Hylla
Titel Att läsa och skriva : forskning och beprövad erfarenhet
Utgivning, förlag, etc. Myndigheten för skolutveckling, Stockholm : 2007
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Ämnesord
Medarbetare
Elektronisk adress och åtkomst (URI) http://www.skolutveckling.se/publdb-portlet/fileDownload?publ_id=553&file=publication alias: URL
ISBN
Antal i kö:
*00003831cam 22009857a 4500
*00184473
*00520070905124303.0
*008070827s2007 sw e |00| 0|swe c
*020 $a978-91-85589-36-4$x978-91-85589-36-4
*035 $a(SE-LIBR)10525969$x10525969
*082 $a370.155
*084 $aEaaca
*24510$aAtt läsa och skriva :$bforskning och beprövad erfarenhet /$credaktörer: Annette Ewald och Birgitta Garme
*250 $a[reviderad upplaga]
*260 $aStockholm :$bMyndigheten för skolutveckling,$c2007
*300 $a119 s.
*653 $aläs- och skrivsvårigheter
*653 $aSkrivinlärning
*653 $aläsinlärning
*7001 $aLiberg, Caroline$4oth
*7001 $aHyltenstam, Kenneth$4oth
*7001 $aMyrberg, Mats$4oth
*7001 $aFrykholm, Clas-Uno$4oth
*7001 $aHjort, Madeleine$4oth
*7001 $aNordström, Gert Z$4oth
*7001 $aWiklund, Ulla$4oth
*7001 $aPersson, Magnus$4oth
*850 $aLoBj
*852 $cEaa
*8564 $uhttp://www.skolutveckling.se/publdb-portlet/fileDownload?publ_id=553&file=publication$galias: URL
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord 5 Kapitel 1 Språk och kommunikation 7 En vidgad syn på text och språk 7 Meningsskapandets multimodala och dialogiska aspekter 8 Språklig kreativitet och språklig medvetenhet 10 Nya språklandskap 11 Meningsskapandets socialisation 11 Olika sätt att utveckla sitt språk och skapa mening 12 Att skapa mening genom sitt förstaspråk/modersmål 13 Att skapa mening genom bildspråket 14 Att skapa mening genom dansens och rörelsens språk 16 Att skapa mening genom musikens språk 18 Att skapa mening i nya språklandskap 20 Referenser 22 Kapitel 2 Läsande, skivande och samtalande 25 Skrift och skriftspråk 25 Att lära sig läsa och skriva 27 Gemensamt läsande och skrivande 29 Eget läsande och skrivande 30 Att lära sig hantera skriften 32 Att vidareutveckla sitt läsande och skrivande 35 Läsa för att samtala och skriva 35 Skriva för att samtala och läsa 36 Faktorer av betydelse för läs- och skrivutveckling 38 Alla ämnens ansvar för språkutvecklingen 40 Referenser 42 Kapitel 3 Modersmål och svenska som andraspråk 45 Att utveckla flera språk 45 Barns tillägnande av majoritetsspråk respektive minoritetsspråk 47 Svenska som andraspråk 50 Modersmål 53 Modersmålsundervisning som stöd för utveckling av modersmålet 54 Modersmålsundervisning som stöd för inlärning av svenska 54 Modersmålsundervisning som stöd för utveckling av etnisk identitet 57 Modersmålsundervisning som stöd för socialisation i familjen 57 Modersmålsundervisning som stöd för kunskapsinhämtande 58 Tvåspråkighet och kunskapsinthämtande 58 Läsning och skrivning hos tvåspråkiga elever 65 Referenser 70 Kapitel 4 Läs- och skrivsvårigheter 73 Läs- och skrivsvårigheter - mer än ett skolproblem 73 En uppåtgående spriral - och en nedåtgående 74 Avkodning, förståelse och motivation 76 Faktorer som har samband med läs- och skrivproblem 78 Bestämningsfaktorer och indikatorer på läs- och skrivutveckling 79 Att läsa och skriva text 81 Att skriva ord 81 Att läsa ord 82 Olika typer av svårigheter med läsning och skrivning 83 Vad är dyslexi? 83 Barn som får läs- och skrivproblem trots övning i fonologisk medvetenhet 85 Intelligens och dyslexi 87 Sen "läsmognad" eller läshandikapp? 87 Diagnosepidemin 88 Läs- och skrivproblem i ett långsiktigt perspektiv 89 Relationen mellan läs- och skrivsvårigheter/dyslexi, sociala problem och koncentrationsstörningar 89 På väg mot en pedagogisk diagnostik av läs- och skrivsvårigheter 90 Timglaset 90 (För-)förståelse, läsmål 92 Lästrappan 92 Lästriangeln 94 Ökar eller minskar läs- och skrivproblemen i Sverige? 95 Referenser 98 Kapitel 5 Pedagogiska konsekvenser 101 Att se till varje barn 101 Förtroendefulla relationer 101 Att utveckla språk och tänkande 102 Att lära med alla sinnen 103 Att lära i ett meningsfullt och funktionellt sammanhang 103 Metoder och inlärningsstrategier 104 Att stimulera intresset för att läsa och skriva 104 Att skapa rum för språket 105 Datoranvändning 106 Att följa och bedöma språkutvecklingen 107 Om att tidigt upptäcka svårigheter 107 Att följa språkutvecklingen 108 När och hur ska man observera? 109 Diagnostisering av elever i en flerspråkig miljö 110 Flera språk - flera möjligheter 111 Individuella utvecklingsplaner och åtgärdsprogram 113 Vilka åtgärder är effektiva? 114 Lärarnas betydelse 115 Hur mycket betyder klassens storlek? 117 Hemmiljöns betydelse 118 Alla barn ska lyckas! 118 Referenser 120