Hylla
Författare/Namn
Titel
Utgivning, förlag, etc. Studentlitteratur, Lund : 2002
SAB Klassning
Omfång
Ämnesord
Medarbetare
ISBN
Antal i kö:
*000 nam 3
*00166822
*008 2002 e ||| 0|swe
*020 $a91-44-01926-2$x91-44-01926-2
*035 $a66822
*0411 $aswe$heng
*082 $a616.8
*084 $aVef$2kssb
*084 $aVle$2kssb
*1001 $aNadeau, Kathleen G.
*24500$aFlickor med AD/HD /$cKathleen G. Nadeau, Ellen B. Littman, Patricia O. Quinn ; översättning: Gunnel A. Wallgren ; faktagranskning: Agneta Nydén
*249 $aUnderstanding girls with AD/HD.
*260 $aLund :$bStudentlitteratur,$c2002
*300 $a260 s.
*653 $aADHD
*653 $aflickor
*7001 $aLittman, Ellen B.
*7001 $aQuinn, Patricia O.
*7001 $aWallgren, Gunnel A.$4övers.
*850 $aLoBj
*852 $hVe
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
MTM:s talboksannotation: I boken beskrivs hur flickor med funktionshindret AD/HD agerar och fungerar. Förf:na, amerikanska läkare och psykologer, ger en bild av hur problematiken kan yttra sig i olika åldrar och vilka svårigheter som kan uppstå i mötet med skolan och samhället. Beskrivningen fokuserar tydligt på olikheter i symptombilden mellan flickor och pojkar samt på det stödbehov som föreligger. Förlagsinformation: Flickor med AD/HD är vanligare än man tror, även om relativt få fall får denna diagnos. Dels därför att flickornas svårigheter är annorlunda än AD/HD-pojkarnas, och inte lika störande för omgivningen. Men också för att flickor ofta lyckas dölja sitt handikapp bakom en god allmän begåvning eller stenhård yttre disciplin. Hur hittar vi dessa flickor, och vilken typ av hjälp behöver de? Kathleen Nadeau och hennes medarbetare ger oss här en överblick över problemet, och förslag till insatser för att synliggöra dessa flickor och ge dem möjlighet att utvecklas med bibehållen självkänsla trots sina svårigheter med att skapa organisation och struktur i tillvaron. Boken vänder sig till alla som i sitt arbete eller dagliga liv möter barn och ungdomar med svårigheter att strukturera tillvaron och hantera problem i skola och umgänge.
Förord till den svenska utgåvan 5 Förord 7 Dedikation 13 Tack 15 Författarpresentation 17 1 Vad jag önskar att man hade vetat när jag var flicka 19 2 Vad är det som är annorlunda med flickor som har AD/HD? 33 3 Hjärnans utveckling och biologiska faktorer 47 4 AD/HD hos flickor: mycket mer än vad ögat kan se 59 5 Förskoleåren 103 6 Låg- och mellanstadieåren 129 7 Högstadieåren 145 8 Gymnasieåren 165 9 Pedagogiska aspekter 185 10 Behandlingsmetoder 207 11 Medicinering 235 12 Hur vi omsätter våra nya insikter i praktiken 245 Referenser 249