Hylla
Uniform titel Grunnleggende sykepleie. 4. Svenska
Titel Grundläggande omvårdnad 4
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Anmärkning: Allmän 2. tr., 2007 Orig:s titel: Grunnleggende sykepleie svenska Tryckningar finns Ej fjärrlån
Term
Ämnesord
Genre/Form
Medarbetare
ISBN
Antal i kö:
*00015603cam a2202929 a 4500
*00180061
*00520180129111348.0
*008050707s2006 sw ||||e||||||001 0|swe|
*020 $a9147052775
*020 $a9789147052776
*035 $5Mo$a(Mo)b1618598
*035 $a(SE-LIBR)9938358
*041 $aswe
*08204$a610.73$222
*084 $aVpg$2kssb/7
*084 $aVpb$2kssb/7
*084 $aVpd$2kssb/7
*084 $5Eshe$aVpg$2kssb/7
*084 $5Eshe$aVpb$2kssb/7
*084 $5Eshe$aVpd$2kssb/7
*084 $5Mo$aVpg$2kssb/8
*084 $5Mo$aVpb$2kssb/8
*084 $5Mo$aVpd$2kssb/8
*1300 $aGrunnleggende sykepleie.$n4.$lSvenska
*24510$aGrundläggande omvårdnad$n4 /$c[Nina Jahren Kristoffersen, Finn Nortvedt och Eli-Anne Skaug (red.) ; [översättning: Gunnel A Wallgren ; teckningar: Jeanette E. Engqvist ... ; foto: Ari Nykvist ...].
*250 $a1. uppl.
*300 $a261 s.$bill.$c25 cm
*500 $a2. tr., 2007
*500 $5Mo$aOrig:s titel: Grunnleggende sykepleie
*500 $5Mo$asvenska
*500 $5S$aTryckningar finns
*500 $5Ufa$aEj fjärrlån
*650 7$aOmvårdnad
*650 7$aOmvårdnadsteori
*650 7$aSjuksköterska-patientrelationer
*650 7$aVårdplanering
*650 7$aKvalitetssäkring inom hälso- och sjukvård
*650 7$aSjuksköterskor
*650 2$aNursing Theory
*650 2$aMedical records
*650 2$aQuality Assurance, Health Care
*650 2$aNurse's Role
*650 2$aNursing Care$xtrends
*650 0$aNurses
*650 0$aPatient$xPlanning
*650 2$aNursing care plans
*650 0$aNursing
*650 0$aNurse and patient
*650 7$aKvalitetssäkring - hälso- och sjukvård
*650 2$aNursing
*650 2$aNurse-patient relations
*653 $aOmvårdnad
*655 4$aBok
*7001 $aKristoffersen, Nina Jahren$4edt$0https://libris.kb.se/rp351tl92d0n9c6#it
*7001 $aNortvedt, Finn$4edt
*7001 $aSkaug, Eli-Anne$4edt
*7001 $aWallgren, Gunnel A.$4trl
*852 $hVp
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
MTM:s talboksannotation: Denna del belyser olika omvårdnadsteoretiska perspektiv och behandlar omvårdnad i en samhällskontext. Vänder sig i första hand till sjuksköterskestuderande.
Förord 9 Inledning 11 Kapitel 23 Teoretiska perspektiv på omvårdnad 13 Omvårdnadsteoriernas funktion och historiska utveckling 14 Omvårdnadsteoriernas funktion 14 Utvecklingen av omvårdnadsteorier i ett historiskt perspektiv 15 Före 1950: hantverkstradition 15 1950-talet: framväxt av omvårdnadsteorier 16 1960-talet: nya omvårdnadsteorier 16 1970-talet: genombrott för helhetssynen 8 1980- och 1990-talen: teoretisk mångfald 9 Trender och utvecklingsdrag i början av ett nytt årtusende 10 Olika typer av omvårdnadsteorier 18 Utvecklingsteorier 19 Interaktionsteorier 19 Systemteorier 20 Behovsteorier 20 Omsorgsteorier 20 Tre perspektiv och sex teorier 20 Omvårdnadsteoriernas uppbyggnad 20 Omvårdnad med betoning på interaktion 25 Joyce Travelbees omvårdnadsfilosofi 26 Omvårdnad med betoning på patientens grundläggande behov 33 Virginia Hendersons omvårdnadsdefinition och grundprinciper 33 Dorothea Orems egenvårdsteori 37 Omvårdnad med tonvikt på omsorg 52 Katie Erikssons omsorgsteori 53 Kari Martinsens omsorgsfilosofi 60 Patricia Benners och Judith Wrubels omsorgsfilosofi 71 Tillämpa omvårdnadsteorierna i praktiken 77 Att utöva omvårdnad utifrån Travelbees omvårdnadsfilosofi 78 Omvårdnadens mål och syfte 78 Patientens situation 78 Sjuksköterskans roll och metoder 79 Att utöva omvårdnad utifrån Hendersons omvårdnadsdefinition och grundprinciper 80 Omvårdnadens mål och syfte 80 Patientens situation 81 Sjuksköterskans roll och metoder 82 Att utöva omvårdnad utifrån Orems egenvårdsteori 85 Omvårdnadens mål och syfte 85 Patientens situation 85 Sjuksköterskans roll och metoder 88 Att utöva omvårdnad utifrån Erikssons omsorgsteori 89 Omvårdnadens mål och syfte 89 