Hylla
Författare/Namn
Titel Barn- och ungdomspsykologi
Utgivning, förlag, etc. Studentlitteratur, Lund : 2001
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Anmärkning: Allmän 2. tr., 2001 ; 3.-4. tr., 2002 ; 5. tr., 2003; 6. tr., 2004 ; 7. tr., 2005
Ämnesord
Medarbetare
ISBN
Antal i kö:
*00008064cam 2202137 ar4500
*00177608
*00520050331091958.0
*008 2001 e 0 swe
*020 $a91-44-01595-X$x91-44-01595-X
*035 $a77608
*035 $a(SE-LIBR)914401595X
*035 $a(Burlöv)36011
*0411 $aswe$hnor
*082 $a155.4
*084 $aDofa
*1001 $aEvenshaug, Oddbjørn
*24500$aBarn- och ungdomspsykologi /$cOddbjørn Evenshaug, Dag Hallen ; översättning: Björn Nilsson
*249 0$aBarne- og ungdomspsykologi (norska).
*250 $a2. uppl.
*260 $aLund :$bStudentlitteratur,$c2001
*300 $a512 s.
*500 $a2. tr., 2001 ; 3.-4. tr., 2002 ; 5. tr., 2003; 6. tr., 2004 ; 7. tr., 2005
*59200$aAppLibM21$b2005-12-08
*653 $aBarnpsykologi
*653 $aUngdomspsykologi
*653 $aBarn- och ungdomspsykologi
*653 $aUtveklingspsykologi
*653 $aUtvecklingspsykologi$aBarn- och ungdomspsykologi $aAdolescent psychology$aChild psychology
*653 $aUtvecklingspsykologi
*7001 $aHallen, Dag
*850 $aLoBj
*852 $cDofa
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Introduktionsbok för pedagogiska, samhälls- o beteendevetenskapliga. utb. Alla kapital är reviderade. Utvecklingens sociala o kulturella sammanhang betonas tydligare o tvärkulturella undersökningar har fått större plats. Förlagsinformation: I denna bok presenteras en lättillgänglig introduktion till ett spännande ämnesområde. Boken har blivit något av en klassiker inom högskolestudier som rör pedagogiska och sociala yrkesområden och arbete med barn och ungdomar. Olika aspekter på utvecklingen under barn- och ungdomsåren sätts in i ett pedagogiskt helhetsperspektiv som fokuserar på barns och ungdomars samspel med sin omgivning. I denna nya upplaga betonas utvecklingens sociala och kulturella sammanhang tydligare. Tvärkulturella undersökningar och forskning som rör etniska minoriteter har fått större utrymme, bl.a. i olika temarutor som kan läsas oberoende av den löpande texten. Författarna har vidare lagt större vikt vid Lev Vygotskijs sociokulturella perspektiv och vid Erik H. Eriksons psykosociala teori om identitetsutvecklingen under ungdomsåren och om utvecklingen mot en integrerad personlighet. Samtliga kapitel har reviderats och aktualiserats utifrån dagens forskning inom det utvecklingspsykologiska området. Boken är avsedd för pedagogiska samt samhälls- och beteendevetenskapliga utbildningar vid universitet och högskola. Andra upplagan Översättning: Björn Nilsson
Temarutor 11 Förord 13 Del 1 Introduktion 1 Barn- och ungdomspsykologi: Vad, hur och varför? 17 Barn- och ungdomspsykologi i omsorg och uppfostran 17 Den pedagogiska triangeln 17 En pedagogisk kommunikationsmodell 18 En förståelse av barnens förutsättningar och speciella situation 19 Hur ska vi bestämma mål och innehåll? 20 Barn- och ungdomspsykologins uppgift och innehåll 21 Hur ska vi beskriva, förklara och förstå utvecklingen? 22 Vad är typiskt i utvecklingen? 22 Generella drag och individuella variationer 24 Arv och miljö - mognad och inlärning 25 Socialisation och andra besläktade begrepp 28 Påverkan, samspel och transaktion 29 Ett pedagogiskt helhetsperspektiv på barns utveckling och socialisation 32 Familjens filterfunktion 33 Bokens fortsatta uppläggning 35 Del 2 Biologisk och kulturell grund 2 Det första samspelet 39 Synen på spädbarn 39 Psykologisk kompetens 40 Samspelets egenart 41 Föräldrarnas roll vid utvecklingen av det tidiga samspelet 43 Föräldrarnas tolkningar 44 En pedagogisk dialog 45 Utvecklingsstadier i det tidiga samspelet 46 Biologisk styrning 47 Ansikte mot ansikte 49 En gemenskap om ting 50 Från pseudodialog till äkta dialog 52 3 Fysisk och motorisk utveckling 56 Den kroppsliga tillväxten 56 Hjärnans tillväxt 61 Motorisk utveckling 63 Mognad och erfarenhet 64 Huvuddragen i den motoriska utvecklingen 65 Barn och idrott 66 Könsmognaden 67 Psykologiska aspekter av den kroppsliga utvecklingen 69 Hur upplevs de fysiska förändringarna? 