Hylla
Författare/Namn
Titel Den mellanmänskliga vägen : Martin Bubers relationsfilosofi som pedagogisk vägvisning
Utgivning, förlag, etc. B. Östlings bokförl. Symposion, Eslöv : 2005
SAB Klassning
Omfång
Personnamn
Ämnesord
ISBN
Antal i kö:
*00004747cam 2201201 a 4500
*00180093
*00520050930103630.0
*008 2005 e 0 swe
*020 $a91-7139-708-6$x91-7139-708-6
*035 $a80093
*035 $a(SE-LIBR)9822685
*035 $a(Burlöv)58376
*082 $a371.102
*084 $aEa:d
*084 $aDbz Buber, Martin
*084 $aLz Buber, Martin
*1001 $aAspelin, Jonas
*24514$aDen mellanmänskliga vägen :$bMartin Bubers relationsfilosofi som pedagogisk vägvisning /$cJonas Aspelin$wmellanmänskliga vägen
*260 $aEslöv :$bB. Östlings bokförl. Symposion,$c2005
*300 $a199, [2] s.
*60014$aBuber, Martin,$d1878-1965
*653 $aElever
*653 $alärare
*653 $aPedagogisk filosofi
*653 $aBuber, Martin
*850 $aLoBj
*852 $cEa
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
TPB:s talboksannotation: Martin Buber, 1878-1965, är en av 1900-talets mest inflytelserika tänkare. Han betonar det mellanmänskliga mötet och det tar J.A. som utgångspunkt för att utforska Buber ur pedagogisk synvinkel, och då särskilt relationen lärare-elev. Boken består av sju kapitel och inleds med en presentation av Bubers teori för att sedan ta upp några viktiga nyckelbegrepp som Jag-Du-filosofin, det mellanmänskliga och dialogiken. Annotation supplied by BTJ Sverige AB
Förord 9 Ingång 11 1. INTRODUKTION 13 Blockerad väg 13 Uppgifter om lärares arbetssituation 15 Olika perspektiv på lärares arbetssituation 17 En kompromisslös syn på relationer 18 Biografisk notis 20 Studiens syfte och disposition 22 2. PEDAGOGENS VÄG 26 Vägen som pedagogisk metafor 26 Till Den enskilde 27 Människans väg 29 Riktning på färden 31 Pedagogens riktning och väg 32 Pedagogikens tredje väg 35 3. ALLT VERKLIGT LIV ÄR MÖTE 38 Jag-Du och Jag-Det 44 Jag-Du och Jag-Det i en pedagogisk situation 49 Alienation och gemenskap 51 Det-världens utbredning och det andligas förtvinande 51 Känslor och institutioner 53 Individ och person: om Jagets främlingskap för sig självt 54 Lärarens alienation 56 Epistemologiska implikationer i Jag-Du-filosofin 60 Ögonblick av sanning i pedagogisk praxis 63 Appendix: Distans och relation, växelverkan och blockering 68 4. MÄNNISKA MED MÄNNISKA 72 Existensens fundamentala faktum 79 Mellanvarat som pedagogikens grund 81 Gruppen och väsensrelationen 83 Den pedagogiska relationens dubbeltydighet 85 Hinder mot det mellanmänskliga 88 Pedagogikens skenvärld 90 Det äkta samtalets element 94 Äkta samtal i undervisningen 95 Den smala bergsryggen 98 5. I DET ENGÅNGSARTADES FLOD 101 Dialogik och dialog 109 Dialog i pedagogiskt samspel 112 Tre sätt att varsebli en människa 114 Att skåda eleven och sig själv i honom 116 Dialog och monolog 118 Monologisk pedagogik 120 Dialogens engångsartade karaktär 122 Om dialogikens relevans för pedagogisk praxis 123 6. ATT UPPLEVA FRÅN DEN ANDRA SIDAN 126 Läraren öppnar ett fönster 126 Pedagogikens syfte och fundament 128 Fostran och förtroende 129 Betydelsen av lärarens person 132 Acceptans och konfirmering 135 Pedagogik kontra propaganda 137 Omfattning 139 Omfattning och empati 140 Ensidig omfattning 141 Produktiva ögonblick 143 Pumpen och tratten ... 146 ... och filtret 148 Bubers tredje alternativ 149 Den stora karaktären 152 Är pedagogiska relationer möjliga? 154 7. KONKLUSION 158 Personlig kontra individuell utveckling 158 Pedagogikens explicita och implicita syfte 160 Elevers personliga utveckling 162 Pedagogers personliga utveckling 164 Lärarstudenters personliga utveckling 167 Relationskompetens 169 Relationell pedagogik 172 Utgång 175 Noter 177 Litteratur 197