Hylla
Författare/Namn
Titel Samtal med barn och ungdomar : erfarenheter från arbetet på BRIS
Utgivning, förlag, etc. Gothia : Barnens rätt i samhället (BRIS, Stockholm : 2007
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Anmärkning: Allmän
Term
Institution
ISBN
Antal i kö:
*00011918cam a2202161 a 4500
*00186966
*00520190612173658.0
*008071010s2007 sw ||||e||||||000 0|swe|
*020 $a9789172055834
*035 $a(SE-LIBR)10565172
*041 $aswe
*08204$a155.5$222/swe
*084 $aDofa$2kssb/8
*084 $aDoka$2kssb/8
*1001 $aIwarsson, Petter,$d1973-
*24510$aSamtal med barn och ungdomar :$berfarenheter från arbetet på BRIS /$cPetter Iwarsson.
*250 $a2. uppl.
*264 1$aStockholm :$bGothia :$bBarnens rätt i samhället (BRIS,$c2007
*300 $a162, [5] s.
*500 $5S$aTryckningar finns
*650 7$aBarnpsykologi
*650 7$aSamtalsmetodik
*650 2$aCommunication
*650 2$aChild psychology
*650 2$aAdolescent psychology
*650 2$aChild
*650 2$aAdolescent
*650 2$aInterview, psychological$xmethods
*650 2$aChild advocacy$xpsychology
*650 0$aChild psychology
*7102 $aBarnens rätt i samhället$4pbl
*852 $hDofa
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
9 Förord 13 Inledning BRIS som utgångspunkt Att sätta ord på viktiga saker i livet Metodik för samtal? Vad fyller samtal för funktion? 23 Salutogen ram till samtal Begriplighet, hanterbarhet och meningsfullhet KASAM i barnets känslor KASAM i barnets närmaste relationer KASAM i barnets huvudsakliga sysselsättning KASAM i barnets existentiella teman Coping 33 Risk- och skyddsfaktorer Att vara där - en skyddsfaktor 39 Möjliggöra berättande Barnets process Lyssnandet Lyssna inåt Ordens betydelse Att möjliggöra berättande - en fråga om att fråga Öppna frågor Varför? Berätta, beskriva och förklara Frågor om framtiden Problemet i mindre delar Hypotetiska frågor - och med två fastställda alternativ Tanke, känsla och handling Undantag, nyanser, egen kompetens och stöd i omgivningen Avslutande reflektioner kring frågor 61 Bidra till struktur "Både och" snarare än "antingen eller" Om att sammanfatta Närhet och avstånd Glimt i ögat Hela berättelser 69 Normalisera Generaliserad kunskap - ett sätt att normalisera En känsla av skuld Att förstå sitt mående Barnperspektiv och samtal Barnets egen röst - en viktig del av ett barnperspektiv 81 Informera Ett extra öga på sig själv Löften utifrån egna erfarenheter Olika sätt att informera 87 Bekräfta Bekräftelse från barnet Goda berättelser Reflekterande ton i samtalet 95 Se barnets resurser och möjligheter Närbild eller vidvinkel Ett vidgat fokus Barnets egna resurser 109 Se resurser och möjligheter i barnets närhet Vikten av att ändå fråga Bredda perspektivet Var befinner vi oss i samtalet? Förståelse för tanke, känsla och handling Tidsaspekten Skilja på handling och person Oro för någon annan 127 Handla Utöver själva samtalet Önskan om en trollstav Anmälan till socialtjänsten 133 Avlasta och härbärgera Något händer Samtal om samtal 139 Skapa gränser och ramar När vi blir testade Upp och ner under samtalet Lugn, stadig och med ansvar för ramarna Begriplighet i nuet 151 Förmedla hopp Framtiden, önskningar och mål 157 Avslutande reflektioner Vuxna från olika sammanhang Något att hålla sig i Värme, äkthet och empati Till sist Tack Referenser Referenser citat