Hylla
Författare/Namn
Titel Lärande och fysisk miljö : en kunskapsöversikt om samspelet mellan lärande och fysisk miljö i förskola och skola
Utgivning, förlag, etc. Myndigheten för skolutveckling, Stockholm : 2005
SAB Klassning
Omfång
Serie
Nummer i serie
Anmärkning: Allmän Med sammanfattning på engelska
Ämnesord
Elektronisk adress och åtkomst (URI) http://www.skolutveckling.se/publikationer/publ/main?uri=scam%3A%2F%2Fpubl%2F418&cmd=view alias: URL
ISBN
Antal i kö:
*00004001cam 2201057 a 4500
*00175845
*00520050427153723.0
*008 2005 e 0 swe
*020 $a91-85128-68-6$x91-85128-68-6
*035 $a75845
*082 $a371.6
*084 $aEml-c.01
*084 $aEml-c.02
*1001 $aBjörklid, Pia
*24500$aLärande och fysisk miljö :$ben kunskapsöversikt om samspelet mellan lärande och fysisk miljö i förskola och skola /$cPia Björklid
*260 $aStockholm :$bMyndigheten för skolutveckling,$c2005
*300 $a205 s.
*490 0$aForskning i fokus ;$v25
*500 $aMed sammanfattning på engelska
*653 $alek
*653 $aSkolgårdar
*653 $aInomhusmiljö
*653 $aLärande
*850 $aLoBj
*852 $cEm-c
*8564 $uhttp://www.skolutveckling.se/publikationer/publ/main?uri=scam%3A%2F%2Fpubl%2F418&cmd=view$galias: URL
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
FÖRORD 9 SAMMANFATTNING 10 SUMMARY 16 1 INLEDNING 21 1.1 Vad säger styrdokumenten? 23 1.2 Syfte, uppläggning och omfattning 25 2 SAMSPEL LÄRANDE OCH FYSISK MILJÖ - ETT INTERAKTIONISTISKT PERSPEKTIV 27 2.1 Lärande - formellt och informellt 27 2.1.1 Lek och lärande 29 2.2 Miljö - ett vitt begrepp 29 2.2.1 En utvecklingsekologisk modell 30 2.2.2 Miljöpsykologi - ett tvärvetenskapligt forskningsområde 32 Fysisk miljö och symboliska budskap 33 Fysisk miljö och estetik 35 3 FÖRSKOLEMILJÖ 37 3.1 Pedagogisk och fysisk miljö 37 3.1.1 Leksaker och material 42 3.1.2 Pedagogisk miljö - pedagogisk filosofi 44 3.2 Förskolans utemiljö 45 4 SKOLMILJÖ 50 4.1 Skolmiljön - en utvecklingsmiljö 50 4.1.1 Rum och mellanrum 52 4.1.2 Skolmiljön som möjlighet till platsidentitet 53 4.1.3 Hot- och motbilder 55 4.2 Skolbyggnadens utformning 60 4.2.1 Vad betyder skolbyggnaden för elever? 64 4.2.2 Vilken betydelse har arkitekturen för skolledning och arkitekter? 67 4.3 Samspel lärande - skolans fysiska ramar 69 4.3.1 Framtidens skola - Skola 2000 70 4.3.2 Rum - Form - Funktion 78 Arkitekturperspektiv - barnperspektiv - professionsperspektiv 79 Pedagogik - arkitektur 81 Förvaltningsrätt till rummet 85 Tre designbegrepp 86 4.4 Lokaler och klassrumsinredning 88 4.4.1 Lokalernas betydelse 88 4.4.2 Inredning och pedagogik 93 4.5 Elevers fysiska arbetsmiljö 96 4.5.1 Innemiljö och inneklimat 99 Sittriktiga möbler 100 Toaletter och städning 102 Ventilation, dagsljus och butter 103 Hälsa 105 Funktionshinder 106 Allergier 108 Skador 110 4.5.2 Arbetsmiljön - en demokratifråga 112 4.6 Skolans utemiljö 114 4.6.1 Skolgårdens betydelse 117 Lek och skolgårdens egen kultur 121 Fysisk aktivitet 125 Pedagogisk resurs 127 Skolgården - en arena för medinflytande 129 4.6.2 Naturmiljö, grönska och skolträdgårdar i skolans utemiljö 130 4.6.3 Skolans Uterum och Naturskolorna 135 Skolans Uterum 135 Naturskolorna 138 4.7 Skolans närmiljö som pedagogisk resurs 140 4.7.1 Utomhuspedagogik 146 4.7.2 Skolans närmiljö som resurs för lärande och utveckling av demokratisk kompetens 148 Studier om miljö, trafik och samhällsplanering 149 5 INTEGRATION FÖRSKOLEKLASS, GRUNDSKOLA OCH FRITIDSHEM 156 5.1 Gemensamma måldokument 156 5.2 Lokalmässig integration 156 5.3 Flexibla arbetsformer och lokaler 159 5.4 Instrument för kvalitetsbedömning 164 5.4.1 ECERS - bedömning av förskolans pedagogiska verksamhet 164 5.4.2 BRUK - ett kvalitetsindikatorssystem 166 5.4.3 PQS - Pedagogisk kvalitet i skolan 167 6 SAMMANFATTNING OCH SLUTSATSER 169 6.1 Den fysiska miljöns betydelse för lärande, lek, utveckling och vardag 175 6.2 Fysisk miljö som resurs för utveckling av demokratisk kompetens 177 6.3 Fysisk miljö i relation till identitetsutveckling 179 6.4 Fysisk miljö och skolutveckling 181 REFERENSER 183 SERIEN FORSKNING I FOKUS VID MYNDIGHETEN FÖR SKOLUTVECKLING 200