69 Tidig respektive sen mognad och personlig respektive social anpassning 72 Faktorer som påverkar den fysiska utvecklingen 73 Biologiska faktorer 74 Miljöfaktorer 75 Del 3 Intellektuell utveckling 4 Perception 79 Inledning 79 Vad innebär varseblivning och perception? 79 Är perceptionen medfödd eller inlärd? 81 Visuell utveckling 82 Perception av mönster, form och konstans 83 Uppfattning av ansikten och ansiktsuttryck 85 Hörselintryck 87 Övriga sinnen 89 Kombination av sinnen 89 5 Språk och kommunikation 91 Inledning 91 Den förspråkliga grunden 92 De första orden 93 Ordens innebörd 94 De första satserna 96 Från tvåordssatser till sammansatt tal 97 Metaspråklig medvetenhet 100 Språkanvändning 102 Vad innebär kommunikation? 102 Utveckling av kommunikationsfärdigheter 103 Språklig variation 105 Individuella variationer 105 Gruppskillnader 108 Teorier om hur barn tillägnar sig språket 109 Inlärningsteori 110 Är språkutvecklingen biologisk bestämd? 112 Samspelsperspektivet 114 6 Kognitiv utveckling - Piaget och Vygotskij 117 Inledning 117 Viktiga begrepp i Piagets teori 118 Utvecklingens förlopp 120 Det sensori-motoriska stadiet (0-2 år) 121 Det preoperationella stadiet (2-7 år) 123 Det konkret operationella stadiet (7-11 år) 127 Det formellt operationella stadiet (från cirka 11 år) 129 Kritik av Piagets teori och några alternativa synpunkter 131 Vygotskijs sociokulturella perspektiv 135 Kulturens roll i den intellektuella utvecklingen 135 Utvecklingens sociala och pedagogiska grunder 136 Språk och tänkande 138 7 Informationsbehandling 140 En modell för informationsbehandling 140 Uppmärksamhet 144 Minne 145 Den grundläggande minneskapaciteten 146 Minnesstrategier 147 Självbiografiskt minne 150 Strategier för problemlösning 153 Metakognition 154 En kritisk bedömning av informationsbehandlingen 156 8 Intelligens och kreativitet 158 En psykometrisk teori om intelligensens struktur 158 Processorienterade teorier 161 Mätning av intelligensen 163 Intelligenskvotens stabilitet 166 Intelligenskvot och skolprestationer 166 Miljö och intelligens 168 Kreativitet 170 En "konfluent" synsätt på kreativitet 171 Del 4 Emotionell utveckling 9 Den känslomässiga grunden 175 Vad innebär begreppet emotion? 175 Tidiga känslor och emotionell kommunikation 177 De första emotionerna 177 Emotionell kommunikation och socialisation 179 Kultur och emotionellt klimat 182 Skillnader i temperament 183 Anknytning och trygghet 186 Grunden för anknytning 186 Anknytningens faser 188 Individuella skillnader i anknytningens kvalitet 190 Trygg bas och inre arbetsmodell 193 Främlingsrädsla och separationsångest 194 10 Den fortsatta emotionella utvecklingen 197 Utveckling och socialisation av emotioner 197 Förändringar med avseende på de situationer som väcker känslor 198 Förändringar i de emotionella uttrycken 201 Utveckling av emotionell medvetenhet och förståelse 205 Emotionell mognad, kompetens och intelligens 206 Del 5 Samspel mellan individer och institutioner 11 Barnet i familjen 213 Inledning 213 Familjen som socialt system 214 Relationen föräldrar-barn 217 Föräldrarnas teorier om uppfostran 222 Föräldrarnas avsikter med sin uppfostran 224 Mamma och pappa 225 Parrelation och föräldrafunktion 226 Skilsmässa och nya familjebildningar 228 Styvfamiljer 230 Ensamföräldrar 230 Syskonrelationer 233 Ramfaktorer och sociala nätverk 234 12 Institutioner utanför familjen 238 TV och andra medier 239 Medier - konsumtion och innehåll 239 Problemet med påverkan 240 Mediebruk och andra aktiviteter 242 Psykologiska och sociala processer i mötet med medierna 244 Tänkbara effekter av medievåld 246 Förskola och barnomsorg 249 Förskola och småbarn 250 Förskolans betydelse för intellektuell och social utveckling 250 Samspel och samarbete mellan hem och förskola 252 Skolan 253 Skolans klimat och inlärningsmiljö 255 Lärarens förväntningar och inflytande 256 Samspel och sociala relationer i klassrummet 257 Skola och jagbild 257 13 Jag och andra 260 Social kognition 261 Barns uppfattning av andra 261 Uppfattning av intentioner 262 Prosocialt beteende - altruism 263 