Hylla
Titel Barn och sång : om rösten, sångerna och vägen dit
Utgivning, förlag, etc. Studentlitteratur, Lund : 2007
SAB Klassning
Omfång
Anmärkning: Allmän
Ämnesord
Medarbetare
ISBN
Antal i kö:
*00003787cam 2200997 a 4500
*00182703
*00520070308121144.0
*008070131s2007 sw ||||e |||| 0 swe c
*020 $a978-91-44-01935-2$x978-91-44-01935-2
*035 $a(SE-LIBR)10333382$x10333382
*082 $a780.71
*084 $aEabij
*24510$aBarn och sång :$bom rösten, sångerna och vägen dit /$cGunnel Fagius (red.)
*260 $aLund :$bStudentlitteratur,$c2007
*300 $a175 s +$e1 CD
*500 $aCD i ficka
*653 $aBarn och musik
*653 $aMusikundervisning
*653 $aSångundervisning
*7001 $aFagius, Gunnel$4edt
*850 $aLoBj
*852 $hEab
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
MTM:s talboksannotation: Presenterar kunskaper om spädbarnets tidiga melodiliknande joller, om barnröstens anatomiska byggnad och klangliga möjligheter och hur barnets hjärna tar emot tidiga musikaliska impulser. Rytmik, rörelse och improvisation har betydelse för att väcka barnets sånglust. Förlagsinformation: I vårt sångbara svenska språk äger vi ovärderliga skatter: Sånger som vill bli sjungna, melodier som vill bli nynnade, ramsor som vill bli trallade. Men hur blir det i framtiden? Hur tar vi i vår snabbt föränderliga tid vara på detta levande arv, på rätten till vår egendom? Det är i de tidiga barnaåren allt grundläggs, också sången. Den här boken presenterar kunskaper om spädbarnets tidiga melodiliknande joller, om barnröstens anatomiska byggnad och klangliga möjligheter och hur barnets hjärna tar emot tidiga musikaliska impulser. Rytmik, rörelse, improvisation har betydelse för att väcka barns sånglust. Boken innehåller en teoretisk och en praktisk del. Den senare presenterar övningar och sånger för barn från förskola och upp i 10-årsåldern. Med boken följer en CD som ger exempel på en del av bokens övningar och sånger, tillsammans med exempel på sjungande barn från äldre och nyare inspelningar. Boken vänder sig till studenter på utbildningar där barn och sång är ett viktigt ämne, fram för allt blivande lärare i förskola och skola, musiklärare, kyrkomusiker och logopeder. Den vänder sig också till körledare, föräldrar och sångintresserade i allmänhet.
Författare och medverkande 7 Förord 13 Redaktörens förord 15 Vad är sång? 17 Sången - livets uttryck 19 BENGT OLOF ENGSTRÖM En flygande start - barnets första steg mot talat språk 25 ULLA SUNDBERG Utgångsläge 25 Att uppfatta tal och språk 27 Att prata själv 28 Barnet samspelar med sin omgivning 29 Referenser 31 Barnet, hjärnan, musiken och sången 32 JAN FAGIUS och HUGO LAGERCRANTZ Att varsebli musiken 32 Att höra och minnas det man hört 33 Hjärnans förmåga till musik 35 Barnet och sången 37 Viljan till musik 38 Referenser 40 Barnröstens utveckling 41 ANITA McALLISTER och MARIA SÖDERSTEN Anatomisk utveckling 42 Röstkvalitet 44 Barns röstomfång 46 Röstproblem hos barn 49 Barns ljudmiljö 50 Röstbehandling 52 Referenser 53 Om sångutveckling 55 GRAHAM F. WELCH Utveckling under foster- och spädbarnstiden 57 Tidig barndom och förskoleålder 57 De första skolåren 59 Äldre barn 63 Faktorer bakom sångutveckling och dess förutsättningar 64 Referenser 65 Barns eget skapande 67 BERTIL SUNDIN Barns musikaliska skapande 67 Musiken och förskollärarutbildningen 70 Sång- och repertoarideal 70 Lärande i ett barnperspektiv 71 Referenser 73 Om sångideal i olika tider 74 GUNNEL FAGIUS Skolradions sångstunder 1934-1969 74 Alice Tegnér (1864-1943) 76 Knut Brodin och 30-talsdebatten 76 Ny kunskap 79 Vad ska vi sjunga och hur? 80 I Japan 81 I Finland och i Ungern 82 Tradition och nytänkande" 82 Referenser 84 Pojkar och flickor 85 ANNA CEDERBERG-ORRETEG, EVA EKDAHL och GUNNEL FAGIUS Könsskillnader 85 Är förutsättningarna olika? 88 Att sjunga på lika villkor 89 Referenser 89 Musik och rörelse hör ihop! 90 HELÉNE DON LIND Vad är rytmik? 90 Mitt i rytmiken 92 Rytmikpedagogikens grundprinciper och förhållningssätt 95 Musik och rörelse har ett folkhälsoperspektiv 98 Referenser 98 Sång och integration i skolan - så arbetar vi i Bergsjön 100 CHARINA WIDMARK Stadsdelen Bergsjön 100 Alla barn har rätt till en sångskatt 101 Hinder i vägen 102 Så trotsar vi hindren 105 Det är utan gräns 107 Metoder och praktiska övningar 109 GUNNEL FAGIUS Att börja sjunga med barn 109 Att fortsätta sjunga med barn 131 Mer om barn och sång 151 Alla har ett omfång 151 GUNNEL FAGIUS Enkel solmisation 154 EVA EKDAHL och GUNNEL FAGIUS Att komponera för barn 158 ANNA CEDERBERG-ORRETEG Fler sånger 162 Sångsamlingar 168 Ordlista 169 Register 173 CD-innehåll 176