Hylla
Titel Lära till lärare : att utveckla läraryrket - vetenskapligt förhållningssätt och vetenskaplig metodik
Utgivning, förlag, etc.
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Ämnesord
Medarbetare
Elektronisk adress och åtkomst (URI) http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4708421o.jpg Omslagsbild
ISBN
Antal i kö:
*00000967cam a2200277 a 4500
*00184157
*00520151030090052.0
*008 2007 e 0 swe
*020 $a978-91-47-08421-0
*035 $a(SE-LIBR)10302469$x10302469
*08204$a378$222
*084 $aEa:dd$2kssb/8
*084 $aEp-c.04$2kssb/8
*084 $aEmia$2kssb/8
*24510$aLära till lärare :$batt utveckla läraryrket - vetenskapligt förhållningssätt och vetenskaplig metodik /$cJörgen Dimenäs (red.)
*250 $a1. uppl.
*260 $aStockholm :$bLiber,$c2007
*300 $a261 s.
*592 $aClip2MM$b2015-11-18
*653 $aUtbildningsvetenskap
*653 $aForskningsmetodik
*653 $alärarrollen
*653 $aLärarutbildning
*7001 $aDimenäs, Jörgen$4edt
*7001 $aBjörkdahl Ordell, Susanne,$4aut
*852 $cEa
*856 $uhttp://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4708421o.jpg$zOmslagsbild
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
MTM:s talboksannotation: Lärarutbildningen skall genomsyras av ett vetenskapligt förhållningssätt, som också skall knytas till lärares dagliga arbete. Detta vetenskapliga förhållningssätt skall löpa som en röd tråd genom lärarutbildningarnas samtliga delar och uppmuntra till kritisk analys. Detta är en bok som studenten kan ha med sig under utbildningens alla terminer
Del I 9 1 Att undersöka utbildning och undervisning 10 Vilken nytta har en blivande lärare av att utveckla ett vetenskapligt förhållningssätt? 10 Utgångspunkter inför att planera en undersökning 15 2 Etik 21 Vad är det som styr vilka etiska regler som finns? 21 Forskningsetiska principer från Vetenskapsrådet 25 Del II 29 3 Observation som redskap 30 Att observera - vad innebär det? 30 Att observera för att utveckla kunskap om undervisning 41 Att observera efter schema 45 4 Intervju som redskap 47 Att genomföra en intervju 47 Intervju som ett sätt att utveckla kunskap kring elevuppfattningar 57 Fokuserade gruppintervjuer 63 5 Self report - att använda skrivna texter som redskap 70 Att utgå från texter 70 6 Enkät som redskap 82 Att byta språk - från det verbala till det numeriska 82 Att tänka på när du planerar att använda enkät som redskap 84 Varför enkät? 85 7 Dokument och litteratur som redskap 97 Att använda litteratur 97 8 Teori som redskap 103 Teori 103 Vetenskapsteori, hur forskaren betraktar sina resultat i ett större perspektiv 106 Att använda teori som ett redskap i tolkning av observationer 107 Exempel från undervisning - sett ur ett köns- /genusperspektiv 111 9 Analys utifrån redskapen 122 Allmänt om analys 122 Del III 133 10 Etnografi som forskningsansats 134 Etnografi 134 Dataproduktion 136 11 Fenomenografi som forskningsansats 157 Fenomenografi 157 Perspektiv på den fenomenografiska ansatsen 171 12 Aktionsforskning som forskningsansats 174 Aktionsforskning 174 Aktionsforskning för utveckling av förskole- och skolverksamhet 181 13 Kvantitativ data och forskningsansats 192 Kvantitativ metod - ett annat sätt att tänka? 192 Kvantitativa verktyg för lärare i utbildningsvetenskap 198 Ett kvantitativt vetenskapsteoretiskt förhållningssätt 202 Verktyg för att generalisera och predicera människor 208 Kvantitativa verktyg: traditionen från Pearson 212 Kvantitativa verktyg: traditionen från Fisher 219 325 14 Uppsatsen - examensarbetet 226 Att undersöka 226 Att vara respondent och opponent 242 15 Om att verifiera undersökningsresultat 247 Inledning 247 Vetenskapliga kriterier för kvantitativ forskning 249 Vetenskapliga kriterier för kvalitativ forskning 252