Hylla
Författare/Namn
Titel Barn med flera språk : tvåspråkighet och flerspråkighet i familj, förskola, skola och samhälle
Utgivning, förlag, etc.
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Term
Medarbetare
ISBN
Antal i kö:
*000 nam 3
*00169012
*008 2003 e ||| 0|swe
*020 $a91-47-05199-X$x91-47-05199-X
*035 $a69012
*035 $a(SwLnBT)4561923
*082 $a401.93
*084 $aF:dofa$2kssb
*084 $aF.047$2kssb
*1001 $aLadberg, Gunilla
*24500$aBarn med flera språk :$btvåspråkighet och flerspråkighet i familj, förskola, skola och samhälle /$cGunilla Ladberg ; illustrationer: Sonja Härdin
*250 $a3. uppl.
*260 $aStockholm :$bLiber,$c2003
*300 $a206 s :$bill.
*650 7$aFlerspråkighet
*650 7$aTvåspråkighet hos barn
*650 7$aSpråkutveckling
*7001 $aHärdin, Sonja
*850 $aLoBj
*852 $hF
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
1. Enspråkiga vuxna möter flerspråkiga barn 7 Enspråkiga fördomar och flerspråkig verklighet 8 Enspråkig världsbild 9 Språk är en fråga om behov 9 Feltolka normala fenomen 11 Oro och låga förväntningar 12 Flerspråkigheten är inte problemet 13 Modersmål eller svenska - fel ställd fråga 13 Flerspråkig verklighet 15 2.I flerspråkiga samhällen 15 Ett land - flera språk 16 Förföljda språk 19 Flerspråkighet som tillgång eller problem 19 Språkens status 20 En ny tids flerspråkiga familjer 23 3. Att vara flerspråkig 24 Att använda språken rätt 25 Språket måste vara viktigt 25 Språken används olika... 25 ...och utvecklas olika 26 Att blanda språk är naturligt 26 Att få vila i sitt språk 30 Uppmuntras flerspråkighet? 31 Det är inte språken som skapar problem 32 4. Att lära sig språk - ett eller flera 33 Språkets beståndsdelar 33 Uttal 33 Grammatik 34 Automatiserat språk 36 Ordförråd: receptivt och aktivt 38 Pragmatisk kompetens 39 Läsa och skriva 43 Språklig bas och språklig utbyggnad 43 Ett språk eller flera 44 Personlighet och språkinlärning 46 Hur kommer det nya språket in? 48 Funktionshinder och språkinlärning 50 Språk och sociala normer 53 Språk hjälper fram språk 53 5. Språkinlärning och ålder 55 Lyssnandet är grunden 56 Börja tidigt 56 I moderlivet 56 I begynnelsen var rytmen 57 Det första året 58 Andra och tredje året 59 Förskoleåldern 64 Skolåren 70 Ungdomstiden 72 Att lära språk som vuxen 74 Språk i olika livsskeden 75 Att mista språk 76 Olika inlärningssituation 78 Betydelsen av att behärska basen 79 6. Kommunikation och språk 81 Kommunikation är mer än språk 81 Att överbrygga hinder 87 Att höra till 91 7. Språk och tänkande 92 Språket hjälper oss att tänka 92 Skillnader mellan "samtalsspråk" och "tankespråk" 93 Att få tillgäng till språket 94 Att lära sig begrepp 95 Språk stöder varandra 99 Att organisera för språk och tänkande 101 8. Känslor, identitet och språk 102 Språk och tillhörighet 102 Språk och identitet 105 Språk och självförtroende 108 Språk och politik 109 Språket och modersmjölken 110 9. Språk som kulturellt uttryck 112 Kroppsspråk och röstläge 113 Hur använder vi orden? 113 Artighet och respekt 118 Hur samtalar vi med barn? 120 Variationen är en del av kulturen 123 Kulturer inom kulturen 124 10. Flera språk i familjen 126 Familjens språk kan inte ersättas 127 Barnen för in landets språk 127 Syskon och språk 128 Att stödja det svagare språket 128 Att välja språk 129 Föräldrar med olika minoritetsspråk 137 Förhållandet till det nya landet 139 Omgivningen och familjens språk 143 11. Flera språk i förskolan 145 Tre pedagogiska hörnstenar 145 De yngsta barnen i förskolan 150 Att arbeta medvetet med språk 152 Barn över tre årsåldern 155 Språkbefrämjande arbetssätt 157 Språklekar 164 Att bejaka barnens språk 164 Modersmålspersonalen och identiteten 167 Personal och föräldrar 169 Att kartlägga barnens språk 173 Barngruppen och omgivningen 175 12. Flerspråkiga barn i skolan 177 Att studera på ett nytt språk 177 Språkliga missbedömningar 179 Kulturkunskaper 180 Läsning är grunden 181 Svenska som andraspråk 183 Lära främmande språk via svenska 185 Arbetsformer som stimulerar språk 185 Att bygga på det som eleverna är förtrogna med 188 Modersmålet i skolan 189 Föräldrarna är nyckeln 191 13. Samhället och flerspråkigheten 193 Bilden av barnets ursprung 193 Historiska erfarenheter 195 Modersmål som rättighet eller stöd 197 14. Vilken rikedom! 200 Litteratur 201 Register 205