Hylla
Författare/Namn
Titel Förskolepedagogik ens historia [Elektronisk resurs]
Utgivning, förlag, etc. Natur & kultur : eLib [distributör], Stockholm : 2002
SAB Klassning
Upplaga Ny, omarb. och utvidgad utg.
Anmärkning: Allmän E-bok Upplageuppgift avser tryckt version Online epub (0.27 MB) Online pdf med Adobe-kryptering (0.62 MB) Offline epub med Adobe-kryptering (0.27 MB)
Anmärkning: Innehållsbeskrivning, sammanfattning Att uppfostra ett barn Att leda det in i livet. Att förmedla de vuxnas kunskaper på ett pedagogiskt sätt. I alla tider har människor haft bestämda åsikter om hur detta ska gå till. I den här boken beskrivs utvecklingslinjerna från antikens ideal fram till våra dagars utformning av förskolan. Boken visar hur de olika pedagogernas tankar under skilda epoker och de aktiva pionjärernas idéer blivit omsatta i praktiken. Förskolans framväxt skildras alltifrån den tidigaste starten i liten skala fram till våra dagars omistliga svenska daghem. Gerda Simmons-Christenson klargör också hur samhällsförändringar ständigt påverkat skolans mål och innehåll. Hon följer två utvecklingslinjer, en med social inriktning där välgörenhetstanken dominerade och en som lägger vikt vid den pedagogiska sidan av verksamheten. Gerda Simmons-Christenson är förskollärare och leg. psykolog. Hon är adjunkt i psykologi och pedagogik vid förskollärarutbildningen i Solna och har bedrivit forskning i barnhistoria vid pedagogiska institutionen vid Stockholms universitet. [Elib]
Anmärkning: Systemkrav och mediespecifika uppgifter
Term
Annat medium Även utgiven tryckt Förskolepedagogik ens historia 1997 ISBN 91-27-06181-7
Elektronisk adress och åtkomst (URI) https://images.elib.se/cover/1000530/1000530_201602231640.jpg Omslagsbild
ISBN
Antal i kö:
*000 cam a a 4500
*00174886
*00520181012123420.0
*007cr ||| |||||
*008100911s2002 sw |||||o|||||000 0|swe|d
*020 $a9789127092358
*035 $aElib1000530
*035 $a(SE-LIBR)11908842
*041 $aswe
*084 $aEa:k$2kssb/8
*084 $aEa.01$2kssb/8
*1001 $aSimmons-Christenson, Gerda,$d1922-
*24510$aFörskolepedagogik ens historia$h[Elektronisk resurs] /$cGerda Simmons-Christenson.
*250 $aNy, omarb. och utvidgad utg.
*264 1$aStockholm :$bNatur & kultur :$beLib [distributör],$c2002
*347 $aText
*380 $aPedagogik
*500 $aE-bok
*500 $aUpplageuppgift avser tryckt version
*500 $5Lobj$aOnline epub (0.27 MB)
*500 $5Lobj$aOnline pdf med Adobe-kryptering (0.62 MB)
*500 $5Lobj$aOffline epub med Adobe-kryptering (0.27 MB)
*520 $aAtt uppfostra ett barn Att leda det in i livet. Att förmedla de vuxnas kunskaper på ett pedagogiskt sätt. I alla tider har människor haft bestämda åsikter om hur detta ska gå till. I den här boken beskrivs utvecklingslinjerna från antikens ideal fram till våra dagars utformning av förskolan. Boken visar hur de olika pedagogernas tankar under skilda epoker och de aktiva pionjärernas idéer blivit omsatta i praktiken. Förskolans framväxt skildras alltifrån den tidigaste starten i liten skala fram till våra dagars omistliga svenska daghem. Gerda Simmons-Christenson klargör också hur samhällsförändringar ständigt påverkat skolans mål och innehåll. Hon följer två utvecklingslinjer, en med social inriktning där välgörenhetstanken dominerade och en som lägger vikt vid den pedagogiska sidan av verksamheten. Gerda Simmons-Christenson är förskollärare och leg. psykolog. Hon är adjunkt i psykologi och pedagogik vid förskollärarutbildningen i Solna och har bedrivit forskning i barnhistoria vid pedagogiska institutionen vid Stockholms universitet. [Elib]
*538 $aPDF
*650 7$aFörskolepedagogik $xhistoria
*77608$iÄven utgiven tryckt$tFörskolepedagogik ens historia$d1997$z91-27-06181-7$wIMP(SE-LIBR)8348348
*852 $cE-bok
*85642$uhttps://images.elib.se/cover/1000530/1000530_201602231640.jpg$xdigipic$zOmslagsbild
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.