Hylla
Författare/Namn
Titel Barn med koncentrationssvårigheter
Utgivning, förlag, etc.
SAB Klassning
Upplaga 3., [aktualiserade] uppl.
Omfång
Term
Elektronisk adress och åtkomst (URI) http://www.liber.se/productimage/large/4708418o.jpg Omslagsbild
ISBN
Antal i kö:
*000 cam a a 4500
*00187005
*00520230615125838.0
*008071206s2008 sw |||||||||||000 0|swe|
*020 $a9147084189
*020 $a9789147084180
*035 $a(SE-LIBR)10623268
*041 $aswe
*08204$a155.41315$222
*084 $aDofa$2kssb/8
*084 $aDoea$2kssb/8
*084 $aVef$2kssb/8
*1001 $aKadesjö, Björn,$d1945-
*24510$aBarn med koncentrationssvårigheter /$cBjörn Kadesjö.
*250 $a3., [aktualiserade] uppl.
*264 1$aStockholm :$bLiber,$c2008
*300 $a304 s.$c21 cm
*650 7$aKoncentrationssvårigheter
*650 7$aBarn
*650 7$aKoncentration
*650 7$aBarn med adhd
*650 2$aAttention deficit disorder with hyperactivity
*852 $cDofa
*8564 $uhttp://www.liber.se/productimage/large/4708418o.jpg$zOmslagsbild
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord 8 1. Barn med koncentrationssvårigheter 10 Vad har Anna, Lars och Kalle gemensamt? 12 Ta barns koncentrationssvårigheter på allvar! 13 Det moderna samhällets påverkan 14 2. Koncentrationssvårigheter - vad är det? 15 Att vara koncentrerad 15 Olika typer av koncentrationssvårigheter 17 Primära koncentrationssvårigheter 21 Uppväxtmiljöns betydelse 22 3. Typiska problem hos barn med koncentrationssvårigheter 25 Uppmärksamhetsstörning 26 Impulsivitet 29 Svårigheter med att finna lämplig aktivitetsnivå 34 Passiva barn med koncentrationssvårigheter 37 Svårigheter med att uppfatta och följa instruktioner och regler 40 4. Andra utmärkande drag 45 Oförutsägbarhet 45 Bra och dåliga dagar 45 Beroende av motivation 48 Bristande förmåga till självgranskning 49 En rastlös otillfredsställelse 51 5. Svåra situationer 53 Att vänta 54 Förändringar 55 Valsituationer 58 Hur kan man hjälpa barnet? 60 6. Terminologi, frekvens, orsaker 63 MBD, DAMP, AD/HD, primära koncentrationssvårigheter 63 Hur vanligt är det? 68 Orsaker 71 Sammanfattning 81 7. Barnet under spädbarnstid och småbarnsår 82 Det tidiga samspelets betydelse för barnets utveckling 82 Barns temperament 87 Några slutsatser 96 8. Tillkommande svårigheter - motorik, perception, språk, intellekt 98 Motoriska svårigheter 98 Perceptionssvårigheter 104 Tal- och språksvårigheter 107 Intellektuella svårigheter 111 Sammansatta problem 113 9. Samtidiga problem 114 Läs- och skrivsvårigheter, dyslexi 114 Depression 118 Sociala beteendestörningar 119 Tics 119 Tvång 121 Tourettes syndrom 123 Autismliknande svårigheter, Aspergers syndrom 125 Sammanfattning 129 10. Samspelet mellan motorik, koncentration och andra funktioner 130 Den motoriska handlingskedjan 130 Var i handlingskedjan finns orsaken till den motoriska klumpigheten? 137 Sammanfattning 141 11. Inriktning av stödet till barn med koncentrationssvårigheter 142 Minska konflikten mellan omgivningens förväntningar och barnets förmåga 142 Förhindra negativa följder 143 Helhetssyn 144 Barnet som subjekt 145 12. Att upptäcka och skapa förståelse för barn med koncentrationssvårigheter 148 Upptäckt 148 Förståelse - utredning 151 Diagnos - för- och nackdelar 153 Utredningens innehåll 154 13. Bemötande och förhållningssätt som underlättar vardagen 160 Allmänt om förhållningssätt 160 Uppmuntran och beröm i stället för tjat och kritik 162 Struktur och rytm i vardagen 165 Tydlighet och gränser 167 Sammanfattning 169 14. Hur kan man arbeta i förskolan? 171 Förskolans roll för barn med svårigheter 171 Från ofrivillig uppmärksamhet till koncentrationsförmåga 172 Att stimulera barns utveckling och inlärning 176 Pedagogens roll 177 Vardagsarbetet med barn med koncentrationssvårigheter 178 Svåra situationer under en förskoledag 181 Sammanfattning 188 15. Hur kan man arbeta i skolan? 190 Att planera skolsituationen 490 Att undervisa barn med koncentrationssvårigheter 191 Relation lärare-elev 193 Handledning 195 Miljön i och utanför klassrummet 196 Situationer utanför klassrummet 199 Undervisningens mål och syfte 200 Några pedagogiska principer 203 Sammanfattning 211 16. Enskild undervisning, liten grupp och annat personligt stöd 212 Behov av riktad undervisning 212 Personlig assistent 215 Förstärkning i gruppen 217 17. Specifika träningsinsatser 219 Stimulans av barns utveckling i vardagsaktiviteter 219 Planering av träningsinsatser 220 Motorisk träning 223 Annan träning 231 Sammanfattning 231 18. Föräldrasamarbete 233 Att vara förälder till ett barn med stora koncentrationssvårigheter 233 Samarbete mellan hem och förskola/skola 235 Råd inför föräldrasamtal 237 19. Svårhanterliga beteenden: aggressivitet och trots 242 Utveckling av beteendeproblem 242 Att bryta negativa vuxen-barn-samspel 245 Att återvinna vuxenauktoritet 246 Att planera sitt handlande 247 Att hantera konfliktsituationer 248 Bestraffningar? 249 Regler 250 Utbrott 250 20. Samverkan med stöd- och behandlingsverksamheter 252 Vart skall man vända sig? 252 Samarbete - komplikationer och möjligheter 255 Samordning av stödinsatser 257 21. Kamratsituation och fritid 261 Kamratsvårigheter 261 Att leka 265 Följder 266 Att hjälpa ett barn med kamratsvårigheter 267 Fritid 271 22. Ungdomar med koncentrationssvårigheter 276 Överaktivitet blir rastlöshet 277 Oförmåga - inte ovilja 279 Tonårsproblem 280 Skolgången för ungdomar 285 Beteendedrag som tillgång 288 Referenser 290