Hylla
Författare/Namn
Uniform titel Børn med DAMP/ADHD. Svenska
Titel Barn med uppmärksamhetsstörningar : en handledning för lärare och annan pedagogisk personal
Utgivning, förlag, etc. Studentlitteratur, Lund : 2005
SAB Klassning
Omfång
Anmärkning: Allmän 2.-3. tr., 2005 ; 4.-5. tr., 2006 ; 6. tr., 2007
Term
Ämnesord
Medarbetare
ISBN
Antal i kö:
*000 cam a a 4500
*00175528
*00520230615125609.0
*008050303s2005 sw |||||||||||000 0|swe|c
*020 $a9144035063
*020 $a9789144035062$q6. tr., 2007
*035 $a(SE-LIBR)9832968
*0411 $aswe$hdan
*08204$a371.94$222
*084 $aEuc$2kssb/7
*1001 $aJuul, Kirsten
*24010$aBørn med DAMP/ADHD.$lSvenska
*24510$aBarn med uppmärksamhetsstörningar :$ben handledning för lärare och annan pedagogisk personal /$cKirsten Juul ; översättning: Inger Lindelöf.
*264 1$aLund :$bStudentlitteratur,$c2005
*300 $a64 s.$bill.$c23 cm
*500 $a2.-3. tr., 2005 ; 4.-5. tr., 2006 ; 6. tr., 2007
*650 7$aSpecialundervisning
*650 7$aAdhd
*650 7$aBarn med adhd
*650 7$aBarn med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning
*650 7$aBarn med psykisk funktionsnedsättning
*650 7$aUtbildning
*650 7$aUndervisning
*653 $aSpecialpedagogik
*653 $aDAMP
*653 $aADHD
*653 $aKoncentrationssvårigheter
*653 $aElever med särskilda behov
*7001 $aLindelöf, Inger$4trl
*852 $cEu
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förlagsinformation: Många barn får diagnosen ADHD eller DAMP. De har alla uppmärksamhetsstörningar, problem med reglering av aktivitetsnivå och/eller sensomotoriska problem. Svårigheterna förekommer i olika grad och i olika kombinationer. Lärare och pedagoger har länge vetat att dessa barn behöver hjälp att strukturera sin tillvaro och få överblick i högre grad än sina jämnåriga kamrater. De behöver stöd av vuxna som kan bibehålla den överblick de själva saknar, och som kan reagera operationellt och inte känslomässigt på barnens beteende. Därför är det de vuxnas uppgift att föregripa svårigheter, anvisa lösningar och förbereda nyheter och förändringar. Barn med uppmärksamhetsstörningar ger förslag till hur man kan hjälpa oroliga och okoncentrerade barn i grundskolan, både i normal- och specialklasser. Den kan även användas vid lärarutbildning och undervisning inom andra utbildningar för arbete med barn och ungdomar. Mer information om våra bokserier och övriga böcker inom ämnesområdet finns på webbplatsen Handikapp och funktionshinder.
Vuxenstrategier vid undervisning av barn med uppmärksamhetsstörningar och bristande impulskontroll 5 Prolog 5 Inledning 7 Barn med uppmärksamhetsstörningar 11 Hur kan man förstå de utåtriktade beteendeproblemen? 15 Vad kan man göra som lärare? 19 Ordna med avskärmning 19 Bestäm reglerna i strukturen i förväg 21 Svar på när-var-hur-frågorna 21 Att lära sig använda ett schema 22 Var skall sakerna ligga? 22 Kollektiva instruktioner 23 Var tydlig som person 24 Undervisning och inlärning 25 Använd visuella riktmärken 26 Lär barnet arbeta efter ett schema 26 Praktiska knep 29 Motorisk oro 29 Behov av avskildhet 30 Rutiner ger trygghet 30 Avvikelser från rutinerna 31 Läxor 32 Övergången till fritidshemmet 32 Rasterna 32 Beteende 35 Social kompetens 35 Att förändra icke önskvärt beteende 36 Kognitiv träning 38 Regler och konsekvenser 39 Straff 41 Konfliktlösning 43 Aggressivt beteende 45 Raserianfall 46 Psykosomatiska symtom 48 Samarbete 49 Öppenhet 49 Samarbetet skola-hem 49 Omgivningens accepterande och stöd 51 Samarbete med kolleger 51 De vuxnas attityder 52 Nätverk 52 Specialpedagogik och undervisningsdifferentiering 53 En rymligare skola 53 Vuxenstrategier 55 Bilaga 57 Självskattning: koncentration 57 Referenser 59 Anteckningar 61