Webbsök

Det gränslösa språkrummet : om barns tal- och skriftspråk i didaktiskt perspektiv
Komihåglistan är tom
Vis
Hylla
  • F
Författare/Namn
Titel
  • Det gränslösa språkrummet : om barns tal- och skriftspråk i didaktiskt perspektiv
Utgivning, förlag, etc.
  • Studentlitteratur, Lund : 2002
SAB Klassning
Upplaga
  • 2., [rev.] uppl.
Omfång
  • 257 s.
ISBN
  • 91-44-02359-6
Antal i kö:
  • 0 (0)
*000     nam         3
*00165722
*008       2002           e     |||  0|swe  
*020  $a91-44-02359-6$x91-44-02359-6
*035  $a65722
*035  $5Bo$a(Bo)434993
*035  $a(SwLnBT)8554929
*082  $a401.93
*084  $aF:dofa$2kssb
*084  $aEabf$2kssb
*1001 $aLindö, Rigmor
*24500$aDet gränslösa språkrummet :$bom barns tal- och skriftspråk i didaktiskt perspektiv /$cRigmor Lindö
*250  $a2., [rev.] uppl.
*260  $aLund :$bStudentlitteratur,$c2002
*300  $a257 s.
*850  $aLoBj
*852  $hF
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här för att vara den första som skriver ett omdöme.

MTM:s talboksannotation: Utifrån didaktiska teorier om språkarbete och socialisation diskuterar förf. hur hem, förskola och skola kan skapa miljöer som stimulerar såväl det lilla barnets erövrande av skriftspråket som det äldre barnets kommunikation med omvärlden. Till varje kapitel finns diskussionsunderlag samt förslag till fältstudier Förlagsinformation: Hur kan barn och unga utveckla ett rikt språk och en god kommunikativ kompetens? Det är utgångspunkten för denna bok där författaren argumenterar för att skolan ska närma sig hemmets och förskolans informella läromiljöer. När klassrummen öppnas mot världen kan eleverna ta steget ut i ett gränslöst språkrum. Barn utvecklar såväl talspråk som skriftspråk i en meningsskapande social samvaro. Pedagogens främsta uppgift är därför att stödja, bekräfta och vidareutveckla elevernas erfarenheter, tankar och strategier, vilket innebär att undervisningens innehåll styrs av barnens genuina frågor. Utifrån didaktiska teorier som speglas via styrdokument och forskningbelyses olika perspektiv på språk och lärande. Bokens röda tråd bärs upp av synsättet whole language , ett förhållningssätt som formar en didaktisk bas för alla lärare. I boken presenteras LTG, processorienterad skrivning, tematiskt och problembaserat lärande, litteraturen som livskunskap och informations- och kommunikationsteknologin som lärandets redskap. Författaren lyfter fram språkutvecklande arbetssätt som är ålders- och ämnesintegrerade. Boken vänder sig i första hand till såväl blivande som erfarna pedagoger som arbetar med barn i åldrarna 6 12 år. Andra upplagan

Ex.namnStatusFörfallodagTillhörHylla
L ex 1Tillgängligt Lomma vuxenavdelningF