Rolltagande 265 Empati och sympati 267 Hur kan vi utveckla altruism hos barn? 268 Antisocialt beteende - aggression och våld 270 Generell utveckling 271 Individuella skillnader och könsskillnader 273 Relationer till kamrater 279 Vänskap under barndomen 280 Popularitet och avvisande i kamratgruppen 281 14 Pojkar och flickor 283 Inledning 283 Könsskillnader 284 Utveckling av könskategorisering 285 Könsidentitet 286 Könsroller 286 Könsspecifikt beteende 287 Psykologisk androgynitet 288 Teorier om den psykologiska könsutvecklingen 289 Psykoanalytisk teori 289 Social inlärningsteori 290 Kognitiv teori 290 En teori om könsscheman 291 Sexuell utveckling 293 Sexuella upplevelser och beteenden under ungdomstiden 294 Svärmeri, förälskelse, kärlek och äktenskap 297 15 Mellan barn och vuxen 300 Inledning 300 Teoretiska uppfattningar om ungdomstiden 301 Biologiskt orienterad teori 301 Kulturperspektiv 302 Humanvetenskapligt perspektiv 303 Socialpsykologiska aspekter 303 Ett livscykelperspektiv 304 Ungdom och identitet 306 Identitetsstatus - olika nivåer i identitetsbildningen 308 Utvecklingsaspekter när det gäller identitetsbildningen 311 Viktiga faktorer vid identitetsbildningen 311 Relationer till föräldrarna 314 Frigörelseprocessen 314 Motsättningar och missförstånd mellan generationerna 316 Relationer till jämnåriga 318 Kamratgruppens betydelse 318 Krav på konformitet 319 Ungdomskulturen 321 Vänskap och gruppbildning 323 Problem under ungdomstiden 324 Främlingskap 325 Psykiska problem 326 Kriminalitet 328 Missbruk 329 Del 6 Möte med kulturen 16 Lek och skapande verksamhet 337 Estetiska upplevelser och erfarenheter 337 Lek 338 Olika uppfattningar om lek 339 Lekutvecklingen 340 Leken i ett socialt perspektiv 343 Bilder och teckningar 344 Utvecklingsnivåer i barnens teckningar 345 Musikalisk utveckling 349 Utvecklingen av musikaliska färdigheter 350 Barnens spontana sjungande 351 Miljöns betydelse för den musikaliska utvecklingen 354 Muntliga och skriftliga uttryck - litteratur och läsande 354 Rim, ramsor, vitsar och berättelser 355 Dikt och prosa 355 17 Moral och samvete 358 Moralens egenart 358 Samvete 359 Moraliska normer och sociala konventioner 360 Olika aspekter och olika teoretiska traditioner 361 Inlärning av moraliskt beteende 361 Generell eller situationsspecifik moral och karaktär 362 Betingelser för moralinlärning 362 Identifikation och skuld 365 Freuds teori om överjagets uppkomst och funktion 365 Kritik och senare uppfattning 366 Utveckling av moraliska bedömningar 367 Piagets teori om barns moraliska bedömningar 367 Kohlbergs teori om stadier i den moraliska bedömningen 370 Stadieutvecklingen i relation till ålder och omgivning 371 Kritik och alternativa synsätt 372 Turiels domänmodell 374 Moraliska värderingar och moraliskt beteende 376 18 Religion, tro och livssyn 378 Inledning 378 Religion och religiositet som psykologiska företeelser 379 Finns det en generell religiös utveckling 381 Hur uppstår barnens religiositet? 381 Stadier i barnens religiösa tänkande 383 Normer för bedömning av religiösa tankar och föreställningar 385 Stadieteoriernas möjligheter och begränsningar 386 Religiös socialisation och identitetsbildning 390 Familjens filterfunktion 390 Små barns möten med religionen 393 Religiösa erfarenheter och upplevelser i grundskolan 395 Religion och identitetsbilning under ungdomen 397 Del 7 Personligheten 19 Personlighetens utveckling och integrering 403 Personlighet, jag och identitet 403 Självbedömningen - jagets känslomässiga komponent 407 Jagets sociala ursprung 408 Eriksons teori om den psykosociala utvecklingen 412 Grundläggande tillit kontra grundläggande misstro (0-1 år) 414 Autonomi kontra skam och tvivel (2-3 år) 415 Initiativ kontra skuld (4-5 år) 416 Produktivitet kontra mindrevärdeskänslor (6-12 år) 417 Identitet kontra identitetsförvirring (13-18 år) 418 Närhet kontra isolering, generativitet kontra stagnation och integration kontra förtvivlan (vuxen ålder) 418 Ett epigenetiskt schema 419 Bedömning 420 En mogen personlighet 422 Ordlista 425 Litteratur 450 Sakregister 508