Hylla
Författare/Namn
Titel Populärlitteratur : de populära genrernas estetik och historia
Utgivning, förlag, etc. Studentlitteratur, Lund : 2002
SAB Klassning
Omfång
Term
ISBN
Antal i kö:
*000 nam 3
*00163928
*008 2002 e ||| 0|swe
*020 $a91-44-01589-5$x91-44-01589-5
*035 $a63928
*082 $a809
*084 $aG.093$2kssb
*084 $aG:df$2kssb
*1001 $aÖhman, Anders$0205137
*24500$aPopulärlitteratur :$bde populära genrernas estetik och historia /$cAnders Öhman
*260 $aLund :$bStudentlitteratur,$c2002
*300 $a196 s.
*650 7$aPopulärlitteratur
*650 7$aLitterära genrer
*650 7$aLitteraturestetik
*850 $aLoBj
*852 $hG
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förlagsinformation: Populärlitteraturen är ingen enhetlig företeelse trots att den ofta klumpats ihop med nedlåtande benämningar som skräp-, trivial- eller kiosklitteratur. I själva verket består populärlitteraturen av en rad olika arter eller genrer. Varje genre kännetecknas av att den vill gestalta, utforska och kartlägga en viss del av vår verklighet. Denna bok strävar efter ett ge en mera nyanserad bild av den populära litteraturen. Efter en teoretisk inledning tar vart och ett av de åtta kapitlen upp genrer som kärleksromaner, science fiction, skräckskildringar, deckare, fantasy, vampyrberättelser och historiska populärromaner. I varje kapitel utreds genrens egenart och historia, och ett par moderna exempel analyseras. Bland dessa kan nämnas romaner av Maeve Binchy, Stephen King, Raymond E. Feist, William Gibson, Marion Zimmer Bradley, Philip K. Dick, Jean M. Auel, Sara Paretsky, Anne Rice och John Grisham. Boken är främst avsedd för studerande i litteraturvetenskap, biblioteksvetenskap, medie- och kommunikationsvetenskap och kulturstudier vid högskolor och universitet. Den riktar sig även till dem som i sin yrkesverksamhet kommer i kontakt med populärlitteratur, t.ex. bibliotekarier, fritidsledare och lärare på högstadiet och gymnasiet.
Förord 5 1 Hög och låg litteratur 7 Hög och låg litteratur i mitten av 1800-talet 8 Populärlitteraturen, kvinnorna och modernismen 12 Litteraturens kanonisering och populärlitteraturen 14 Metoder för att analysera populärlitteratur 16 2 Deckare och thrillers 23 Auguste Dupin, Sherlock Holmes och Miss Marple 24 Den hårdkokta deckaren 27 Den manlige deckaren: Philip Marlowe 30 Den kvinnliga deckaren: V.I. Warshawski 35 Den manlige hjältens förändring: John Grishams Försvararen 43 3 Kärleksromanen 47 Den moderna kärleksromanens mönster 49 Teorier om kärleksromanen 55 Den massproducerade romanen 59 Passionens oordning: Harlequin Romantik 62 Passion, kärlek och modernitet: Maeve Binchys Glassjön 69 4 Skräckromanen 77 Frankenstein som mönster för skräckromanen 79 Skräckromanens kriterier 81 Stephen Kings Lida 85 Vampyrromanen 93 Dracula och moderniteten 94 Vampyren och det existentiella dilemmat: Anne Rice 100 Den feministiska vampyrromanen: Suzy McKee Charnas 106 5 Den historiska populärromanen 111 Den historiska romanen som förklaringsmodell 112 Lukács teori om den historiska romanen 113 En annan teori om den historiska romanen 116 "Feminism" i förhistorien: Jean M. Auel 118 Medeltid och kärlek: Harlequin Historisk 130 6 Fantasy 135 Den moderna fantasylitteraturen 137 Förhållningssätt till fantasy 138 Ursprung och öde: Raymond E. Feist 144 Feminism och fantasy 152 Riddare och häxor: Avalons dimmor 153 7 Science fiction 161 Två strömningar inom science fiction 164 H. G. Wells tidmaskin 166 'Upplysningens' science fiction och 60-talets omsvängning 168 Människa eller maskin? Androidens drömmar 170 Cyberpunk och flykten från kroppen: William Gibson 177 8 Genreperspektivet 187 Författarregister 193