Hylla
Författare/Namn
Titel
Utgivning, förlag, etc. Norstedts akademiska förlag, Stockholm : 2007
SAB Klassning
Omfång
Ämnesord
ISBN
Antal i kö:
*00003093cam 2200817 a 4500
*00184961
*00520070830110958.0
*008 2007 e 0 swe
*020 $a9789172275034$x9789172275034
*035 $a(SE-LIBR)10275600$x10275600
*035 $a84961
*035 $a(Burlöv)62023
*035 $x10275600
*082 $a370.155
*084 $aEaaca
*1001 $aTaube, Karin$0200150
*24510$aBarns tidiga läsning /$cKarin Taube
*260 $aStockholm :$bNorstedts akademiska förlag,$c2007
*300 $a159 s.
*653 $aLäsutveckling
*850 $aLoBj
*852 $cEaa
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förlagsinformation: Vilka faktorer påverkar barns läsförståelse? Varför är flickor bättre läsare och vad kan göras för att stödja pojkarnas läsning? En inspirerande bok för alla som vill lära barn läsa på bästa sätt: blivande och färdigutbildade lärare inom grundskolans tidiga år, förskolan samt föräldrar. Denna titel har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.
Förord 9 Att lära sig läsa 11 "Vad är läsning? 12 Förutsättningar för god läsutveckling 17 Språkets olika sidor 17 Skolans betydande roll 20 Barns språkliga medvetenhet 21 Vikten av högläsning 23 Hur känner läsaren igen ord? 25 Två-vägsmodellen 25 Analogimodellen 27 Konnektionistmodeller 27 Kombinerad modell 28 Utveckling av ordigenkänning 31 Stadieteorier 31 The self-teaching hypothesis 34 Konsekvenser för undervisning 37 Läsning med flyt 39 Kontrollerade och automatiserade processer 39 Från kontrollerad till automatiserad ordigenkänning 42 Modulära processer 43 Betydelsen av flyt för förståelsen 44 Konsekvenser för undervisning 45 Läsa svenska 47 Alfabetiska och stavelsebaserade skriftspråk 47 De svenska fonemen 48 Svåra språkljud 49 Sammanljudning 50 Läsning av text 53 Inre och yttre ledtrådar 53 Tre läsmodeller 54 Bottom-up-modeller 55 Top-down-modeller 57 Interaktiva modeller 58 Att läsa och förstå 61 Tolkning av text 61 Språkliga faktorer 63 Ordförrådets omfång 64 Skriftspråkets syntax 65 Kunskap om textstruktur 66 Dra slutsatser 68 Övervakning av förståelse vid läsning 69 Vad utmärker en läsare med god förståelse? 70 Utveckling av god läsförståelse 71 Undervisning i användning av läsförståelsestrategier 72 Reciprocal teaching 73 Direkt undervisning 74 Transactional strategies instruction 74 Undervisning om textstrukturer 76 Frågor och svar 76 Questioning the author 78 Undervisning om ords betydelser 79 Självbild och motivation 81 Självbegreppet 81 Självbildens egenskaper 82 Faktorer som inverkar på vår självvärdering 84 Nybörjarläsarna och självbilden 85 Matteuseffekter i läsning 89 Hur kan man stödja elever med låg självvärdering och läsproblem? 91 Motivation 91 Tilltro till den egna förmågan 92 Förändra attributionsmönster 93 Tolv principer för effektiv undervisning 94 Hur bra läser elever i Sverige? 97 Läsförmågan över tid och rum 97 IEA-undersökningar 98 OECD-undersökningar 100 PISA 2000 101 PISA 2003 103 Nationella undersökningar 104 Sammanfattande kommentarer 104 Flickors och pojkars läsning 107 Skillnader i flickors och pojkars läsning 108 Möjliga förklaringar till de observerade skillnaderna 111 Sammanfattande bilder av flickors och pojkars läsning 115 Hur kan skolan stödja pojkarnas läsutveckling? 116 Läsundervisning 119 Läseböcker och läromedel 120 Inventering av läromedel för läs- och skrivinlärning 120 Läsning på talets grund 122 Läsmetoder och läsprestationer i Stockholm 124 Läsundervisning i Nya Zeeland 126 Sammanfattande diskussion 129 God läsförmåga allt viktigare 129 Förutsättningar för en god läsutveckling 130 Stora skillnader mellan eleverna vid skolstarten 130 Vad gynnar god läsförståelse? 131 Läsundervisning med användning av läseböcker 132 Läsundervisning enligt LTG 134 Läsundervisning enligt whole language 135 Hur göra när man stöter på ett ord man inte känner igen? 136 Hur bra läser eleverna? 139 Skillnad i läsförmåga mellan flickor och pojkar 140 Hur kan skolan stödja elevernas utvecklande av läsförståelse? 141 Vad kännetecknar effektiv undervisning i läsförståelse? 142 Bilaga 144