Hylla
Författare/Namn
Uniform titel Det kvalitative intervjuet Svenska
Titel Kvalitativ intervju : från vetenskapsteori till fältstudier
Utgivning, förlag, etc. Liber ekonomi, Malmö : 2004
SAB Klassning
Upplaga
Omfång 248 sidor illustrationer 25 cm
Anmärkning: Allmän
Term
Ämnesord
Medarbetare
ISBN
Antal i kö:
*000 cam a i 4500
*00180688
*00520220909081610.0
*008041013s2004 sw a||||||||||000 0|swe|c
*020 $a9147072784
*020 $a9789147072781
*035 $a(SE-LIBR)9666294
*0411 $aswe$hnor
*08204$a300.723$222
*084 $aOa:dd$2kssb/7
*1001 $aRyen, Anne
*24014$aDet kvalitative intervjuet$lSvenska
*24510$aKvalitativ intervju :$bfrån vetenskapsteori till fältstudier /$cAnne Ryen ; översättning: Sven-Erik Torhell ; [fackgranskning: Peter Svensson].
*250 $aförsta upplagan
*264 1$aMalmö :$bLiber ekonomi,$c2004
*300 $a248 sidor$billustrationer$c25 cm
*500 $a2. tr., 2011
*650 7$aIntervjuteknik
*650 7$aKvalitativ metod
*650 7$aForskningsmetodik
*650 7$aIntervjuer
*650 2$aInterviews$xmethods
*650 2$aResearch$xmethods
*650 7$aInterviewing
*650 7$aData collection
*650 7$aResearch methodology
*650 7$ainterviews
*650 7$aMetoder
*650 7$aForskning och utveckling
*650 7$aResearch
*653 $aIntervjuteknik
*653 $aForskningsmetodik
*653 $aKvalitativ metod
*653 $aKvalitativa intervjuer
*653 $aIntervjuer
*7001 $aTorhell, Sven-Erik,$d1940-$4trl$0https://libris.kb.se/tr58dfwc0jhfgvs#it
*852 $hOa
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Inledning 7 Kapitel 1. Den kvalitativa intervjun 11 1.1 Intervjusamhället 11 1.2 Vadar kvalitativ forskning? 14 1.3 En kort historia om en kvinna, en kniv och en svensk 18 1.4 Den kvalitativa forskningens historia 19 1.5 Kritiken mot kvantitativ forskning Och sedan då? 23 1.6 Mer om traditionella skillnader mellan kvantitativ och kvalitativ forskning 24 Kapitel 2. Centrala paradigm inom kvalitativ forskning 29 2.1 Kvalitativa metoders insteg i sociologin 29 2.2 Spänningar, motsättningar och mångfald 30 2.3 Metodspråk 31 2.4 Centrala skiljelinjer och kännetecken 41 Kapitel 3. Den naturalistiska intervjun 43 3.1 Den femte epoken 43 3.2 Generellt om intervjuguiden 44 3.3 Huvudmoment i den naturalistiska intervjun 47 3.4 Ska man spela in intervjun? 56 3.5 Fältrelationer: förhållandet mellan intervjuare och intervjuperson 62 3.6 Anteckningar under intervjun 69 3.7 Om urval: vem ska jag forska på och var? 71 3.8 Om att ringa in undersökningspersoner 73 3.9 Om att välja undersökningspersoner 77 3.10 Urvalets storlek 85 3.11 Råd är alltid förankrade 87 Kapitel 4. Intervjun: kritik och alternativa perspektiv 88 4.1 Intervjuns historia 88 4.2 Vad den kvalitativa intervjun inte är: kännetecken för den kvantitativa intervjun 91 4.3 Standardinvändningar mot den kvalitativa intervjun 93 4.4 Kvalitativa forskares kritik av intervjun som metod 96 4.5 Intervjun i feministisk forskning 99 4.6 Intervjun i interaktionism och i etnometodologi 101 4.7 Finns det "egentligen" något som kännetecknar intervjun? 104 Kapitel 5. Analys av intervjudata 105 5.1 Verklighet och representation 105 5.2 Datainsamling och analys - en interaktiv process 106 5.3 Iterativ analys 116 5.4 Etnometodologisk analys 124 5.5 Räcker det med citat? Om faran med att stanna "på halva vägen" 130 5.6 Några generella råd 132 Kapitel 6. Kvaliteten på kvalitativa data 136 6.1 Kvalitetskriterier: validitet och reliabilitet 137 6.2 Medlemsvalidering 143 6.3 Negativa eller avvikande fall 148 6.4 Avslutande ord 152 Kapitel 7. Etik och forskning 154 7.1 Relations- och representationsdilemma 154 7.2 Några generella etiska moment i traditionell naturalistisk kvalitativ forskning 155 7.3 Etiska dilemman i studier av ungdom 158 7.4 Metodspråk och etik 163 7.5 Slutsats 174 Kapitel 8. Den tvärkulturella intervjun 177 8.1 Nytt eller mer av samma? 177 8.2 Forskning som relation 180 8.3 Om att skapa tillit i främmande kulturer 182 8.4 Olika typer av kommunikation 188 8.5 Några alternativa perspektiv på verkligheten 191 Kapitel 9. Onlineforskning: e-postintervjun 194 9.1 Ny teknik och nya möjligheter 194 9.2 Internetforskning 195 9.3 E-postintervjun 196 9.4 Vad är e-postdata? 204 9.5 Ett exempel på analys av e-postdata 206 9.6 Att etablera och underhålla "virtuella" relationer 209 9.7 Speciella utmaningar 213 9.8 Några reflektioner 217 Appendix A 219 Frankfurtskolan och den kritiska teorin 219 Chicagoskolan 222 Appendix B 224 Symbolisk interaktionism 224 Samtalsanalys 229 Etnografi 230 Litteratur 234 Sakregister 248