Hylla
Titel Utomhuspedagogik som kunskapskälla : närmiljö blir lärmiljö
Utgivning, förlag, etc. Studentlitteratur, Lund : 2007
SAB Klassning
Omfång
Ämnesord
Medarbetare
ISBN
Antal i kö:
*00004575cam 22011537a 4500
*00184811
*00520070829153124.0
*008 2007 e 0 swe
*020 $a9789144045597$x9789144045597
*035 $a(SE-LIBR)10352199$x10352199
*035 $a84811
*082 $a371.3
*084 $aEaby
*24500$aUtomhuspedagogik som kunskapskälla :$bnärmiljö blir lärmiljö /$cRedaktörer: Lars Owe Dahlgren, Sverre Sjölander, Jan Paul Strid, Anders Szczepanski
*260 $aLund :$bStudentlitteratur,$c2007$y2007
*300 $a205 s :$bill.
*653 $aUtomhuspedagogik
*7001 $aDahlgren, Lars Owe$4edt
*7001 $aSjölander, Sverre $4edt
*7001 $aStrid, Jan Paul$4edt
*7001 $aSzczepanski, Anders$4edt
*850 $aLoBj
*852 $cEab
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
MTM:s talboksannotation: Boken presenterar och beskriver de rika möjligheter till lärande som finns i den ömsesidiga relationen mellan oss människor och de miljöer och landskap vi lever i. Förf:na är samtliga besjälade av tron på att ett rikt harmoniskt förhållande till landskapet starkt bidrar till vårt fysiska och psykiska välbefinnande. Förlagsinformation: Boken presenterar och beskriver de rika möjligheter till lärande som finns i den ömsesidiga relationen mellan oss människor och de miljöer och landskap vi lever i. Författarna är samtliga besjälade av tron på att ett rikt och harmoniskt förhållande till landskapet starkt bidrar till vårt fysiska och psykiska välbefinnande. Bokens centrala teman, som bygger på estetik och känsla, är kopplingen mellan bl.a. - rumslig tillhörighet och ekologisk medvetenhet - sinnlig erfarenhet och boklig bildning - barns lekytor och motorisk utveckling - språk och landskap. I boken pläderar författarna för att det finns betydande vinster för lärande, både inom och utanför utbildningssystemet, om barn och unga tillbringar mer tid ute i landskapet. Slutsatsen är att den samhörighet med landskapet som utgör grunden för ett medvetet ekologiskt handlande, skapas genom en djup förtrogenhet med vår omgivning. Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare samt andra personer med intresse för natur, ekologi och friluftsverksamhet.
Förord 7 1 Uterummet - ett mäktigt klassrum med många lärmiljöer 9 Anders Szczepanski Landskapet - en glömd kunskapskälla 10 Lärande, hälsa och fysisk aktivitet 12 Upplevelsebaserat och platsrelaterat lärande 13 Utomhuspedagogik - idétraditioner och rötter 16 Utomhuspedagogik - ett forskningsområde 21 Ett miljö- och rörelseperspektiv 22 Ett neurologiskt perspektiv 25 Didaktik, läran om undervisningens var, vad, när, hur och varför 25 Några slutord 28 Bilaga 1 33 2 Om boklig bildning och sinnlig erfarenhet 39 Lars Owe Dahlgren Integration och separation av lärande och verksamhet 39 Motivation genom delägarskap till lärandeuppgiften 42 Förståelse genom sammanhang 43 Hållbarhet genom tillämpning av kunskapen 43 Utveckling genom reflexion 44 Kunskap - lärandets mål 44 Åter till integration av lärande och verksamhet - Det utomhuspedagogiska bidraget till lärandet 48 3 Barnet och naturen 55 Patrik Grahn Betydelsen av vardagens natur i leken, för att lära sig förstå tiden, lusten och jaget 55 Den första tiden: Barndomen 58 Den andra tiden: Vuxna och äldre 74 Betydelsen av vardagens natur 80 4 Den växande individens hälsa 105 Nina Nelson Stress på gott och ont 106 Hur kan man bli sjuk av stress? 109 Skolan som hälsofaktor 113 Utomhuspedagogik i hälsans tjänst 114 5 Konsten att låta sig förundras 119 Stefan Edman Här startar all framgångsrik pedagogik! 119 Förundran 1: Solen - en strålande anarkist 122 Förundran 2: Koltrastsång - ett under av skönhet 125 Förundran 3: Ängen och hagen bjuder på det mesta 126 Förundran 4: Den nedre bonden 132 Förundran 5: Träden susar om vår stund på jorden 135 Förundran 6: Venedig i din kropp - "det heliga vattnet"! 137 Förundran 7: Snön och den stora tystnaden 138 Förundran 8: Sverige 2030 - varmare, blötare, blåsigare? 140 6 Människans relation till naturen - från forntid till nutid 147 Sverre Sjölander 7 Folktron i landskapet 157 Ebbe Schön Folktron berikar naturupplevelsen 157 Den traditionella folktron 160 Det muntliga berättandet 163 Det magiska landskapet 165 Folktroväsen i landskapet 166 Magiska djur 172 Växter i trolldomens tjänst 178 Folkets egen historia 180 En viktig del av vårt kulturarv 181 8 Språk, kultur och landskap 185 Jan Paul Strid Språket - en dimension av landskapet 188 Tid, rum och betydelse 190 Linné och ortnamnsfloran 193 Gör en karta! 198 Bokens författare 203