Patientens situation 90 Sjuksköterskans roll och metoder 90 Att utöva omvårdnad utifrån Martinsens omsorgsfilosofi 92 Omvårdnadens mål och syfte 92 Patientens situation 93 Sjuksköterskans roll och metoder 93 Att utöva omvårdnad utifrån Benners och Wrubels omsorgsfilosofi 97 Omvårdnadens mål och syfte 97 Patientens situation 97 Sjuksköterskans roll och metoder 98 Några kommentarer om likheter och skillnader i teorierna 101 Kapitel 24 Omvårdnadsdokumentation 102 Omvårdnadsdokumentation i ett historiskt perspektiv 103 Vad är dokumentation och varför är det viktigt att dokumentera? 104 Juridiska och etiska ramar för omvårdnadsdokumentation 105 Dokumentationsskyldigheten 105 Sekretesskydd 107 Nationella och professionella ramar för omvårdnadsdokumentation 108 Vad ska dokumenteras? 108 Vem ska dokumentera var? 109 Hur dokumenteras omvårdnad i patientjournalen? 109 Historien om Hans Karlsson 109 Om kunskap och dokumentation av omvårdnad 111 Dokumentation i fritext 112 Datainsamling 112 Kartlägga patientens resurser 113 Identifiera patientens omvårdnadsbehov 113 Resursdiagnos 113 Problemdiagnos 114 Riskdiagnos 114 Mål för omvårdnaden 114 Krav på målformulering 114 Åtgärder (handlingar) 115 Utvärdering och rapport 115 Omvårdnadsepikris 116 Exempel på omvårdnadsdokumentation i fritext 116 Konkret omvårdnadsplan 117 Pedagogisk omvårdnadsplan 118 VIPS-modellen 124 Huvudsökord 124 Omvårdnadsanamnes 124 Omvårdnadsstatus 125 Omvårdnadsdiagnos 126 Omvårdnadsmål 126 Omvårdnadsåtgärder 126 Omvårdnadsresultat 127 Omvårdnadsmeddelande 127 Omvårdnadsepikris 127 Klassifikationssystem 127 NANDA-omvårdnadsdiagnoser 128 Domäner 129 Klasser 129 Omvårdnadsdiagnoser 130 Variationer i sättet att uttrycka en omvårdnadsdiagnos 136 Använda NANDA-diagnoser 137 Nursing Outcomes Classification (NOC) 138 Domäner 138 Klasser 138 Resultatutsagor 138 Nursing Interventions Classification (NIC) 139 Domäner 140 Klasser 140 Interventioner 140 Nivå 1 - De högst prioriterade interventionerna (Priority Interventions) 143 Nivå 2 - Stödinterventioner (Suggested Interventions) 143 Nivå 3 - Tilläggsinterventioner (Additional Optional) 143 Exempel på hur NANDA, NOC och NIC kan knytas ihop 143 Övriga redskap i dokumentationsarbetet 144 Omvårdnadsdokumentation i den elektroniska patientjournalen 145 Vad är en elektronisk patientjournal? 145 Varför elektronisk dokumentation? 146 EPJ bör kunna bidra, till att medvetandegöra sjuksköterskans fackspråk 146 EPJ bör kunna förbättra informationstillgängligheten 146 EPJ bör kunna bidra till att data används för flera olika ändamål 146 EPJ bör kunna bidra till att förbättra det tvärprofessionella samarbetet 147 EPJ bör kunna bidra till ett bättre patientomhändertagande 147 Hur säkert är det att använda EPJ? 148 Hur dokumenterar man i den elektroniska patientjournalen? 148 Fritext i form av berättande 148 Använda klassifikationssystem 148 Olika elektroniska lösningar 149 Sammanfattning 149 Kapitel 25 Kvalitetsutveckling inom hälso- och sjukvård 152 Allmänt om kvalitet och kvalitetsutveckling 153 Vad är kvalitet? 153 Kvalitet i hälso- och sjukvården 154 Behov och förväntningar 154 Mål 154 Kvalitetsindikatorer 154 Internationella kvalitetsregister 155 Nationella kvalitetsregister 155 Socialstyrelsens riktlinjer 155 SBU - Statens beredning för medicinsk utvärdering 156 Alert 156 BraVå 156 Kvalitetskrav för vård, stöd och service till personer med psykisk sjukdom 156 Styrdokument som stödjer kvalitetsarbetet 157 Hälso- och sjukvårdslagen 157 Lagen om yrkesverksamhet på hälso- och sjukvårdens område 157 Kompetensbeskrivning för legitimerad sjuksköterska 157 Yrkesetiska riktlinjer för sjuksköterskor 157 Prioriteringar 158 Föreskrifter om ledningssystem för kvalitet och patientsäkerhet i hälso- och sjukvården 158 Förutsättningar för vårdens utveckling 158 System