Hylla
Författare/Namn
Titel Modiga prinsessor och ömsinta killar : genusmedveten pedagogik i praktiken
Varianttitel Modiga prinsessor & ömsinta killar.
Utgivning, förlag, etc. Lärarförbundet s förlag, Stockholm : 2007
SAB Klassning
Omfång
Ämnesord
Medarbetare
Institution
ISBN
Antal i kö:
*000 nam 3
*00186653
*00520070906161604.0
*008 |2007 e |||| 0 swe
*020 $a978-91-976598-0-2$x978-91-976598-0-2
*035 $a86653
*082 $a371.3
*084 $aEab$2kssb/8
*084 $aOhj-c$2kssb/8
*1001 $aOlofsson, Britta,$d1948-
*24510$aModiga prinsessor och ömsinta killar :$bgenusmedveten pedagogik i praktiken /$cBritta Olofsson , [illustrationer: Carina Kågström]
*24614$aModiga prinsessor & ömsinta killar.
*260 $aStockholm :$bLärarförbundet s förlag,$c2007
*300 $a125 s :$bfärgill ;$c21 cm
*592 $aClip2MM$b2008-03-11
*653 $akönsroller
*653 $aPedagogik
*653 $aGenus
*653 $aförskolor
*7001 $aKågström, Carina,$d1958-$4ill
*7102 $aLärarförbundet $4pbl$0250983
*850 $aLoBj
*852 $cEab
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord 9 Könsmönstren 13 Att värdera kön 13 Då ska vi se vad vi har till tjejerna en zebra. Den var väl söt? Rovdjur passar för killar och växtätare för flickor Ett stort löv till Ludvig och ett litet till Freja Jag vill inte ha någon konflikt om datorn Vad roligt det ska bli för dig, Bertil, att köra en skotare Könsblindhet 18 Ingen ska komma och lära en gammal Grupp 8-medlem något om jämställdhet Hos oss gör vi ingen skillnad Jag fattar inte hur karl'n står ut Läroplanen är tydlig - vi har inget val Att kategorisera efter kön 23 Nog med kvinnor, nu får ni dra en karl Babyforskning 24 Vilken liten gaphals, ja det är bra, säg ifrån du bara Jämställdhetens ansikte 26 Sverige, världens mest jämställda land Är kvinnan förskollärare bör mannen åtminstone vara grundskollärare Hellre lat än toffelhjälte Särartstänkande och likhetstänkande 30 Män är från Mars, kvinnor är från Venus Genussystemet 31 Knapsu, tornedalsmannens skräck Är du på hugget i dag, du kanske är badsugen? Tror du inte den jäveln sätter sig på traktorn och kör på kantstenen både borta hos Yngves och Jannes Roboratorn årets julklapp Männens roll i jämställdhetsarbetet i förskolan 35 Pojkar behöver någon som visar hur en man uppträder "Flickpojkar" växer upp till den sortens män kvinnor använder som dörrmattor Fler män i barnomsorgen är en rävaktig och listig metod som underlättar för män att ta makten Män är övervärderade i förskolan Genusforskning i klassrum och förskola 42 Klassrumsforskning 42 Killarna är så sura på oss Utan karlar blir det bara kärringgnäll Vara hjälpfröken eller lösa specialuppgifter Mäster till Johan, Johan till Magnus, Magnus till Peter Flickor är vinnare i betygsjakten Bara töntar ritar gardiner Genusforskning iförskolan 49 Vilka är det mest synd om? Man vet inte riktigt var pojkarna är, men de jagar väl runt någonstans Men det vet du ju att det här måste göras, maskarna måste få sin mat Så'n go mage du har, Jimmy, säger fröken medan hon klär på honom Herre på täppan Bockarna Bruse Killar vill inte hålla på med balett för det är så fjompigt Här kommer lilla Vargungekören vad ska ni göra, flickor? En genusmedveten pedagogik 57 Fyra utgångspunkter i en genusmedveten pedagogik 57 1. Att tillföra och inte ta ifrån Vi ska inte ta ifrån killarna Batman och vi ska inte ta ifrån flickorna Barbie 2. Att möta barnen där de befinner sig Men fröken, en snickare kan ju inte vara en hon 3. Att fokusera på det positiva Se dig för ditt blindstyre, annars kan du för fan bli överkörd 4. Leken som metod Vi galopperade runt på våra hästar, vilt skjutande på farliga skurkar Att bevaka könsgränser 66 Du kan väl bli sjuksköterska i stället Sätt dig Kajsa, du är inget rolig Den manliga normen i förskolan 68 Malla Hjälpreda och Benny Rebell Rödluvan kunde bära stora, tunga stenar Genussäkrade samlingar De könsmärkta rummen 72 Dockis för flickorna och klossis för killarna Flickor och teknik 74 Som tur var fanns en man som kunde fixa OH-apparaten Kvinnlig ingenjörskonst Ett prydligt skapande efter mall ger inga smarta problemlösare i framtiden Att jobba kompensatoriskt 77 Båda könen ska ha 100 procent När flickorna uppmuntras att springa iväg, springer killarna ännu längre bort Men killar kan ju vara både ängsliga och försiktiga Målsättning för ett jämställdhetsarbete 82 Genusarbete i flickgruppen 82 Målsättning Otäcka nyckelpigor De modiga prinsessornas klubb Är ni modiga? Vi är mooodiiigaaa! Stopp, sluta, jag vill inte! Lejontämjaren Att spela pajas Systerskap Flickor som objekt En kvinna beskrivs som en med örhängen, högklackade skor och läppstift Kan jag bara göra mig lite snyggare slipper jag nog bli kallad hora Vad söt du är i dag i din rosa tröja Nu är det bestämt - vi kallar flickornas könsorgan för muppa och killarnas för snopp Stolta flickor sätter sig i respekt Genusarbete i pojkgruppen 94 Målsättning Man kanske kan sätta på killarna tyllkjolar och träna balett En reklambild av två killar i treårsåldern som pussas skulle vara skandal Varför skrattade ingen åt de modiga prinsessorna trots att de hade både svärd och sköldar? Män som förlorare i livet Och jag blev ledsen när Ludvig drog av mig kalsongerna så jag fick gå med bar rumpa hela dagen Jag grät hela vägen hem Vilken bra storebror du är som såg att Axel var ledsen och hämtade oss Gosiga garner i pojkvävar Vad ska jag baka dig till? Djungelns lag i pojkhierarkin Innebandy och fotboll på planeringen Att jobba individuellt med barnen 108 Föräldrarna - ett hinder eller ett stöd 109 Låt killar vara killar och tjejer vara tjejer Flickorna blir nog vinnare, men pojkarna har allt att förlora Pardans och jämställdhet 111 Kan en feminist dansa pardans? Lathundar 115 Genusarbete i pojkgruppen Genusarbete i flickgruppen Ordlista 118 Centrala begrepp i genuskunskap Litteraturtips 120 Referenser 122