Hylla
Författare/Namn
Titel Sök och hitta med Internet : som du ropar får du svar
Utgivning, förlag, etc. Docendo, Sundbyberg : 2007
SAB Klassning
Omfång
Serie
Seriebiuppslag: Titel
Ämnesord
ISBN
Antal i kö:
*00001864cam 2200529 a 4500
*00185769
*00520071109135615.0
*008 2007 e 0 swe
*020 $a978-91-7882-760-2$x978-91-7882-760-2
*035 $a(SE-LIBR)10549681$x10549681
*035 $a85769
*035 $a(Burlöv)62728
*035 $x10549681
*082 $a025.0425
*084 $aPucbc
*1001 $aErlandsson, Hans
*24510$aSök och hitta med Internet :$bsom du ropar får du svar /$cHans Erlandsson
*260 $aSundbyberg :$bDocendo,$c2007
*300 $a145 s :$bill.
*490 0$aVisual-serien
*653 $aDatakommunikation
*653 $aDatabehandling
*653 $ainternet
*653 $aSökning
*830 0$aVisual-serien
*850 $aLoBj
*852 $cPucb
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
INLEDNING 1. VÅLDSAM UTVECKLING SKAPAR MÅNGA UTMANINGAR 6 2. MÄNNISKOR OCH DOKUMENTATION 6 3. RÄTT FRÅGOR GENERERAR NY KUNSKAP 8 4. INTERNET GER MÅNGA SVAR PÅ MÅNGA FRÅGOR, MEN ... 8 A. Grundförutsättningen är att material lagras digitalt 8 B. Delar av informationen indexeras och blir sökbar 9 C. Katalogisering, indexering - utveckling över åren 12 D. Vad kännetecknar webbens innehåll i dagsläget? 13 E. Hög rangordning ordnas med digital dopning 15 F. Vilken typ av information söker folk efter? 18 G. Viss typ av innehåll utesluts för olika användare 19 H. Aggressiv marknadsfäring ger digital miljöförstöring 19 I. Pengar styr det mesta 20 J. Digital marknadsföring a lá Google och andra 21 5. DU OCH RESURSERNA - SÖKPROCESSEN OCH RESULTATET 23 A. Informationskompetens + sökresurserna = kärlek 23 B. Problemet, problem- och frågeformuleringen 24 C. Sökarbete - i teori och praktik 25 D. Ditt sökresultat: digitalt förorenat? 26 E. Riktigt värdefull information kostar pengar! 27 6. FRAMTIDSPROGNOS - NÅGON? 28 DEL 1 DU OCH SÖKANDET 7. DU, DATA, INFORMATION OCH KUNSKAP 32 3. GRUNDEN BISTÅR AV INFORMATIONSKOMPETENS 33 A. Informationskompetens - några kännetecken 33 B. Ett källkritiskt förhållningssätt 35 C. Informationssökning är en process med känslor 38 9. VÄGEN FRÅN VAG FUNDERING TILL LYSANDE LÖSNING 39 A. En sökprocess rent generellt 39 B. Val av ämne, problemformulering, syfte och mål 39 C. Ordval, frasval, språk, stavning och synonymer 40 D. Bredda eller avgränsa sökningen med operander 42 E. Val av sökresurs 44 F. Avancerat = komplicerat eller mycket lättare? 45 G. Avgränsa, bredda och fördjupa sökningen 47 H. Om du går vilse - fråga jourhavande om vägen! 48 I. Men du kanske landar på en annan planet 49 J. Hur gör journalister och andra proffs? 51 10. PASSIVT OCH LOKALT SÖKANDE 51 A. Ständig sökbevakning via mail som ger "alerts" 51 B. Läs nyhetsflöden i RSS-format med RSS-läsare 52 C. Indexera din egen hårddisk 53 11. ANVÄNDA SÖKRESULTATET RÄTT 54 A. Vägen till slutgiltigt resultat kan vara krokig 54 B. Var inte rädd för att starta om helt och hållet 54 C. Källkritik, analys och slutsatser 54 D. Vad kan du använda rent upphovsrättsligt? 55 12. NÄR ÄR DET DAGS ATT AVSLUTA? 56 DEL 2 RESURSERNA 13. KARTAN, KOMPASSEN OCH VERKLIGHET 58 A. Information föds, lever och dör 58 B. Olika typer av söktjänster och webbens olika delar 58 C. Vilken söktjänst ska användas i en viss situation? 