Webbsök

Den meningsfulla språkväven : om textsamtalets och den gemensama litteraturläsningens möjligheter
Komihåglistan är tom
Vis
Hylla
  • Eab
Författare/Namn
Titel
  • Den meningsfulla språkväven : om textsamtalets och den gemensama litteraturläsningens möjligheter
Utgivning, förlag, etc.
  • Studentlitteratur, Lund : 2005
SAB Klassning
Omfång
  • 224 s.
Ämnesord
ISBN
  • 91-44-03883-6
Antal i kö:
  • 0 (0)
*00002509cam  2200673 a 4500
*00177170
*00520051021182116.0
*008       2005           e          0 swe
*020  $a91-44-03883-6$x91-44-03883-6
*035  $a77170
*082  $a372.6
*084  $aEabf.02
*1001 $aLindö, Rigmor
*24514$aDen meningsfulla språkväven :$bom textsamtalets och den gemensama litteraturläsningens möjligheter /$cRigmor Lindö$wmeningsfulla språkväven
*260  $aLund :$bStudentlitteratur,$c2005
*300  $a224 s.
*59200$aAppLibM21$b2005-11-08
*653  $aLitteraturläsning (prel/S)
*653  $aLitteraturläsning
*653  $aläsundervisning
*850  $aLoBj
*852  $cEab
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här för att vara den första som skriver ett omdöme.

MTM:s talboksannotation: Hur planeras och genomförs undervisning som stimulerar alla barn att utvecklas till reflekterande läsare och skribenter? Litteraturens och textsamtalets möjligheter att både spegla barns erfarenheter samt fungera som språngbräda för deras tal-, läs- och skrivutveckling lyfts fram. Framställningen inriktar sig främst på förskolan och grundskolans tidigare år Förlagsinformation: Hur planeras och genomförs en undervisning som stimulerar alla barn att utvecklas till reflekterande läsare och skribenter? Den här boken lyfter fram litteraturens och textsamtalets möjligheter att både spegla barnens erfarenheter och vara språngbräda för deras tal-, läs- och skrivutveckling. Den gemensamma läsningen är extra betydelsefull för de barn som ännu inte läser böcker på egen hand. För att skapa läslust och utveckla läsförståelse är det viktigt att låta barnen så tidigt som möjligt få möta nyansrika berättelser från olika tider och kulturer. Genom att få ta del av andra världar får barnen näring till sin identitetsutveckling. Bokens titel, Den meningsfulla språkväven, tar sin utgångspunkt i det latinska ordet textum som betyder vävnad, sammanfogning. Utifrån en gemensam textupplevelse väver barnen under lärarens ledning samman sina tankar kring de stora livsfrågorna. Författaren lägger särskild vikt vid berättande, gemensam läsning, litteratursamtal och reflekterande skrivning för barn i åldrarna 5 12 år. Boken riktar sig därför främst till blivande och verksamma pedagoger i förskolan och grundskolans tidigare år.

Ex.namnStatusFörfallodagTillhörHylla
B ex 1Tillgängligt Bjärred vuxenavdelningEab