Hylla
Författare/Namn
Uniform titel Strukturwandel der Öffentlichkeit Svenska
Titel Borgerlig offentlighet : kategorierna "privat" och "offentligt" i det moderna samhället
Utgivning, förlag, etc.
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Serie
Anmärkning: Allmän Pliktex. Orig:s titel: Strukturwandel der Öffentlichkeit svenska
Term
Ämnesord
Genre/Form
Medarbetare
ISBN
Antal i kö:
*00010787cam a2202005 a 4500
*00170674
*00520190612170300.0
*008030922s2003 sw ||||e||||||000 0|swe|
*020 $a9179241638$c237:00
*020 $a9789179241636
*035 $5Mo$a(Mo)b1525002
*035 $a(SE-LIBR)9101877
*0411 $aswe$hger
*08204$a305$222/swe
*084 $2kssb/8$aO:d
*084 $aBs
*084 $aBs$2kssb/7
*084 $aO:d$2kssb/7
*084 $5Mo$aO:d$2kssb/8
*1001 $aHabermas, Jürgen,$d1929-
*24010$aStrukturwandel der Öffentlichkeit$lSvenska
*24510$aBorgerlig offentlighet :$bkategorierna "privat" och "offentligt" i det moderna samhället /$cJürgen Habermas ; översättning: Joachim Retzlaff.
*250 $a4., översedda uppl.
*264 1$aLund :$bArkiv ,$c2003
*300 $a[8], xxxii, 272 s.$c20 cm
*4901 $aArkiv moderna klassiker ,$x99-0443073-X
*500 $5Li$aPliktex.
*500 $5Mo$aOrig:s titel: Strukturwandel der Öffentlichkeit
*500 $5Mo$asvenska
*650 7$aSocialfilosofi
*650 7$aMasskommunikation
*650 0$aMass media
*650 4$aSociologi
*650 4$aSamhällsvetenskap
*650 4$aMasskommunikation
*650 4$aTeori, filosofi
*653 $aSociology
*653 $aSocial science
*653 $aMass communication
*653 $aTheory
*653 $aSamhällsvetenskap
*653 $aFilosofi
*653 $aFilosogisk statslära
*653 $aStaten
*655 4$aBok
*698 $5R$a20040510$bSTATSKUNSKAP POLITIK
*7001 $aRetzlaff, Joachim,$d1952-$4trl$0https://libris.kb.se/sq468lwb3lw8k83#it
*852 $hO
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Jürgen Habermas' teori om "privat" och "offentligt" I Översättarens förord XXXIII Förord 9 I Inledning. Förberedande avgränsning av en typ av borgerlig offentlighet §1 Utgångsfrågan 11 §2 Om typen representativ offentlighet 14 Exkurs: Den representativa offentlighetens slut, illustrerat med exemplet Wilhelm Meister 21 §3 Om den borgerliga offentlighetens genes 23 II Offentlighetens sociala strukturer §4 Grunddragen 35 §5 Offentlighetens institutioner 38 §6 Den borgerliga familjen och institutionaliseringen av en publikrelaterad privathet 49 §7 Den litterära offentligheten i förhållande till den politiska 56 III Offentlighetens politiska funktioner §8 Den engelska utvecklingen som modellfall 63 §9 De kontinentala varianterna 71 §10 Det borgerliga samhället som den privata autonomins sfär: Privaträtt och liberaliserad marknad 77 §11 Offentlighetens motsägelsefulla institutionalisering i den borgerliga rättsstaten 82 IV Borgerlig offentlighet - idé och ideologi §12 Public opinion - opinion publique - öffentliche Meinung: Till temats förhistoria 1 91 §13 Publicitet som principen för förmedlingen mellan politik och moral (Kant) 103 §14 Om offentlighetens dialektik (Hegel och Marx) 116 §15 Den ambivalenta uppfattningen om offentligheten i liberalismens teori (John Stuart Mill och Alexis de Tocqueville) 127 V Offentlighetens sociala strukturomvandling §16 Tendentiell sammanflätning av den offentliga sfären och det privata området 139 §17 Polarisering av social- och intimsfär 148 §18 Från kulturresonerande till kulturkonsumerande publik 155 §19 De utsuddade grunddragen: Utvecklingslinjer i den borgerliga offentlighetens förfall 169 VI Offentlighetens politiska funktionsomvandling §20 Från privata skribenters journalistik till massmediernas offentliga tjänster - reklam som funktion hos offentligheten 175 §21 Den omfunktionerade publicitetsprincipen 188 §22 Skapad offentlighet och icke-offentlig mening: Befolkningens valbeteende 201 §23 Den politiska offentligheten i den liberala rättsstatens socialstatliga transformationsprocess 211 VII Om begreppet "allmän opinion" §24 Allmän opinion som statsrättslig fiktion - och begreppets socialpsykologiska upplösning 225 §25 Ett sociologiskt försök till klargörande 232 Noter 239 Litteraturhänvisningar 287 Personförteckning 299