Hylla
Titel Idrott sledare för barn och ungdom
Utgivning, förlag, etc. SISU idrott sböcker, Stockholm : 2007
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Ämnesord
Medarbetare
ISBN 91-85433-19-5 9789185433193
Antal i kö:
*00002929cam 12200781 a 4500
*00188256
*00520071025130114.0
*008070621s2007 sw e |00| 0|swe
*020 $a91-85433-19-5$x91-85433-19-5
*020 $a9789185433193$x9789185433193
*035 $a(SE-LIBR) 10477108$x10477108
*082 $a796.071
*084 $aEabr
*084 $aRb
*24510$aIdrott sledare för barn och ungdom /$cförfattare: Örjan Ekblom...
*250 $a1. uppl.
*260 $aStockholm :$bSISU idrott sböcker,$c2007
*300 $a143 s.
*653 $aIdrott sledare
*653 $aIdrott sledarutbildning
*653 $aledarskap
*7001 $aEkblom, Örjan$4aut
*850 $aLoBj
*852 $cEab
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord 7 Barnet och ungdomen i centrum 9 Förändrade uppväxtvillkor 10 Vad påverkar utformningen av barn- och ungdomsidrotten? 15 Varför börjar barn och ungdomar idrotta? 21 Varför fortsätter barn och ungdomar att idrotta? 22 Varför slutar barn och ungdomar med föreningsidrott? 25 Idrott på barns och ungdomars villkor - vad innebär det? 27 Idrott för alla - men ska alla vara med lika mycket? 32 Ungdomsidrott - mer allvar än lek? 33 Ledarskap 35 Varför är du ledare? 36 Vad gör dig till en bra ledare? 38 Att jobba i ledarteam 39 Ledarskap för barn och ungdomar 39 Kommunikation med barn och ungdomar 41 Gruppens utveckling 45 Samarbete och sammanhållning 49 Att leda barn och ungdomar med olika funktionshinder 52 Etik 53 Grundläggande värderingar 54 Oro och rädsla 55 Att hantera negativa tendenser 56 Att ta ställning 56 Fostran 60 Föredöme och förebild 61 Att tänka och handla 64 Ständigt ifrågasättande och ständiga samtal 65 Barns och ungdomars psykiska utveckling 67 Barns och ungdomars intellektuella/kognitiva utveckling 68 Barns och ungdomars känslomässiga/emotionella utveckling 74 Kännetecken for barns och ungdomars känslor 78 Olika känslor och dess reaktioner 79 Barns och ungdomars sociala utveckling 82 Självet och utveckling av självkänslan 87 Barns och ungdomars fysiska träning och utveckling 95 Fysisk utveckling 96 Motorisk utveckling 98 Talang ur ett fysiologiskt perspektiv 99 Konditionsträning 101 Styrketräning 105 Rörlighetsträning 110 Koordination 112 Att undvika skador på kort och lång sikt 115 Pedagogik i praktiken 121 Pedagogiska metoder 122 En god inlärningsmiljö 123 Lärstilar 126 Lekfull träning 128 Praktiska tips 132 Investeringsvärden och egenvärden 137 En jämförelse mellan två ytterligheter 139