Webbsök

Ensembleledning : ledarskap i mindre musikgrupper
Komihåglistan är tom
Vis
Hylla
  • Ij
Författare/Namn
Titel
  • Ensembleledning : ledarskap i mindre musikgrupper
Utgivning, förlag, etc.
  • Studentlitteratur, Lund : 2005
SAB Klassning
Omfång
  • 181 s : ill.
Ämnesord
ISBN
  • 91-44-03676-0
Antal i kö:
  • 0 (0)
*00002911cam  2200817 a 4500
*00177492
*00520051031113918.0
*008       2005           e          0 swe
*020  $a91-44-03676-0$x91-44-03676-0
*035  $a77492
*082  $a785
*084  $aIjk
*084  $aDokaa
*084  $aOaa
*1001 $aJohansson, Leif
*24510$aEnsembleledning :$bledarskap i mindre musikgrupper /$cLeif Johansson
*260  $aLund :$bStudentlitteratur,$c2005
*300  $a181 s :$bill.
*653  $aGruppsykologi
*653  $aledarskap
*850  $aLoBj
*852  $cIj
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här för att vara den första som skriver ett omdöme.

MTM:s talboksannotation: Idag finns en stor emsembleverksamhet med rock och jazzmusik som grund, inom såväl frivillig musikundervisning som på högstadie- och gymnasieskolor. Ensembleledare behöver, utöver musikalisk kompetens, kunskaper om kommunikation, rollfunktioner, konflikthantering m.m. Boken syftar till att ge förståelse för vad yrkesrollen som ensembleledare innebär och kräver. Förlagsinformation: Under de senaste decennierna har det vuxit fram en allt större ensembleverksamhet med rock och jazzmusik som grund inom såväl den frivilliga musikundervisningen som på högstadie- och gymnasieskolor. Därtill kommer de olika studieförbundens väl utbyggda musikverksamhet.För att vara ensembleledare idag krävs inte bara musikalisk kompetens utan även kunskaper om den lilla gruppens psykologiska mekanismer i form av roller, grupprocesser och arbetsfaser. Boken syftar till att ge förståelse för vad yrkesrollen som ensembleledare innebär och vilka färdigheter som krävs för att professionellt kunna handskas med denna ledarsituation. Områden som boken tar upp är bland annat kommunikation, rollfunktioner, konflikthantering och gruppens utvecklingsfaser. Flera direkta metoder som till exempel aktivt lyssnande, jag-budskap och logiska konsekvenser är tydligt beskrivna. Användningsområdet för boken begränsas inte till undervisning på musikhögskolor och lärarutbildning, utan den kan med fördel också läsas inom ensembleundervisning på gymnasienivå samt fungera som kurslitteratur för studiecirklar i ensemblespel. Även lärare och ledare som inte direkt arbetar med musikgrupper har självklart stor nytta av att känna till de processer och förutsättningar som styr samarbetet i en grupp, där medlemmarna förenas av ett gemensamt intresse.

Ex.namnStatusFörfallodagTillhörHylla
B ex 1Tillgängligt Bjärred vuxenavdelningIj