för kvalitetsutveckling 159 Integrering av teori och praktik 160 Kvalitetsutveckling som systematisk och målinriktad process 160 Verktygslåda för kvalitetsutveckling 161 Balanserade styrkort (balanced score card) 161 Benchmarking 161 DySSSy (Dynamic Standard Setting System) 161 ISO 9001:2000 162 Genombrottsmetoden 162 PARIHS (Promotion Action on Research Implementation in Health Services) 162 PDSA-cykel (Plan-Do-Study-Act eller Planera-Gör-Studera-Lär) 163 Orsak/verkan-diagram, fiskbensdiagram eller Ishikawadiagram 163 Ständiga förbättringar (pursuing perfection) 164 Sex Sigma 164 SIQ/QUL 164 TQM (total quality management) 165 Värdekompassen 165 Exempel på kvalitetsutveckling inom omvårdnad 165 Kvalitetssystem för avvikelsehantering 166 Rutiner för läkemedelshantering 167 Hur avvikelse kan leda till förbättring 168 Planera (plan) 168 Gör (do) 170 Studera (Study) 170 Lära (act) 170 Behovet av förbättringskunskap inom grundutbildningen 171 Kapitel 26 Sjuksköterskans roll i organisation och samhälle 172 Administration och ledning av hälso- och sjukvård 173 Organisation och ledning av sjukhus (specialistsjukvård) 173 Organisation och ledning av kommunal hälso- och sjukvård 173 Sjuksköterskan som ledare 173 Organisation av omvårdnadsverksamhet 174 Arbetsområden för sjuksköterskor 175 Primärvården 176 Distriktssköterskeverksamheten 177 Barnavårdscentralen 177 Ungdomsmottagningen 177 Skolhälsovården 178 Omvårdnad inom kommunal vård, omsorg och rehabilitering 179 Omvårdnad på somatiska sjukhus 184 De somatiska sjukhusens uppgifter 184 Karakteristiska drag för omvårdnad på sjukhus 185 Arbetsområden för sjuksköterskor på sjukhus 185 Omvårdnad inom psykiatrin 193 Sjuksköterskans samarbete med andra yrkesgrupper 196 Personlig och yrkesmässig identitet 197 Yrkesidentitet som sjuksköterska 197 Yrkesgrupper som sjuksköterskor samarbetar med 199 Olika arbetsformer 200 Yrkesgrupperna arbetar varför sig 200 Flerprofessionellt samarbete 200 Tvärprofessionellt samarbete 200 Empiri om sjuksköterskans samarbetspartners 207 Samarbetets omfattning 207 Samarbetets innehåll 208 Samarbete med andra samhällsinstanser 209 Sjuksköterskan som politisk aktör 209 Politik och moral 209 Möjligheter att påverka politiska beslut 210 Politiskt engagemang 211 Olika strategier 211 Yttrandefrihet 212 Ett konkret exempel 212 Skillnader i professions- och organisationskultur 214 Konflikt mellan olika värdesystem 215 Reaktioner på värdekonflikter 215 Kapitel 27 Framtidens omvårdnad - nya arenor och ändrade villkor 218 Sjukdom, hälsa och teknologi i snabb förändring 219 Omvårdnaden i spänningsfältet mellan teknologi och omsorg 221 Tidigare gränser mellan discipliner suddas ut 222 Nya sjuksköterskeroller 222 Dagens patienter - välinformerade och självbestämmande 223 Finns det ett dilemma mellan patientens autonomi och sjuksköterskans plikt att hjälpa? 224 Kvalificerad vård till dem som behöver den bäst? 226 Yrkesmässigt och individualiserat ansvar 227 Kunskapsbaserad vård 228 Kvalitets- och ämnesutveckling 229 Kunskapsbehov i framtidens omvårdnad 230 Patientupplevelser i anslutning till sjukdom, lidande, åldrande, funktionssvikt, behandling och vård 230 Utprövning och utvärdering av omvårdnadsåtgärder 230 Kvalitetsutveckling i omvårdnad 231 Rambetingelser för god omvårdnad 231 Forskning i omvårdnadsetik 232 Omvårdnadens ansvar i ett globalt perspektiv 232 Varma hjärtan och kloka huvuden - en sammanfattning av sjuksköterskans yrkesroll 233 Kap 28 Sjuksköterskeutbildningen i Sverige 234 Centrala drag i utvecklingen från mitten av 1800-talet och fram till i dag 234 Vård, omhändertagande och kvinnliga egenskaper 235 Sjuksköterskeutbildningen 237 Den kristna fasen 237 Den medicinskt pragmatiska fasen 1916-1977 241 Högskoleutbildning - 1977 års reform 243 Litteratur 247 Register 257