Hylla
Författare/Namn
Titel
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Serie
Anmärkning: Allmän 2. tr., 2006 Pliktex. Orig:s titel: To have or to be?
Genre/Form
Medarbetare
ISBN 9127096629 : 9789127096622
Antal i kö:
*00009551cam a2201825 ar4500
*00169929
*00520160322182439.0
*008030815s2003 sw ||||e||||||000 0|swe|
*020 $a9127096629 :$c237:00
*020 $a9789127096622
*035 $5Bo$a(Bo)341092
*035 $5Mo$a(Mo)b1518423
*035 $a(SE-LIBR)9055599
*0411 $aswe$heng
*08200$a128$223/swe
*084 $aDocbd$2kssb/7
*084 $aOa$2kssb/7
*084 $5Mo$aDocbd$2kssb/8
*084 $5Mo$aOa$2kssb/8
*1001 $aFromm, Erich,$d1900-1980$0187600
*24500$aAtt ha eller att vara? /$cErich Fromm ; översättning av Ingeborg Löfgren.
*249 $aTo have or to be?
*250 $a4. utg.
*300 $a247 s.$c21 cm
*490 $aNatur och kulturs psykologiklassiker
*500 $a2. tr., 2006
*500 $5Li$aPliktex.
*500 $5Mo$aOrig:s titel: To have or to be?
*655 4$aBok
*7001 $aLöfgren, Ingeborg$4ill
*852 $hDoc
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förf. anser att mänsklighetens överlevande bl.a. beror på människans attityder o personliga förhållningssätt. Att ha innebär ägande o leder till försvar, våld o aggression. Att vara kräver oberoende, frihet, mänsklig mognad o kritiskt förnuft. TPB:s talboksannotation: Förf. anser att mänsklighetens överlevande bl.a. beror på människans attityder och personliga förhållningssätt. Att ha innebär ägande och leder till försvar, våld och aggression. Att vara kräver oberoende, frihet, mänsklig mognad samt kritiskt förnuft. E. F., 1900-80, blev i Sigmund Freuds efterföljd en av 1900-talets mest inflytelserika psykoanalytiker. Han blev tidigt influerad av marxismen och vände sig mot den freudianska psykoanalysens starka biologiska förankring
Inledning av Ruth Nanda Anshen 9 Förord 23 INLEDNING Det stora löftet, besvikelsen och de nya alternativen 25 Slutet på en illusion 25 Varför kunde inte det stora löftet infrias? 27 Ekonomins krav på förändring hos människan 32 Finns det ett alternativ till katastrof en? 34 DEL I. Hur förstår man skillnaden mellan att ha och att vara? 39 I. En första överblick 41 Vikten av att skilja mellan att ha och att vara 41 Exempel ur olika poetiska verk 42 Idiomatiska för ändringar 46 Termernas ursprung 49 Filosofiska föreställningar om varandet 51 Ägande och konsumtion 5* II. Att ha och att vara i vardagslivet 55 Inlärning 55 Att minnas 57 Samtal 59 Läsning 61 Auktoritet 63 Att ha kunskaper och att veta 66 Tro 69 Kärlek 72 III. Att ha och att vara i Gamla och Nya testamentet och i Mäster Eckharts skrifter 75 Gamla testamentet 75 Nya testamentet 80 Mäster Eckhart (1260-ca 1337) 86 DEL 2. En analys av den grundläggande skillnaden mellan de båda livsformerna 95 IV. Vad menas med ägandets livsform? 97 Det förvärvslystna samhället - grunden för ägandets livsform 97 Ägandets natur 105 Andra faktorer som stöder ägandets livsform 110 Ägandets livsform och den anala karaktären 112 Asketism och jämlikhet 113 Existentiellt ägande 114 V. Vad menas med varandets livsform? 116 Att vara aktiv 117 Aktivitet och passivitet 118 Varande såsom verklighet 126 Viljan att ge, att dela med sig, att offra 130 VI. Andra synpunkter på ägande och varande 139 Trygghet-otrygghet 139 Solidaritet - antagonism 142 Glädje - njutning 147 Synd och förlåtelse 151 Fruktanför döden - livsbejakelse 157 Här och nu -förfluten tid och framtid 159 DEL 3. Den nya människan och det nya samhället 163 VII. Religion, karaktär och samhälle 165 Grunden för samhällskaraktären 165 Samhällskaraktär och "religiösa" behov 167 Är västerlandet kristet? 171 Den humanistiska protesten 187 VIII. Förutsättningar för förändring hos människan. Den nya människans egenskaper 203 Den nya människan 205 IX. Det nya samhällets grunddrag 209 En ny vetenskap om människan 209 Det nya samhället - har det en chans att komma tillstånd? 235 LITTERATUR 242