Webbsök

Utomhuspedagogik som kunskapskälla : närmiljö blir lärmiljö
Komihåglistan är tom
Vis
Hylla
  • Eab
Titel
  • Utomhuspedagogik som kunskapskälla : närmiljö blir lärmiljö
Utgivning, förlag, etc.
  • Studentlitteratur, Lund : 2007
SAB Klassning
Omfång
  • 205 s : ill.
Ämnesord
Medarbetare
ISBN
  • 9789144045597
Antal i kö:
  • 0 (0)
*00004575cam  22011537a 4500
*00184811
*00520070829153124.0
*008       2007           e          0 swe
*020  $a9789144045597$x9789144045597
*035  $a(SE-LIBR)10352199$x10352199
*035  $a84811
*082  $a371.3
*084  $aEaby
*24500$aUtomhuspedagogik som kunskapskälla :$bnärmiljö blir lärmiljö /$cRedaktörer: Lars Owe Dahlgren, Sverre Sjölander, Jan Paul Strid, Anders Szczepanski
*260  $aLund :$bStudentlitteratur,$c2007$y2007
*300  $a205 s :$bill.
*653  $aUtomhuspedagogik
*7001 $aDahlgren, Lars Owe$4edt
*7001 $aSjölander, Sverre$4edt
*7001 $aStrid, Jan Paul$4edt
*7001 $aSzczepanski, Anders$4edt
*850  $aLoBj
*852  $cEab
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här för att vara den första som skriver ett omdöme.

MTM:s talboksannotation: Boken presenterar och beskriver de rika möjligheter till lärande som finns i den ömsesidiga relationen mellan oss människor och de miljöer och landskap vi lever i. Förf:na är samtliga besjälade av tron på att ett rikt harmoniskt förhållande till landskapet starkt bidrar till vårt fysiska och psykiska välbefinnande. Förlagsinformation: Boken presenterar och beskriver de rika möjligheter till lärande som finns i den ömsesidiga relationen mellan oss människor och de miljöer och landskap vi lever i. Författarna är samtliga besjälade av tron på att ett rikt och harmoniskt förhållande till landskapet starkt bidrar till vårt fysiska och psykiska välbefinnande. Bokens centrala teman, som bygger på estetik och känsla, är kopplingen mellan bl.a. - rumslig tillhörighet och ekologisk medvetenhet - sinnlig erfarenhet och boklig bildning - barns lekytor och motorisk utveckling - språk och landskap. I boken pläderar författarna för att det finns betydande vinster för lärande, både inom och utanför utbildningssystemet, om barn och unga tillbringar mer tid ute i landskapet. Slutsatsen är att den samhörighet med landskapet som utgör grunden för ett medvetet ekologiskt handlande, skapas genom en djup förtrogenhet med vår omgivning. Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare samt andra personer med intresse för natur, ekologi och friluftsverksamhet.

Ex.namnStatusFörfallodagTillhörHylla
B ex 1Tillgängligt Bjärred vuxenavdelningEab