Hylla
Författare/Namn
Titel Individ, skola och samhälle : utbildningsfilosofiska texter
Utgivning, förlag, etc. Natur och Kultur, Stockholm : 2004
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Serie
Anmärkning: Allmän Översättning från engelska
Medarbetare
ISBN
Antal i kö:
*00001627nam 2200421 ar4500
*00171076
*00520040507125719.0
*008 2004 e 0 swe
*020 $a91-27-09799-4 (inb.)$x91-27-09799-4
*035 $a71076
*082 $a371.102
*084 $aEa
*1001 $aDewey, John
*24510$aIndivid, skola och samhälle :$butbildningsfilosofiska texter /$cJohn Dewey ; översättning: Ros Mari Hartman ...
*250 $a4., utök. utg /$burval, inledning och kommentarer av Sven Hartman ...
*260 $aStockholm :$bNatur och Kultur,$c2004
*300 $a224 s :$bill.
*490 0$aBlåvita serien
*500 $aÖversättning från engelska
*7001 $aHartman, Sven G.$4edt
*7001 $aHartman, Ros Mari$4trl
*850 $aLoBj
*852 $cEa
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Antologi innehållande texter av amerikanske utbildningsfilosofen John Dewey (1859-1952). Urval och kommentarer av Sven Hartman och Ulf P. Lundgren. Reviderad och, med en uppsats, utökad utgåva. Avsedd för lärarutbildningen och kurser i pedagogik. Annotation supplied by BTJ Sverige AB
Förord 9 Inledning 11 Kort biografi 12 Filosofin 15 Pedagogiken 19 Dewey i Sverige 24 Den svenska läroplansutvecklingen under senare år 37 Läroplanen och John Dewey 39 Till slut 43 1. Mitt pedagogiska credo 45 Första artikeln: Vad utbildning är 46 Andra artikeln: Vad skolan är 48 Tredje artikeln: Undervisningens innehåll 50 Fjärde artikeln: Metodikens natur 53 Femte artikeln: Skolan och den sociala utvecklingen 55 2. Skolan och samhället 57 1. Skolan och det sociala framåtskridandet 58 2. Skolan och barnets liv 72 3. Slöseri i utbildningen 89 3. Barnet och läroplanen 106 4. Individualitet, jämlikhet och överlägsenhet 126 5. Progressiv pedagogik och pedagogik som vetenskap 134 6. Ungdomar i en förvirrad värld 148 7. Demokratin och skolans organisation 152 8. Erfarenhet och utbildning 163 Förord 164 1. Traditionell pedagogik i motsats till progressiv 166 2. Behovet av en teori om erfarenheten 171 3. Kriterier på erfarenhet 176 4. Social kontroll 190 5. Frihetens natur 197 6. Meningen med ett syfte 200 7. Progressiv strukturering av lärostoffet 205 8. Erfarenhet - utbildningens medel och mål 218 Noter 220