahv$a(MMLahv)9900142
*035 $5P$a38065001851905
*035 $99144008082swe
*035 $a(SwLnBT)7274910
*035 $a(Burlöv)41962
*082 $a153.6
*084 $aDoef$2kssb
*084 $aDoka$2kssb
*084 $aEaa$2kssb
*1001 $aMaltén, Arne
*24500$aKommunikation och konflikthantering :$ben introduktion /$cArne Maltén
*260 $aLund :$bStudentlitteratur,$c1998
*300 $a208 s :$bill.
*653 $akommunikation spsykologi
*653 $aKonflikthantering
*653 $aGrupper
*653 $aarbetspsykologi
*850 $aLoBj
*852 $hDoe
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förlagsinformation: Modernt utvecklingsarbete förutsätter en väl utvecklad förmåga till samverkan. Syftet med denna bok är att utifrån socialpsykologisk och pedagogisk forskning samt praktisk erfarenhet ge läsaren grundläggande kunskaper inom området kommunikation och konflikthantering. Författaren analyserar de viktigaste kommunikativa grundbegreppen. Han synliggör det mänskliga samspel som sker via ord och kroppsspråk samt redogör för arbetslagets och ledarskapets möjligheter och fallgropar. Vidare ges en utförlig beskrivning av hur man analyserar och hanterar konflikter på individ-, grupp- respektive organisationsnivå. Varje kapitel avrundas med en sammanfattning och diskussionsfrågor. Under den återkommande rubriken Pedagogiska tillämpningar finns dessutom på många ställen i texten praktiska exempel på hur teorierna kan tillämpas i vardagssituationer. Boken riktar sig till pedagogik- och psykologistuderande vid universitet och högskolor, till studerande inom lärarutbildning och lärarfortbildning samt till personalchefer och andra som vill fördjupa sin kunskap om mänsklig kommunikation och konflikthantering.
Förord 7 Del 1 Kommunikation och relationsbearbetning 9 1 Några kommunikativa grundbegrepp 11 Varför kommunicerar vi? 11 Kommunikation som begrepp 12 Om samspelet mellan sändare och mottagare 13 Feedback - en nyckelfunktion 15 Kontexten - ett kommunikativt helhetsgrepp 16 Sammanfattning 1 8 2 Kommunikation i djupare mening 19 Hur blir man en bättre samtalspartner? 19 Hur kan kännedomen om det egna jaget fördjupas? 21 Hur kan kännedomen om andra fördjupas? 25 Vad ligger bakom kommunikationens syfte "att synliggöra"? 27 Kan kommunikation vara mer än ord? 31 Kommunikation är att avge och ta emot signaler 32 Sammanfattning 37 Att diskutera och fundera kring 38 3 Kommunikation - ett pedagogiskt samspel 44 Behövs en kommunikationsteori? 44 Hur bygger man upp en samtalsstruktur? 46 Några metoder för det pedagogiska samspelet 48 Gordons "Aktivt lyssnande" 48 Bernes transaktionsanalys 57 Sammanfattning 68 Att diskutera och fundera kring 72 4 Arbetslaget - ett forum för kommunikation 75 Några villkor för gruppbildning 75 Några faser i en grupps kommunikativa utveckling 80 Några olika gruppkaraktärer 88 Skolans kommunikativa gruppbildningar 93 Sammanfattning 98 Att diskutera och fundera kring 100 5 Ledarskap - en kommunikation nyckelfunktion 104 Vad är ledarskap? 104 Ledarskap och människosyn 111 Valet av ledarstil 117 Ledarskap - ett val av maktmedel 126 Formellt kontra informellt ledarskap 128 Situationsanpassat ledarskap 130 Utvecklingssamtal - en viktig ledaruppgift 134 Sammanfattning 138 Att diskutera och fundera kring 140 Del 2 Konflikter och konflikthantering 143 6 Vad är en konflikt? 145 En konflikt trappas upp 146 Signaler på en förestående konflikt 147 Försvarsmekanismer i konfliktsituationer 147 Sammanfattning 149 Att diskutera och fundera kring 150 7 Synen på vardagens konflikter 151 Den undvikande synen 151 Den naturliga synen 152 Den vitaliserande, interaktiva synen 152 Sammanfattning 153 Att diskutera och fundera kring 154 8 Konfliktanalys 155 Vilket syfte har en konfliktanalys? 155 Olika slags konflikter 157 Konflikter på individnivå 157 Konflikter på gruppnivå 158 Konflikter på organisationsnivå 160 Mobbning - ett försök till analys 163 Sammanfattning 171 Att diskutera och fundera kring 173 9 Konflikthantering 174 Strategier för konflikthantering 174 Några strategier med begränsad effekt 175 Den bästa strategin 178 Några beteendemönster i konfliktsammanhang 181 Samarbets- eller egoinriktat konfliktbeteende 181 Situationsanpassat konfliktbeteende 182 Diagnos av konfliktsituationen 183 Modeller för konflikthantering 186 Sammanfattning 196 Att diskutera och fundera kring 197 Litteratur 200 Personregister 205 Sakregister 207