61 D. Utveckling även på resultatpresentationsområdet 62 E. Bokmärka en sida 62 14. DIN FÄRSKA WEBBEN - EXEMPEL 63 A. Här hittar du superfärsk information 63 B. Fördelar, nackdelar och andra aspekter 65 C. news.google.se - svenska nyheter på svenska 66 D. newsnow.co.uk - världsnyheter på engelska 67 E. Mer om den färska webben 68 15. DEN FÖRSVUNNA WEBBEN - EXEMPEL 69 A. Arkivering av gamla webbtjänstversioner 69 B. Fördelar, nackdelar och andra aspekter 69 C. The Wayback Machine - waybackmachine.org 70 D. Cachade sidor hos sökmotorerna 71 E. Mer om den försvunna webben 71 16. DIN FRIA SYNLIGA WEBBEN - EXEMPEL 72 A. Generella sökmotorer 72 Fördelar, nackdelar och andra aspekter 75 Sökmotorn Google - www.google.se 76 Sökmotorn Live Search - www.live.se 78 Sökmotorn Sesam - www.sesam.se 79 Mer om generella sökmotorer 79 B. Specialiserade sökmotorer 80 Vetenskapliga sökmotorer 80 Format- och ämnesspecifika söktjänster 81 Bloggsökningstjänster 83 Sökmotorer för Usenet, Listservs och andra forum 84 Mer om specialiserade sökmotorer 85 C. Ämneskataloger - valda och kategoriserade länkar 85 Ämneskataloger från universitet och bibliotek 86 Ämneskataloger från kommersiella företag 87 Ämneskataloger upprättade av frivilliga 88 Mer om ämneskataloger 88 D. Ämnesguider - expertguidning med länktips 89 E. Metasökmotorer - sök allt på en gång 90 F. Mer om den fria synliga webben 92 17. DEN OSYNLIGA FRIA WEBBEN - EXEMPEL 93 A. Databasinnehåll endast sökbart från en viss sida 93 B. Fördelar, nackdelar och andra aspekter 95 C. Webbsidor med länkar till den osynliga webben 96 D. Exempel: Bibliotekskataloger 97 E. Exempel: Språk, ordböcker, faktasök, lexika 98 F. Exempel: Hälsa och läkemedel 98 G. Exempel: Infomine - vetenskapliga databaser 99 H. Exempel: Adress- och telefontjänster 99 I. Mer om den osynliga webben 100 18. DEN SYNLIGA OCH OSYNLIGA BETALWEBBEN 101 A. Den del av webben där information kostar 101 B. Fördelar, nackdelar och andra aspekter 102 C. Exempel: Nationalencyklopedin l02 D. Exempel: Diverse strategisk information 103 E. Exempel: Bildbyråer 103 F. Exempel: Pressklipp i Mediearkivet 104 G. Exempel: Pressklipp i Presstext 104 H. Exempel: Medborgarinformation i Infotorg 105 I. Exempel: Kartor och fastighetsinformation 105 DEL 3 SÖKEXEMPEL, TIPS MED MERA 19. NÅGRA EXEMPELSÖKNINGAR 108 A. Sökexempel: Fastighet, person och boende 109 B. Sökexempel: Personer, företag och ägande 114 C. Sökexempel: Aktuella nyheter 117 D. Sökexempel: Aktuell samhällsdebatt 120 E. Sökexempel: Konsumtion och köp 121 F. Sökexempel: Transporter och kommunikationer 124 G. Sökexempel: Roliga filmer på internet 126 H. Sökexempel: Fritidsintressen 127 I. Sökexempel: Internetteknik 129 J. Sökexempel: Myndigheter och kommuner 130 K. Sökexempel: Examensarbeten och uppsatser 131 L. Sökexempel: Offentliga upphandlingar 132 20. JURIDIKEN KRING ANVÄNDNING 134 21. GENERELLA SÖKTIPS OCH ANDRA TIPS 135 A. Tre viktiga generella tips 135 B. Installera verktygstillägg till din webbläsare? 135 C. Installera en lokal sökmotor i din egen dator 136 D. Kortkommandon du bara MÅSTE ha i händerna 138 E. Hitta sökskolor online 138 F. Håll koll inom sökvärlden 140 22. ORDLISTA 141 SAKREGISTER 143