Hylla
Författare/Namn
Titel
Utgivning, förlag, etc. B. Östlings bokförl. Symposion, Eslöv : 2004
SAB Klassning
Omfång
Anmärkning: Dissertation o.dyl. Diss. Uppsala : Univ., 2004
Anmärkning: Språk Med sammanfattning på tyska
Ämnesord
Elektronisk adress och åtkomst (URI) urn:nbn:se:uu:diva-4297 alias: STANDARD http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:uu:diva-4297 alias: URL
ISBN
Antal i kö:
*00004287cam 2201069 a 4500
*00175996
*00520040608155441.0
*008 2004 e 0 swe
*020 $a91-7139-652-7 (inb.)$x91-7139-652-7
*035 $a75996
*0410 $aswe
*082 $a839.7
*084 $aGcz Stagnelius, Erik Johan
*084 $aLz Stagnelius, Erik JOhan
*1001 $aHenrikson, Paula
*24510$aDrama tikern Stagnelius /$cPaula Henrikson
*260 $aEslöv :$bB. Östlings bokförl. Symposion,$c2004
*300 $a568 s.
*502 $aDiss. Uppsala : Univ., 2004
*546 $aMed sammanfattning på tyska
*653 $adrama tik
*653 $aStagnelius, Erik Johan
*850 $aLoBj
*852 $cGcz Stagnelius
*8567 $uurn:nbn:se:uu:diva-4297$2file$galias: STANDARD
*8564 $uhttp://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:uu:diva-4297$galias: URL
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
FÖRORD 9 INLEDNING 11 1. Syfte och avgränsning 14 2. Romantiken, verkningshistorien och reflexionen 19 3. Forskningsöversikt 30 KAP. I. STAGNELIUS' DRAMATIK OCH ROMANTISK GENREPOETIK 35 1. Samtidskritik och litteraturhistorisk situation 35 2. Dramats genremässiga status i svensk romantisk poetik 45 3. Atterbom, dramatiken och allegorin 53 4. Romantikerna och teatern: Stockholm och Uppsala 63 5. Dramatikens marginalisering i 1800-talets Stagneliusreception 80 KAP. II. STAGNELIUS OCH SCENEN: DE TIDIGA DRAMERNA 91 1. 1810-talets teaterscener 93 2. Klassicerande libretton: Cydippe och Narcissus 100 3. Underhållning i biskopsgården: Eröfringen af Ceuta 121 KAP. III. DE NORDISKA DRAMERNA OCH DET HISTORIEFILOSOFISKA PROJEKTET 131 1. "Att bilderna i verklighet förbyta": Sigurd Ring och världens stumhet 135 2. "den helga eden": Wisburoch metamorfosernas förbannelse 157 3. Antikimitation och historiefilosofi 174 4. "Påtaglig dikt!" Svegder som mytologisk förkunnelse 186 KAP. IV. ETT KRISTET DRAMA: Martyrerna 199 1. Tillkomst, mottagande och forskning 199 2. Kristendom och tragedi 212 3. Skapelsens bilder 219 4. "När larfven fjäril blir": Perpetua som Psyche 235 5. Världen är Guds teater 248 KAP. V. VÄRLDEN SOM GROTTA: Bacchanterna 259 1. Mottagande och forskning 259 2. Dramats "företal" 267 3. "Sjelf verlden är en grotta": synkretism och platonism 275 4. Den vikande skuggan: Ixion och Eurydike 285 5. Teatralitet och illusionism 295 KAP. VI. HJÄRTATS REVOLTÖRER: Albert och Julia OCH Glädje-Flickan i Rom 305 1. Mottagandet fram till Böök 305 2. En romantisk moralitet: Albert och Julia 312 3. Den mänskliga kraftens tvetydighet 323 4. Synderskans meditation: Glädje-Flickan i Rom 334 KAP. VII. Riddartornet: ETT DRAMA OM SPEGLINGAR 349 1. Mottagande och forskning 350 2. Mathildas icketranscendens 355 3. Spegeln: en matris 366 4. Dramats ironiska struktur 375 KAP. VIII. DEN FÖRTROLLADE ÖN: Thorsten Fiskare OCH ROMANTISK KOMEDI 383 1. Komedi på allvar 383 2. "Bedrar jag mig?" Thorstens roll i Jungfruns drama 393 3. Leken med Thorsten som ett spel-i-spelet 402 4. "Kors, vad spektakel!" Fiktionens verklighet och verklighetens fiktion 410 ATT BEDRAS AV DEN FLYENDE VILLAN: AVSLUTANDE PERSPEKTIV 421 ZUSAMMENFASSUNG 437 NOTER 445 KÄLLOR OCH LITTERATUR 531 Otryckt material 531 Tryckt material 533 PERSONREGISTER 561