Hylla
Författare/Namn
Titel Tomhetens triumf : om grandiositet, illusionsnummer & nollsummespel
Utgivning, förlag, etc. Atlas i samarbete med Liber, Stockholm : 2006
SAB Klassning
Omfång
Anmärkning: Andra tillgängliga utföranden Även utgiven i elektronisk version
Ämnesord
Annat medium 2006 Tomhetens triumf ISBN 91-7389-230-0
ISBN 91-7389-209-2 (inb.) 978-91-7389-209-4 (inb.)
Antal i kö:
*00007422cam 2201981 ar4500
*00186442
*00520060801153857.0
*008 2006 e 0 swe
*020 $a91-7389-209-2 (inb.)$x91-7389-209-2
*020 $a978-91-7389-209-4 (inb.)$x978-91-7389-209-4
*035 $a86442
*082 $a300
*084 $aO
*084 $aQba
*1001 $aAlvesson, Mats
*24510$aTomhetens triumf :$bom grandiositet, illusionsnummer & nollsummespel /$cMats Alvesson
*260 $aStockholm :$bAtlas i samarbete med Liber,$c2006$y2006
*300 $a334, [2] s.
*530 $aÄven utgiven i elektronisk version
*653 $aKunskapshantering
*653 $aledarskap
*653 $aInformationssamhället
*653 $akonsumtion
*653 $aUtbildning
*776 $d2006$tTomhetens triumf$w10164883$z91-7389-230-0
*850 $aLoBj
*852 $cO
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
TPB:s talboksannotation: Förf. menar att dagens samhälle utmärks av grandiosa självbeskrivningar och anspråk i stor skala. Individer, yrkesgrupper och organisationer ägnar allt mer kraft åt att förse tillvaron med en guldkant. Detta samtidigt som kampen om godbitarna - yrkespositioner, utbildning och konsumtion - i allt högre grad handlar om ett nollsummespel Annotation supplied by BTJ Sverige AB
Förord 9 1. Inledning: Nollsummespel, grandiositet och illusionsnummer 11 Hur beskriva vårt samhälle 13 Nollsummespel 14 Grandiositet 19 Illusionsnummer 29 Relationen mellan de tre elementen 39 Pådrivare av grandiositet och illusionsnummer 42 2. Den högre utbildningen - kunskapssamhällets triumf eller statistikförbättringsprojekt? 47 Utbildningsfundamentalism 50 Utbildningsmyten 59 Nollsummespel 67 Garanterar utbildning kvalificering? 75 Illusionsnummer i högre utbildning 86 Utbildningens dystra sidor 93 Det utbildningsprofessionella komplexet 103 Sammanfattningsvis 116 3. Dagens arbetsliv och organisationer - ledarskaps- och kunskapsdrivna? 121 Snabba förändringar och byråkratins död? 122 Imitationer och skyltfönsterarrangemang 141 En plats i solen - om professionaliseringsförsök och andra strävanden att få status och inflytande 166 Ledarskap - pådrivande kraft eller löst prat? 185 Sammanfattningsvis 194 4. Konsumtion - överflödets knapphet 199 Konsumtionens expansion och dess blandade vagsignelse 202 Kontroll över konsumenter - eller konsumenten som kackerlacka 214 Att förklara konsumtionsparadoxen: Varför blir folk inte nöjda(re)? 220 Konsumtion och otillfredsställelse 233 Konsumtion - mellan grandiositet och tomhet 253 Sammanfattningsvis 260 5. Avslutning: Imagologins triumf - bondfångarnas paradis? 265 Skenande förväntningar 265 Några kopplingar - utbildning, arbete, konsumtion 270 Statistikförbättringsideal 275 Grandiositetsstimulerande mekanismers utbredning 280 Trots allt: En plats i solen? 302 Vulgoekonomin - ett skissartat porträtt 304 Avslutningsvis 308 Appendix: Tre förslag 311 1. Högskolan, kvalitetspress uppåt 311 2. Alternativ till allt utbildande som förvaring och sysselsättning 314 3. Alternativ konsumtionsreglering 319 Noter 321 Referenser 327