Hylla
Författare/Namn
Titel Hur barn lär sig läsa och skriva
Utgivning, förlag, etc. Studentlitteratur, Lund : 2006
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Anmärkning: Allmän
Ämnesord
Medarbetare
ISBN
Antal i kö:
*00004481cam 2201201 ar4500
*00179258
*00520060329122423.0
*008 2006 e 0 swe
*020 $a91-44-04369-4$x91-44-04369-4
*035 $a79258
*035 $a(SwLnBT)4739059
*082 $a370.155
*084 $aEaaca
*084 $aF:do
*1001 $aLiberg, Caroline
*24510$aHur barn lär sig läsa och skriva /$cCaroline Liberg ; illustrationer: Georg Englund
*250 $a2. uppl.
*260 $aLund :$bStudentlitteratur,$c2006
*300 $a210 s :$bill.
*500 $a2. tr., 2006
*653 $aSkrivinlärning
*653 $aläsinlärning
*7001 $aEnglund, Georg$4ill
*850 $aLoBj
*852 $cEaa
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
MTM:s talboksannotation: Grundläggande lärobok för förskollärare, lärare, logopeder. C.L., lingvist, presenterar forskningen inom området, men ägnar sig främst åt att redovisa metoder för läs- och skrivinlärning för förskola och grundskola. Hon ger praktiska exempel på lekar som stimulerar språkutvecklingen. Vidare svarar hon på frågor hon ofta möter som: &"Är det fel att lära barnen bokstävernas namn istället för deras ljud?&" Förlagsinformation: Barnet lär sig läsa genom att skriva och skriva genom att läsa. Det gemensamma samtalet ger liv åt texterna, sätter dem i rörelse och ger barnet hjälp att bygga egna mentala bilder som stöd för förståelsen. Den här boken ger en omfångsrik översikt över läs- och skrivutvecklingen från tidiga förskoleår till de första skolåren. Centrala teman är hur förmågan att läsa och skriva växer fram och utvecklas i samvaron mellan barn och vuxna och hur läsandet, skrivandet och samtalet om det som läses och skrivs samverkar och förstärker varandra. I den första delen av boken beskrivs barns läs- och skrivutveckling. Här behandlas också likheter med talspråksutvecklingen samt olika orsaker till läs- och skrivsvårigheter. Den andra delen består av en diskussion om hur man kan arbeta i förskola och skola för att stödja barns läs- och skrivutveckling och för att skapa rika språkrum. Boken ger konkreta exempel på språkstimulerande aktiviteter. I denna andra upplaga av boken inkluderas de senaste årens forskning inom läs- och skrivutveckling. Avsnitten om hur man kan arbeta i förskola och skola har utökats, och dessutom visar författaren på vilka olika sätt barns läs- och skrivutveckling kan kartläggas. Hur barn lär sig läsa och skriva vänder sig till alla som arbetar med barn och som vill veta mer om barns tidiga läs- och skrivutveckling: barnskötare och pedagoger inom förskolan och på fritidshem, lärare och specialpedagoger i skolan samt logopeder. Andra upplagan