Hylla
Författare/Namn
Titel Barns samlärande : en forskningsöversikt
Utgivning, förlag, etc. Statens skolverk : Liber distribution, Stockholm : 2000
SAB Klassning
Omfång
Serie
Ämnesord
Medarbetare
Elektronisk adress och åtkomst (URI) http://www2.skolverket.se/BASIS/skolbok/webext/trycksak/DDD/778.pdf alias: URL
ISBN
Antal i kö:
*000 nam 3
*00165763
*008 2000 e ||| 0|swe
*020 $a91-89314-12-3$x91-89314-12-3
*035 $a65763
*082 $a370.1523
*084 $aEaac$2kssb
*084 $aEab.01$2kssb
*084 $aEab.02$2kssb
*084 $aEab$2kssb
*084 $aEaby:b$2kssb
*1001 $aWilliams, Pia
*24500$aBarns samlärande :$ben forskningsöversikt /$cPia Williams, Sonja Sheridan och Ingrid Pramling Samuelsson
*260 $aStockholm :$bStatens skolverk :$bLiber distribution,$c2000
*300 $a119 s.
*490 0$aSkolverkets monografiserie
*653 $aLärande
*653 $aGrupparbete
*653 $asamarbete
*653 $aSkolan
*653 $aförskolor
*653 $aInlärning
*653 $abarn
*653 $aSamarbetsinlärning
*7001 $aSheridan, Sonja
*7001 $aPramling Samuelsson, Ingrid
*7101 $bStatens skolverk
*850 $aLoBj
*852 $hEaa
*8564 $uhttp://www2.skolverket.se/BASIS/skolbok/webext/trycksak/DDD/778.pdf$galias: URL
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Skolverkets förord 7 Författarnas förord 9 Inledning 11 Forskningsöversikten 14 Samverkan i olika teorier 19 Jean Piaget och Lev S Vygotskij 19 Ett kognitivt/konstruktivistiskt perspektiv 26 Ett sociokognitivt/social konstruktivistiskt perspektiv 27 Ett sociokulturellt perspektiv 30 Teoriernas implikationer för pedagogisk verksamhet 32 Förskolans och skolans läroplaner 35 Läroplan för grundskolan 1969 36 Barnstugeutredningen 38 Läroplan för grundskolan 1980 39 Pedagogiska program för förskolan och fritidshemmet. 40 1994 års läroplan för det obligatoriska skolväsendet 41 Lpo 94, Lpo 94/98 och Lpfö 98 43 Barns inflytande 43 Elevers ansvar och inflytande 43 Utveckling av samverkansbegreppet 44 Barn lär av varandra 49 Centrala begrepp 49 Peer tutoring 50 Cooperative learning 52 Peer collaboration 54 Barns samverkan i utvecklingspedagogiken 58 Imitation och dialog som verktyg för lärande 60 Imitationens betydelse för social och kognitiv utveckling 60 Dialogens betydelse för social och kognitiv utveckling 64 Informations- och kommunikations teknologin och samverkan 69 Implikationer för förskole- och skolverksamheten 72 Faktorer av vikt för kamratsamverkan 78 Sociala och kulturella aspekter 78 Kamratrelationer 82 Rummets och förhållningssättets betydelse 83 Problemlösning 86 Gruppens sammansättning 87 Att organisera lärande 91 Argument mot åldersblandade grupper 91 Argument för åldersblandade grupper 93 Från undervisning till lärande 97 Samverkan i teorier 97 Naturliga och arrangerade situationer för lärande 99 Tilltro till barn 101 Förutsättningar för samverkan 102 Ett utvecklingspedagogiskt perspektiv 106 Samverkan i praktiken 108 Referenser 111