Hylla
Författare/Namn
Titel Relationskompetens i pedagogernas värld
Utgivning, förlag, etc.
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Anmärkning: Allmän
Ämnesord
Medarbetare
ISBN
Antal i kö:
*00005972cam 2201573 a 4500
*00181845
*00520050607093820.0
*008 2003 e 0 swe
*020 $a91-88298-66-3 (inb.)$x91-88298-66-3
*035 $a(Bo)450189$5Bo
*035 $a81845
*035 $a(Burlöv)50429
*035 $5Bo
*0411 $aswe$hdan
*082 $a370.15
*084 $aEaa
*1001 $aJuul, Jesper
*24500$aRelationskompetens i pedagogernas värld /$cJesper Juul & Helle Jensen ; översättning: Margareta Öhman
*249 0$aPædagogisk relationskompetence (danska.
*250 $a1. uppl.
*260 $aStockholm :$bRuna,$c2003
*300 $a285 s.
*500 $a2. [tr.], 2005
*653 $alärarrollen
*653 $aSocial kompetens
*653 $aInteraktion
*653 $aElever
*653 $alärare
*653 $aInterpersonella relationer
*653 $aUtveckling av social kompetens
*653 $abarn och vuxna
*653 $aSkolan
*653 $aförskolor
*7001 $aJensen, Helle
*7001 $aÖhman, Margareta$4trl$0256549
*850 $aLoBj
*852 $cEaa
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord 11 Inledning 13 Första delen DET GENERELLA 17 - 36 Kapitel 1: DET PEDAGOGISKA LANDSKAPET 19 1.1 En brokig bild 19 1.2 Vuxna på defensiven 24 Kapitel 2: FAMILJEN 30 2.1 Föräldrar som samarbetspartners 30 2.2 Från social nödvändighet till existentiellt val 32 2.3 Från uppfostran till involvering 33 Andra delen DET PERSONLIGA 37 - 103 Kapitel 3: INTEGRITET 39 3.1 Inledning 39 3.2 Definition 40 3.3 Olydnad 46 3.4 Integritet och samarbete 49 3.5 Samarbetets universum 53 3.6 Konflikten 54 3.7 Integritet, jämlikhet och demokrati 59 3.8 Integritet, självkänsla och självtillit 61 3.9 Självmedvetande 74 Kapitel 4: DET PERSONLIGA ANSVARET 77 4.1 Definition 77 4.2 Barns personliga ansvar 78 4.3 Vuxnas ledarskap 87 4.4 Barn med särskilda behov 90 4.5 Vuxnas personliga ansvar 93 4.6 Autenticitet och auktoritet 96 4.7 Integritet och pedagogisk etik 100 Tredje delen DET RELATIONELLA 105 - 176 Kapitel 5: INTERPERSONELLA RELATIONER 107 5.1 Inledning 107 5.2 Samspelets innehålls- och processdimension 110 5.3 Vuxen-barnrelationen 113 5.4 Den kollegiala relationen 116 5.5 Pedagog-föräldrarelation 120 5.6 Samtal och kommunikation 121 Kapitel 6: RELATIONSKOMPETENS 125 6.1 Inledning 125 6.2 Den nya spädbarns- och relationsforskningen 126 6.3 Vuxen-barnrelationer mellan det förflutna och framtiden 128 6.4 Definition 131 6.5 Värdeföreställningar 132 Kapitel 7: YRKESPERSONLIG UTVECKLING 137 7.1 Definition 137 7.2 Personlig utveckling 138 7.3 Några vanliga signaler 142 7.4 Målet 146 7.5 Kollegial reflektion 146 7.6 Handledning 154 7.7 Ledning och samarbete 156 7.8 Barns roll i yrkespersonlig utveckling 164 7.9 Föräldrarnas roll för den yrkespersonliga utvecklingen 173 Fjärde delen RELATIONERNA 177 - 285 Kapitel 8:FÖRÄLDRASAMARBETET 179 8.1 Avgränsning 179 8.2 Perspektiv på samtalet 181 8.3 Det regelbundna samarbetet 187 8.4 Det dagliga samarbetet 194 8.5 Det problemorienterade samarbetet 197 8.6 Ansvar och makt 199 8.7 Förberedelse 201 8.8 Kontakt 208 8.9 Vem har ansvar för vad? 211 Kapitel 9: SAMTALET 214 9.1 Inledning 214 9.2 Det personliga språket 218 9.3 Personligt och privat 221 9.4 Det verbala 223 9.5 Det icke-verbala 224 9.6 Insikt och utveckling 225 9.7 Avgränsning och respekt 232 9.8 Likvärdighet 233 9.9 Bekräftelse och erkännande 235 9.10 Bekräftande kommunikation 237 9.11 Värderande kommunikation 243 9.12 Kontakt 247 9.13 Elevsamtalet 249 9.14 Det existentiella samtalet 253 9.15 Samtal och konfliktlösning 257 Kapitel 10: BARN SOM UTMANAR 263 10.1 Inledning 263 10.2 Ett nytt perspektiv 266 10.3 Exempel och analyser 270 10.4 Psykologi och pedagogik 283