Hylla
Författare/Namn
Titel Grundläggande färdigheter - och färdigheters grundläggande
Varianttitel Grundläggande färdigheter.
Utgivning, förlag, etc. Studentlitteratur, Lund : 2007
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Ämnesord
Medarbetare
Annan titel Grundläggande färdigheter
ISBN
Antal i kö:
*00003535cam 2200865 ar4500
*00186304
*00520080109111938.0
*008 2007 e 0 swe
*020 $a9789144040974$x9789144040974
*035 $a(SE-LIBR)10597403$x10597403
*035 $a86304
*082 $a372.21
*084 $aEab.01
*084 $aEaac
*1001 $aPramling Samuelsson, Ingrid
*24510$aGrundläggande färdigheter - och färdigheters grundläggande /$cIngrid Pramling Samuelsson, Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
*24610$aGrundläggande färdigheter.
*250 $a2. uppl.
*260 $aLund :$bStudentlitteratur,$c2007$y2007
*300 $a192 s.
*653 $aLärande
*653 $aförskolor
*7001 $aMårdsjö Olsson, Ann-Charlotte
*7400 $aGrundläggande färdigheter
*850 $aLoBj
*852 $cEab
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förlagsinformation: Att utveckla barns och elevers förståelse, att lära dem lita till sina egna idéer och aktivt delta i processen är viktiga mål för verksamheten i förskola och skola. Denna bok skildrar en specifik didaktik och beskriver ett arbetssätt som bygger på tillit till barns och elevers vilja och intresse för att lära sig. Det innebär att lärare skall följa, stödja, utmana och dela erfarenheter genom att både leda och låta sig ledas i barns erfarenhetsvärld. Utmaningen ligger i att lärare vidareutvecklar sin skicklighet i att göra barns och elevers förståelse till innehåll i verksamheten. Boken delas in i följande områden: - Bakgrund som redogör för teoretiska perspektiv, centrala begrepp och viktiga principer för barns lärande och utveckling. - Beskrivning av barns förståelse genom intervjusvar av hur de erfar innehållsaspekterna natur, samhälle, läsning och skrivning samt matematik. - Exempel på hur lärare och barn har arbetat med dessa aspekter i tematisk form. - Diskussion som belyser betydelsen av hur lärare kan vidareutveckla sin yrkesskicklighet till en fördjupad profession där det aktiva barnet utmanas. Boken är avsedd för grundutbildning av lärare men kan också läsas av dem som arbetar i förskola och skola för att vidareutveckla skicklighet i att utmana lärande barn och elever. Andra upplagan
Förord 7 1 Inledning 9 Del I Bakgrund 13 2 Perspektiv på utveckling och lärande 15 Förskolans ursprung 16 Utvecklingspsykologi som grund för förskolepedagogiken 19 Lärande som grund för undervisning 25 Skolförberedelse 28 Utvecklingspedagogikens teoretiska grunder 36 3 Att arbeta med barns förståelse 45 Erfarenhet som drivkraft 47 Pedagogiska principer 53 Att få barn att tala och reflektera 53 Att ta tillvara mångfalden av barnens idéer 54 Att skapa och fånga situationer 56 Del II Bakgrund 61 4 Lärande 63 Lärande som ett innehåll 63 Barns tankar om lärande 65 Barns uppfattningar om vad man lär sig 66 Barns uppfattningar av hur man lär sig 67 Att lära någon var man bor 68 Illustration av arbetet med barnen 70 Att lära sig genom att "forska" och ställa frågor 70 Att tematisera lärandet 74 Att ta reda på fakta 77 5 Naturen 81 Barns tankar om natur 83 Vad barn vet om natur 84 Om naturvård och natur som rekreation 85 Världen 86 Ekologi 86 Illustration av arbetet med barnen 89 Att utveckla idéer om vad som händer i ett kretslopp 89 Vattnets kretslopp 92 6 Samhälle 97 Barns tankar om samhället 100 Förr och nu 100 Stad och land 102 Illustration av arbetet med barnen 104 Att utveckla barns idéer om landsbygd och stad 105 Att göra barn medvetna om sin miljö 106 Att undersöka några företeelser i sin närmiljö 108 7 Läsa och skriva 113 Barns tankar om läsning och skrivning 115 Hur gör man när man läser 116 Hur skall man göra för att lära sig att läsa och skriva? 118 Varför skall man kunna läsa och skriva? 120 Illustration av arbetet med barnen 122 Att skriva på låtsas 122 Att skriva brev 125 Att skriva faktaböcker 126 Skogspromenaden 126 Som hjälp för att komma ihåg 128 8 Matematik 131 Innebörden i räknande, antal och dess funktion 132 Barns tankar om matematik 133 Varför man skall kunna räkna 133 Illustration av arbetet med barnen 135 Att räkna kring sitt eget boende 136 Att räkna vardagshändelser 136 Att konstruera ritningar 138 Räknandets funktion 140 Att lära sig räkna, var och en efter sin förmåga 143 Förberedelser för föräldrakaffet 145 Under och efter föräldrakaffet 148 9 Att integrera olika innehållsaspekter i ett tema 151 Att lära 152 Läsning och skrivning 153 Samhället 156 Naturen 159 Att räkna 163 Del III Diskussion 165 10 Det aktiva barnet 167 Barn intervjuar 167 Barns perspektiv 170 Så här har vi alltid arbetat! 174 Referenser 181