Hylla
Författare/Namn
Titel Motorisk utveckling : nyare perspektiv på barns motorik
SAB Klassning
Omfång
Anmärkning: Allmän 2. tr., 2007 ; 3. tr., 2009 ; 5. tr., 2010 ; 6. tr., 2011 Orig:s titel: Motorisk utvikling (norska) svenska Tryckningar finns Donation från Specialpedagogiska institutets forskningsbibliotek
Term
Ämnesord
Genre/Form
Medarbetare
ISBN 9144029667 : 9789144029665
Antal i kö:
*00015009cam a2202785 a 4500
*00170860
*00520180104100642.0
*008040204s2004 sw ||||e||||||000 0|swe|
*020 $a9144029667 :$cSEK 216:00
*020 $a9789144029665$q2. tr.
*035 $5Mo$a(Mo)b1521597
*035 $a(SE-LIBR)9350865
*0411 $aswe$hnor
*08204$a612.65$222
*084 $aVhb$2kssb/7
*084 $aDofa$2kssb/7
*084 $5Mo$aDofa$2kssb/8
*084 $5Mo$aVhb$2kssb/8
*1001 $aSigmundsson, Hermundur
*24510$aMotorisk utveckling :$bnyare perspektiv på barns motorik /$cHermundur Sigmundsson, Arve Vorland Pedersen ; översättning: Birgitta Önnerfält ; sakgranskning: Eva Nordmark.
*249 $aMotorisk utvikling (norska)
*300 $a97 s.$bill.$c23 cm
*500 $a2. tr., 2007 ; 3. tr., 2009 ; 5. tr., 2010 ; 6. tr., 2011
*500 $5Mo$aOrig:s titel: Motorisk utvikling (norska)
*500 $5Mo$asvenska
*500 $5S$aTryckningar finns
*500 $5Sig$aDonation från Specialpedagogiska institutets forskningsbibliotek
*650 7$aBarnmotorik
*650 7$aMotorisk utveckling
*650 7$aRörelse
*650 7$aFysiologi
*650 2$aChild Development
*650 2$aMovement
*650 0$aPhysiology
*650 4$apsykologi
*650 4$abarn
*650 4$amotorik
*653 $aMotorik
*653 $abarn
*655 4$aBok
*7001 $aPedersen, Arve Vorland$4aut
*7001 $aÖnnerfält, Birgitta, $d1941-$4trl$0https://libris.kb.se/97mqzv3t55gks2w#it
*852 $hVh
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
MTM:s talboksannotation: Kunskapen om hur den motoriska utvecklingen går till är i dag stor, men är desto mindre när det gäller varför denna utveckling sker. Här ges en teoretisk grund inom ämnesområdet motoriskt beteende. Teorier om motorisk utveckling samt ny kunskap baserad på teorier om dynamiska system. Kulturella och sociala skillnader, mätning och testning, barn med motoriska problem. Förlagsinformation: Denna bok ger i första hand en teoretisk grund i ämnet motoriskt beteende. Här presenteras teorier om motorisk utveckling och introduceras också ny kunskap baserad på teorier om dynamiska system. Författarna argumenterar för att motorisk utveckling är detsamma som motoriskt lärande och diskuterar hur en rad faktorer bidrar till att påverka utvecklingen. Boken behandlar också motoriska svårigheter och diskuterar olika former av åtgärder. Boken vänder sig till de yrkesgrupper som arbetar direkt med barn, dvs. förskollärare, lärare, sjukgymnaster och arbetsterapeuter.
Förord 7 Förord till den svenska utgåvan 9 Inledning 11 1 Vad är motorik? 15 Några centrala begrepp 15 Motorik 15 Motoriskt beteende 16 Motorisk utveckling 17 Motoriskt lärande 19 Motorisk kontroll 19 Motoriska problem 20 Grov- och finmotorik m.m. 20 Teorier om motorisk utveckling 23 Generellt om teorier 23 Epigenetiska teorier 25 2 Ett dynamiskt perspektiv på motorik 33 Självorganisering 34 Constraints 35 Halva sanningar om dynamiska system 37 Dynamic Systems Approach i motorisk utveckling 39 Bernsteins stadier för motoriskt lärande 42 Exempel 44 Vad händer i nervsystemet vid utveckling? 47 3 Kulturella och sociala skillnader i motorisk utveckling 49 Tvärkulturella studier 49 Träning påskyndar motorisk utveckling (African precocity) 50 Brist på stimulans hämmar motorisk utveckling 53 Tester - för vem? 54 Sociala skillnader 54 Hur påverkar samhället barns motorik? 55 Hemmet 56 Barndaghemmen 56 Skolan 58 Barnidrotten 59 Närmiljön 60 Hälsovården 61 4 Mätning och testning av motoriska färdigheter 65 Standardiserade/icke-standardiserade tester 66 Movement ABC 68 5 Barn med motoriska problem 73 Motoriskt osäkra barn 73 Prognos 74 Motoriska problem och allmän livskvalitet 75 Möjliga orsaker 75 Behandling vid motoriska problem 78 Perceptuell-motorisk träning 80 Sensorisk integration 82 Kinetisk träning 83 Sjukgymnastik 84 Task-Specific träning 86 Allmänna principer 87 Intensitet 87 Starta på låg (överkomlig) nivå, öka gradvis 88 Positiv feedback 89 Möjlighet att själv bedöma utförandet av uppgiften 89 Litteratur 91